خبرگزاری کار ایران

آثار زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه نمایش داده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۵۰۳

آثار زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه فردا جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ در قالب نمایشگاهی انفرادی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، گالری سهراب از روز جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ پذیرای آثار زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه ، از پیشگامان هنر نوگرای ایران می‌شود؛ هنرمندی که با نقاشی‌های شاعرانه و حضور تجریدی اسب‌هایش صلح و آرامشی ماندگار را برای انسان امروز به ارمغان می‌آورد. 

شاهین ترکمن، مدیر گالری سهراب، درباره جزئیات این نمایشگاه گفت: «در نمایشگاه «قصه‌های خیال انگیز» حدود چهل اثر از دوره‌های مختلف کاری زنده‌یاد ترقی‌جاهم قابل دیدگان هنردوستان و دوستداران این هنرمند صاحب نام قرار می‌گیرد و جا دارد همین جا از آقای امیر یگانه تشکّر کنم که در جمع آوری آثار این نمایشگاه با ما همکاری داشته‌اند . »

به گفته ترکمن، «آثار این نمایشگاه در حقیقت گزیده‌ای از چند دهه تلاش هنرمندانه استاد ترقی‌جاه هستند و می‌توانند بازتابی از بینش هنری و نگاه زیبایی‌شناسانه این نقاش فقید به حساب آیند.» 

در تابلوهای «ترقی‌جاه» عناصر و اجزای تابلو کیفیتی رها گونه و سبک‌بال دارند. اسب‌ها و خروس‌های ساده‌شده او هر چند در بادی امر ذهن بیننده را به سمت نقاشی‌های مکتب سقاخانه می‌کشانند، با این حال به جهت اندک بودن مایه‌های سنتی این نقاشی‌ها خیلی زود راه خود را از سقاخانه جدا می‌کنند. با وجود استفاده از خط و متن به عنوان یک بافت یا چهره‌های زنان در کنار اسب‌ها، آنچه در فضای کلی نقاشی‌های ترقی جاه برجستگی و غلبه دارد فضای شخصی هنرمند است. 

محمدعلی ترقی‌جاه متولد ۱۳۲۲ تهران در سال ۱۳۴۶ برنده مدال طلای مسابقات هنری دانشگاه‌های ایران شد. سال ۱۳۵۵ اولین نمایشگاه خود را به صورت انفرادی در تهران برگزار کرد و دو سال بعد نیز اولین نمایشگاه برون مرزی خویش را در گالری نمایشگاه بین‌المللی هنر بازل سوئیس برگزار کرد. از سال ۱۳۶۰ سبک خاص خود را که مشخصه‌اش اسب‌های تجرید یافته بود پایه نهاد که بارزترین نشان هنری وی شد. پس آن، موزه بین‌المللی هنر قرن ۲۱ آمریکا (TIMOTCA) آثار او را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد. برخی از آثار این هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، نوتردام هلند و… نگهداری می‌شود. ترقی‌جاه سال ۱۳۸۹ در حالی که به تازگی از نمایشگاه موفق خود در سوئیس به ایران بازگشته بود، در سن ۶۷ سالگی درگذشت. 

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه «قصه‌های خیال انگیز»؛ نقاشی‌های محمدعلی ترقی جاه، می‌توانند از روز جمعه ۲۰ بهمن به گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند. نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ادامه دارد و گالری یکشنبه‌ها تعطیل است. ساعت بازدید از ۱۱ صبح تا ۸ شب و جمعه‌ها از ۴ عصر تا ۸ شب.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز