خبرگزاری کار ایران

محمد خزاعی:

سال گذشته سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود/ از دو قطبی‌سازی پرهیز کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۴۹۱

محمد خزاعی در مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: پس از کرونا و اغتشاشات سال گذشته، سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود و با تنفس‌های مصنوعی حیات خودش را ادامه داد و امروز الحمدالله سینمای ایران شرایط بهتری را طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) در مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: سال جدید سینمای ایران را به همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد، لحظات تلخ به معنای درگذشت بزرگان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، خانم پروانه معصومی، آقای طهماسب و دیگر هنرمندان بود و خاطرات تلخ خصوصی مثل بحث اقتصاد و امنیت شغلی سینماگران مطرح بود که ما تلاش کردیم این مشکلات را مرتفع کنیم و البته این مشکلات ادامه دارد که امیدوارم در سال آینده بتوانیم سطح بودجه سینما را ارتقا دهیم تا این مشکلات مرتفع شود.

خزاعی خاطرنشان کرد: اما خاطرات شیرین نیز رقم خورد. اگر یادمان باشد پس از کرونا و اغتشاشات سال گذشته، سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود و با تنفس‌های مصنوعی حیات خودش را ادامه داد و امروز الحمدالله سینمای ایران شرایط بهتری را طی می‌کند و رکورد خوبی در میزان مخاطب برای سینمای ایران رقم خورد. احیای اقتصاد سینمای ایران با فروش بسیار خوب آثار سینمایی در کشور رقم خورده است و برخی دوستان نقد می‌کنند که چرا جای برخی آثار در سینمای امسال خالی بود؛ به آن‌ها می‌گویم سینمای ایران مثل خانواده‌ای است که پدرش مدتهاست اجاره خانه پرداخت نکرده، مادرش بیمار است و فرزندانش هم لباس و خوراک مناسب ندارند؛ شما قطعاً در این شرایط برای فرزندان این خانواده حافظ نمی‌خوانی و من هم باید برای سینمای ایران به اقتصاد فکر می‌کردم و در واقع باید در ابتدا اقتصاد سینما را درست می‌کردیم و حالا امروز می‌توانیم به مباحث کلان سینما بپردازیم. 

وی افزود: بحث بعدی موفقیت‌های داخلی و خارجی سینما بود. بحث بعدی توسعه زیرساخت سینمای ایران بود که الحمدالله در حالیکه در ۴۰ سال ما ۵۷۰ سالن داشتیم در همین دولت ۲۵۰ سالن راه‌اندازی شده و ما قول دادیم تعداد سالن‌های سینما را در پایان این دولت به عدد ۱۰۰ برسانیم. رونق چرخه تولید و اقتصاد موضوع بعدی است که طبق آمار بالغ بر ۴۳۰۰ فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن، سینمایی، نیمه بلند و تله فیلم در یک سال اخیر سینمای ایران تولید شده و الحمدالله امسال خوشحالم که در سینمای ایران سیاه‌نمایی و ناامیدی از مضامین ایران رخت بسته است و البته باید تأکید کنم آنچه مطرح شد به معنای این نیست که نقد نکنید، ما به فیلم‌های معترض، فیلم‌های منتقد، فیلم‌هایی که نقدهای درون گفتمانی مطرح می‌کنند و… نیاز داریم؛ فیلم‌های منتقدی که راهگشا باشند. امیدوارم سینمای اجتماعی با همین روال در سال آینده بر وفق اصول ما و رعایت اصول شرعی، با حفظ کرامت خانواده پر رونق باشد.

خزاعی اظهار کرد: شعار اخلاق، آگاهی و امید شعاری است که سیاست‌های سازمان سینمایی بر اساس همان تعیین شده و از ما نخواهید که از این اصول عقب نشینی کنیم و سال بعد را سال همدلی و همگرایی خانواده سینما برای اعتلای سینمای ایران اعلام می‌کنم. آخرین نکته من این است که اگر می‌خواهیم همدلی و همگرایی در سینمای ایران پابرجا باشد باید از دو قطبی‌سازی در سینمای ایران جلوگیری کنیم. باید پای اصول کشورمان و پای نظاممان بایستیم. یکی از مسائلی که این روزها رسانه‌های ما مطرح شد پر رنگ کردن همین دوقطبی با انتقادهایی مثل انتقاد از سینمای ارگانی بود در حالیکه در سینمای ایران باید هم بخش خصوصی فعال باشد و هم نهادها و سازمانها از این بخش حمایت کنند. اگر حمایت نهادها و ارگان‌ها نبود امسال ۲۵ فیلم سینمایی و ۳۵۰۰ شغل ایجاد نمی‌شد. حضور نهادها و سازمان‌ها به امروز سینمای ایران برنمی‌گردد و اساتید بزرگی در سال‌های قبل مثل عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و… با حمایت ارگان‌های مختلف فیلم ساختند و امروز چه شده که ما با شنیدن حمایت نهادهای مختلف دست به نقد می‌زنیم؟ صادقانه از بخش خصوصی سینمای ایران و حوزه هنری، بنیاد روایت فتح، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صداوسیما، بنیاد سینمایی فارابی و… تشکر می‌کنم که همت کردند تا آثارشان را به جشنواره برسانند.

وی در پایان گفت: در پایان نکته‌ای را درباره حوزه بین‌الملل عرض کنم. اتفاقی که در غزه رخ می‌دهد بی سابقه است و در صد سال اخیر اتفاقی نداشتیم که در یک جنگ نابرابر کودکان بسیاری به شهادت برسند. تصور صهیونیست‌ها اینگونه است که با به شهادت رساندن کودکان غزه راه مقاومت از بین خواهد رفت اما آن‌ها اشتباه می‌کنند، روز به روز جریان مقاومت ریشه‌دارتر خواهد شد و هر کودکی که به شهادت می‌رسد کودکان دیگری در نقاط دیگر جهان برای این راه تربیت خواهند شد. برای مقاومت مردم فلسطین و غزه خواهش می‌کنم یک دقیقه ایستاده مردم این کشور را تشویق کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز