خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح شد؛

جزییاتی از دریافتی های هنرمندان و اهالی رسانه و آخرین خبر از مسکن خبرنگاران

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۶۱۰

سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل «صندوق اعتباری هنر» می‌گوید: هنر کارت در حال حاضر خدمات متعددی به هنرمندان و اعضا ارائه می‌کند. او به ایلنا گفت کیفیت بیمه تکمیلی هنرمندان و اهالی رسانه بهبود می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایلنا، «صندوق اعتباری هنر» از زیرمجموعه وزارت ارشاد فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۸۳آغاز کرد تا به این واسطه از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و خبرنگاران حمایت کند. در سال اول فعالیت این صندوق که به صورت غیر دولتی و مستقل زیر نظر هیئت امناء اداره می‌شود، ۷۵۶ نفر به عضویت آن درآمدند و در ادامه بر تعداد اعضا افزوده شد. سال ۱۴۰۰ بود که با اصلاح مصوبه دولت فعالان قرآن و عترت هم در فهرست دریافت کنندگان خدمات «صندوق اعتباری هنر» قرار گرفتند؛ که این اتفاق بر افزایش جمعیت اعضا افزود؛ لذا خدمات‌رسانی به تعداد بسیار زیادی از افراد بسترهای لازم دیگری را طلبد می‌کند که لازمه پرداختن به آن بررسی نوع عملکرد صندوق طی سالیان متمادی است. 

به هر صورت حمایت‌های حقیقی و حقوقی «صندوق اعتباری هنر» از همان ابتدا در بسته‌ها و برنامه‌های مختلف صورت گرفت اما این حمایت‌ها از در دوران پاندمی کرونا شکل گسترده‌تری به خود گرفت. هنرمندان بخصوص اهالی شهرهای مختلف و به خصوص اهالی موسیقی نواحی بسیار امیدوار بودند که این حمایت‌ها به شکل‌های مختلف در مناسبت‌های مختلف هرچند اندک ادامه پیدا کند که اینطور نبود. 

 سیدمجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) در حاشیه نمایشگاه مطبوعات و در گفتگو با ایلنا، درباره عملکرد «صندوق اعتباری هنر» و نحوه حمایت‌های گذشته و امروز از هنرمندان توضیحات داد که در ادامه می‌آید. 

محوریت اصلی فعایت «صندوق اعتباری هنر» بیمه است

پوراحمدی در ابتدای صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا «صندوق اعتباری هنر» برای دوران بیکاری هنرمندان، بخصوص اهالی موسیقی نواحی برنامه‌های حمایتی دارد یا خیر، گفت: موضوع اصلی صندوق و فعالیت اصلی و وظیفه آن بحث بیمه هنرمندان است؛ اما خب به دلیل تعهدی که برای خودش قائل است سعی می‌کند خدمات مختلف خود را گسترش بدهد. 

۱۰ خدمت در ابتدای دولت به بیش از ۳۸ خدمت افزایش یافته 

پوراحمدی افزود: در ابتدای دولت ما حدود ده خدمت به هنرمندان ارائه می‌دادیم الان بیش از سی و هشت خدمت به هنرمندان در حال ارائه شدن است. این قضیه گویای این است که گستردگی خدمات نسبت به قبل بیشتر شده و توسعه پیدا کرده است. 

وی در پاسخ به این سوال که کمک‌های صندوق به هنرمندان در دوران کرونا بر چه اساس بوده و چرا بعدا ادامه نیافته، توضیح داد: در دوران همه گیری کرونا شرایط خاصی داشتیم و حمایت‌های «صندوق اعتباری هنر» هم بر همین اساس بود. ما در آن مقطع توانستیم برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر بسته‌ای ویژه در نظر بگیریم و باید بگویم این کمک‌ها مختص ایام کرونا بود و مبالغ تعیین شده در آن دوران برای هنرمندان واریز شد.

وی ادامه داد: طبیعتا با پایان یافتن همه گیری کرونا، آن بسته‌های حمایتی موجود، دیگر توسط سازمان برنامه و بودجه تمدید نشد و ادامه پیدا نکرد. و خب این حمایت‌ها مربوط به دوران بحرانی کرونا بوده است که حال وجود ندارد. 

پوراحمدی در ادامه درباره حمایت‌های صندوق اعتباری خارج از شرایط بحرانی گفت: جدا از موضوعاتی که درباره‌شان توضیح دادم، تلاش ما اولا بر نوع خدمت‌رسانی‌ها و گسترش آن‌ها بوده است. ثانیا اینکه به حوزه توانمندسازی‌ها هم وارد شده‌ایم. در حال حاضر طرح‌های مختلفی داریم که طرح قاب هنر از آن جمله است. هنرمندان الان از این حوزه کسب درآمد می‌کنند. حوزه‌های مختلف دیگری هم داریم که کم کم در حال فعال شدن هستند. در عین حال در کنار گسترش خدمات تلاش کرده‌ایم کیفیت آن‌ها را هم بالا ببریم. 

۱۷۰ میلیارد تومان هزینه بیمه تکمیلی هنرمندان در سال

مدیرعامل «صندوق اعتباری هنر»  درباره کم و کیفیت بیمه تکمیلی هنرمندان و اهالی رسانه گفت: تلاش ما ارتقای کیفیت بیمه تکمیلی است و دغدغه‌مان در این بخش هم گسترش و بهبود کیفیت است اما باید هزینه‌های سنگین موجود را هم مدنظر داشته باشیم. در حال حاضر «صندوق اعتباری هنر» هزینه سنگینی را بابت بیمه‌های تکمیلی متقبل می‌شود. 

او در پاسخ به این سوال که سالانه حدودا چه مبلغی هزینه بیمه اعضا می‌شود، گفت: باید بگویم سالانه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و این در کنار مبلغی است که هنرمندان خودشان پرداخت می‌کنند.

هزینه سالانه بیمه تامین اجتماعی اعضا بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان

پوراحمدی بیان کرد: صندوق سالانه بیش از حدود سیصد و پنجاه میلیارد تومان برای بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کند. 

مدیرعامل «صندوق اعتباری هنر» با اشاره به جمعیت زیاد هنرمندان گفت: آن‌ها بیش از ۱۰۳ هزار نفر هستند و بیش از شصت هزار نفر زیر پوشش تامین اجتماعی قرار دارند و چهل و پنج هزار نفر بیمه تکمیلی دارند. 

وی با تاکید بر اینکه سعی بر این است تا کیفیت خدمات «صندوق اعتباری هنر» افزایش یابد، گفت: با این حال بازهم تلاش می‌کنیم که اگر در مقاطع مختلف زمینه‌هایی فراهم شد، بتوانیم از ظریفت‌های موجود برای حمایت‌های بیشتر و بهتر، استفاده کنیم. 

ارائه بیش از ۱۶۰۰ خدمت با هنرکارت 

او در پاسخ به این سوال که هنر کارت ارایه شده به اعضا چه کاربردی دارد، گفت: بخشی از واریزی‌ها به هنرکارت واریز می‌شد و پس از آن مقطع بحرانی ما آمدیم و روی گسترش خدمات کار کردیم. 

پوراحمدی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ خدمت با هنرکارت ارائه می‌شود. اگر به سایت مربوطه مراجعه کنید همه موارد و توضیحات آن‌ها موجود است. اخیرا هم در یکی از فروشگاه‌ها، هر کدام از اعضا خرید می‌کرد مبلغ یک میلیون تومان به حسابش برمی‌گشت؛ لذا باید گفت الان روی هنرکارت انواع خدمات وجود دارد و قابل ارائه است. 

وی افزود: البته تلاش می‌کنیم در بحث واریزهای نقدی هم اگر توفیقی شد، خدمت‌رسانی کنیم. 

وضعیت مسکن خبرنگاران بهبود می‌یابد

پوراحمدی در پایان درباره خدمات‌رسانی به اهالی رسانه هم توضیحاتی داد. او گفت: به تازگی در رابطه با مسکن خبرنگاران با وزارت راه جلسه داشتیم و انشالله اگر طی یکی دوهفته آینده به جمع‌بندی رسیدیم، جزییات آن اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز