خبرگزاری کار ایران

کتابی عاشقانه از دوره قاجار

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۲۷۴

کتاب «نامه‌های عاشق و معشوق در دوره قاجار: مراسلات عاشق و معشوق ستمگر» منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «نامه‌های عاشق و معشوق در دوره قاجار: مراسلات عاشق و معشوق ستمگر» تصحیح و توضیح ندا مراد در ۳۱۵ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۲۴۰ هزار تومان در انتشارات مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد. 

در مقدمه مصحح آمده است: 

مراسلات عاشق، و معشوق ستمگر حاوی سی‌ویک نامه عاشقانه و سی‌ویک جواب این نامه‌ها در بیان احوال عاشق و معشوق و وقایع میان ایشان است که در آن عاشق اول از سوز دل خود در ابتدا به نثر و بعد به نظم سخن می‌گوید و بعد معشوق نیز به همان سبک جواب می‌دهد. در بخش «ابیات مناسب مقام» از سروده‌های بسیاری بهره برده تا به اثر عمق و تأثیر بیشتر بخشد. «مجرم» تخلص راقم سطور این تحریر است که در هیچ‌کدام از منابع و تذکره‌های این دوره مطلبی درباره او و مراسلات عاشق و معشوق نیامده‌است. از این منظر، نام و نشان و تألیف او خالی از ابهام نیست و با اطلاعات موجود درباره احتمال ارتباط مذکور با مجرم یزدی، مجرم کشمیری و چند تن دیگر نمی‌توان اظهارنظر قطعی داد. 

مراسلات عاشق، و معشوق ستمگر اثری غنایی و بیانگر حالات درونی نویسنده نامه‌ها است؛ مراسلاتی که از سوز دل عاشقش حکایت می‌کند و حتی عبارات و جملات خبری‌اش چنان لطیف، عاطفی و دل‌نشین است که هر شنونده‌ای را سر ذوق می‌آورد. در واقع، عاطفه ماده خام و اولیه این مراسلات است. 

در مراسلات عاشق و معشوق، زمان، مکان، نام و نشان عاشق و معشوق مجهول و نامشخص است. نویسنده، شاید نام و نشانی از عاشق و معشوقی خاص مدنظر نداشته و قصد او از نوشتن این مراسلات شرح و وصف‌حال عشاق واقعی بوده است. 

این نامه‌ها با زاویه دید اول‌شخص به رشته تحریر درآمده است. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

کتاب حاضر حاوی سی‌ویک نامۀ عاشق و سی‌ویک پاسخ معشوق، و شرح احوال و وقایع میان این دو است که از دورۀ قاجار بر جای مانده است. در این نامه‌ها از سوز دل عاشق و جلوۀ معشوق نشانه‌های متعددی است و علاوه بر نثر، از شعر فارسی هم در نگارش آن‌ها بهره‌یابی شده است. تصحیح این کتاب بر اساس نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های معتبر ایران انجام گرفته، و نام گویندگان شعرها نیز به دست داده شده است. کتاب نامه‌های عاشق و معشوق در دورۀ قاجار مجموعه‌ای است بسیار خواندنی که هم دوستداران آثار عاشقانه، و هم علاقه‌مندان ادبیات فارسی از مرور آن لذت خواهند برد.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز