خبرگزاری کار ایران

گزارشی از پنجمین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر؛

شبی برای مرتضی‌خان محجوبی و لطف‌الله مجد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۹۳۸۴

تالار رودکی در پنجمین روز و آخرین روز اجراهای جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر میزبان دو کنسرت در قالب دو سانس بود. طی این اتفاق یاد دو پیشکسوت موسیقی لطف‌الله مجد و مرتضی محجوبی با اجراهایی از آثارشان گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تالار رودکی در پنجمین روز و آخرین روز اجراهای جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در ساعت ۱۸:۲۰ میزبان ارکستر بادی «راین» به سرپرستی امیرحسین محمدیان بود. 

ارکستر سازهای بادی شامل نوازندگان سازهای بادی چوبی و سازهای بادی است که سازهای کوبه‌ای هم آن‌ها را همراهی می‌کنند. البته در واقع دیگر سازهای بادی و سازهی زهی هم می‌توانند در ارکستر سازهای بادی نواخته شوند. 

در ادامه امیرحسین محمدیان روی صحنه حضور یافت و چوب رهبری، ارکستر را به دست گرفت. فلوت، فاگوت، هورن و ترومپت برخی ادوات بادی این ارکستر بودند. کنترباس، گیتاربیس، درامز و پرکاشن هم دیگر سازهای ارکستر بودند. 

در این چرا چندین قطعه نواخته شد که همگی برای ارکستر سازهای بادی تنظیم شده بودند. 

اعضای ارکستر «راین» عبارتند از عبدالوهاب (مدیر ارکستر)، ماهسیما فلاحی، غزاله میرزازاده، راژان بیات، مریم دادفر، ملینا کیان (فلوت)، نازنین احمدزاده، شمیم کیانی (ابوا)، مینلی دانلیان، آنیتا یعقوبی، آرتمیس توسلی، انیسا میرزایی، نیکا ران‌کوهی، رهام ایرانخواه (کلارینت باس)، امیر ملکی‌زاده، روشا محمد اصغری، رزا کریمی (فاگوت)، مهسا یوسفی‌نژاد، لیلا بازغی، نیما سرایی، آبتین زین‌الدین (هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، شایان هاتف (ترومپت)، سپهر عباسی، سهیل انارکی (ترومبون)، نهال سجادی، کوروش ملکی (کنترباس)، محمد علیزاده (گیتار بیس)، محمدرضا پناهی نژاد (تیمپانی)، سامان بهشتی (درامز)، ماهان ببری، سینا لطیف پور (پرکاشن)، علیرضا حمزه لو، سعید سلطانی (ساکسفون). 

شبی برای لطف‌الله مجد در تالار رودکی

سانس دوم تالار رودکی در ساعت ۲۱:۳۰ در نوبت اول به شب لطف‌الله مجد هنرمند فقید عرصه موسیقی اختصاص داشت. 

طی این اجرا سامان صادقیان نوازنده تار و جواد علیرضایی نوازنده تنبک هنرنمایی کردند. 

این دونوازی در دو بخش اجرا شد؛ بخش اول بداهه‌نوازی در همایون بود و بداهه‌نوازی در شور و ابوعطا بخش دوم را تشکیل می‌داد. 

گفتنی است، سامان صادقیان‌زاده سال ۱۳۶۲ مقدمات موسیقی را از پدر آموخت و در ادامه برای یادگیری سه‌تار نزد سعید مزدک و محسن رازی رفت. او نوازندگی تار را نزد کیوان ساکت و سعید سیاره فرا گرفته است.

لطف‌الله مجدزاده به سال ۱۲۹۶ در ساری زاده شد و سال ۱۳۵۷ در تهران چهره در نقاب خاک کشید. او پس از فراگیری موسیقی در سال ۱۹۱۹ به انجمن موزیک ملی پیوست که توسط روح‌الله خالقی به منظور حفظ، ترویج و تعلیم موسیقی ایرانی تاسیس شده بود. 

مجد در سال ۱۳۲۳ به برنامه موسیقی رادیو تهران پیوست و یکی از نخستین نوازندگانی بود که در برنامه موسوم به گل‌ها شرکت کرد که توسط داود پیرنیا بنیاد نهاده شده بود. این برنامه در سال ۱۳۳۵ آغاز شد تا رابطه مضمونی بین موسیقی و شعر را در فرهنگ ایرانی به نمایش بگذارد. اجراهای او در قطعات مختلف این برنامه در میان ماندگارترین کارهای نوازندگی با تار نگریسته می‌شود. در میان آثار او می‌توان از تصنیف «دور از رخ تابانش» و دیگر «امید دل» با شعری از علی مؤید ثابتی یاد کرد. باید گفت مجد زندگی خود را صرف تار کرد و از او آثاری ماندگار به جا مانده است.

بخشی از اجرای محمدرضا امیرقاسمی

کلاویه‌هایی که به یاد مرتضی محجوبی نواخته شد 

اما بخش دوم سانس دوم تالار رودکی پس از گرامیداشت یاد لطف‌الله به یاد مرتضی‌خان محجوبی برگزار شد. 

در این کنسرت محمدرضا امیرقاسمی، نوازنده پیانو به اجرای قطعاتی از مرتضی محجوبی پرداخت. روی صحنه برای او دو پیانو با کوک غربی و ایرانی جانمایی شده بود. 

 امیرقاسمی پیش از اجرای قطعه آخر کنسرت از حضار بابت حضورشان تشکر کرد و گفت: تعداد دوستان زیاد است و کاش می‌توانستم از همه تشکر کنم. امیرقاسمی در ادامه قطعه «ساقی‌نامه» یکی دیگر از ساخته‌های ماندگار مرتضی‌خان محجوبی را اجرا کرد. 

محمدرضا امیرقاسمی متولد ۱۳۵۸ در تهران است. او پیانو را نزد سپیده کاشفی، اردشیر روحانی فرا گرفته است. او در سال ۱۳۷۸ به دانشگاه سوره رفت و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و در ادامه به دانشگاه هنر رفت و مدرک فوق لیسانسش را از این دانشگاه دریافت کرد. گذراندن دو دوره وُرکشاپ در برگن نروژ در رابطه با رهبری ارکستر. شرکت در مسترکلاس‌های مختلف پیانو مانند مسترکلاس پرفسور گرتشلر. فعالیت به عنوان مدرس پیانو و مبانی موسیقی از سال ۷۹ برخی از فعالیت‌های اوست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز