خبرگزاری کار ایران

آیا کتابخانه سازمان برنامه و بودجه تعطیل می شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۲۱۲

معاون توسعه‌ی مدیریت و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، در گفت و گو با رادیو ایران به سوالاتی درباره‌ی احتمال تعطیلی کتابخانه‌ی سازمان برنامه و بودجه پاسخ داد.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه‌ی رادیویی ایران، خبر تعطیل کتابخانه‌ی سازمان برنامه و بودجه به عنوان کامل‌ترین کتابخانه‌ی اقتصادی وبزرگترین کتابخانه‌ی تخصصی ایران با قدمتی بیش از پنج دهه، موجی از نگرانی را در میان کارشناسان و علاقه‌مندان به فرهنگ و دانش اقتصاد ایجاد کرده است.

کتابخانه‌ی سازمان برنامه و بودجه یک کتابخانه تخصصی در زمینه‌ی مدیریت، برنامه‌ریزی، اقتصاد و... است،‌ که از دو طبقه تشکیل شده، طبقه‌ی اول؛ منابع لاتین و مرجع و طبقه‌ی دوم، منابع فارسی، نشریات و روزنامه‌هاست.

علی میرزایی مدیرمسئول نشریه نگاه نو در یادداشتی نسبت به این تعطیلی، واکنش نشان داد و نوشت: «این روزها مکرر شنیده‌ام که تصمیم گرفته‌اند کتابخانه سازمان برنامه و بودجه را جمع کنند. باورنکردنی است. این کتابخانه افتخار سازمان و حتی کشور است. در این کتابخانه مهم‌ترین اسناد برنامه‌ریزی توسعه ایران و جهان طبقه‌بندی و نگهداری می‌شود. این کتابخانه سال‌ها چشم و چراغ سازمان بود.‌ فقر اطلاعات شبکه برنامه‌ریزی کشور با منابع این کتابخانه برطرف می‌شد. چه خون دل‌ها خورده شد. چه زحمات طاقت‌فرسا کشیده شد. من که باور نمی‌کنم. هرکس که در توان دارد از نابود شدن این منابع و تعطیل شدن این کتابخانه جلوگیری کند».

برنامه «باغ هنر» رادیو ایران همسو با یکی از رسالت‌های فرهنگی‌اش در حفظ و پاسداری شایسته از میراث علم و فرهنگ، به پیگیری این موضوع پرداخت و با رحمان پلیمی؛ معاون توسعه‌ی مدیریت و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه گفت و گو کرد.

پلیمی در گفت و گو با رادیو ایران ضمن بیان این‌که کتابخانه‌ی سازمان برنامه و بودجه تنها کتابخانه تخصصی کشور محسوب می‌شود که اسناد ملی توسعه کشور را در خود جای داده، افزود: ساختمان کتابخانه به دلیل مشکلات تاسیساتی، قرار است جابه‌جا شود. 

وی تاکید کرد: باتوجه به گسترش فضای مجازی و استفاده بر خط و مراجعه‌ی فیزیکی کم‌تر، مکان کتابخانه به مکانی نزدیک مکان قبلی منتقل می‌شود.

 

هشدار نسبت به از بین رفتن بزرگترین کتابخانه‌ی تخصصی ایران

دکتر مهدی پازوکی مدیر سابق کتابخانه سازمان برنامه و بودجه نیز در برنامه «باغ هنر» مطرح کرد: کتابخانه سازمان برنامه و بودجه به گفته کارشناسان بزرگترین کتابخانه‌ی تخصصی کشور و در حوزه‌ی اقتصاد است،‌ و در کل کشور کتابخانه‌ای بهتر از این در حوزه اقتصاد وجود ندارد،‌ این کتابخانه علاوه بر این‌که محل رجوع کارشناسان سازمان است، برای پژوهشگران، اساتید دانشگاه، دانشجویان مقطع دکترا و صاحب نظران و محققان نیز قابل استفاده است و جابه جایی این مکان تحت هر شرایطی با هر عنوانی پسندیده نیست.

پازوکی عنوان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها براساس استانداردهای سازمان ملل متحد کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی هستند، کتابخانه‌ها و مراکز تخصصی در کشور باید حفظ و گسترش پیدا کنند؛ این کتابخانه و کتابخانه‌های استانی که همراه با آن در تمام کشور تاسیس شده، قدرت کشور را در میزان دسترسی و سازماندهی اطلاعات افزایش می‌دهد.

 

بدون تعصب گره از مشکلات باز کنیم

معاون توسعه ی مدیریت و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به فضای جدید نامناسب کتابخانه گفت: در شرایط کنونی تعداد مراجعه کنده حضوری به کتابخانه بسیار محدود شده است. اجازه دهید بدون تعصبات، اقدامات سازنده صورت گیرد.

اما پازوکی معتقد است: این کتابخانه تنها کتابخانه‌ی تخصصی کشور محسوب می‌شود که اسناد ملی توسعه کشور را در خودش جای داده است و اسناد مربوط به توسعه‌ی کشور از از زمان قاجار تاکنون با موضوع بودجه کشور در این کتابخانه وجود دارد. 

وی افزود:مستندات برنامه‌های مطالعاتی پیش از تهیه برنامه و گزارش‌هایی که بعد از انجام طرح‌ها وجود دارد، گزارش‌های اقتصادی سالیانه و گزارش‌هایی که از مراحل اجرای بودجه تهیه شده، آمارنامه‌ها، اسناد پروژه‌های عمرانی، آرشیو طرح‌ها، مطالعات، نقشه‌ها و طرح‌های عمرانی کشور از پیش از انقلاب تا بعد از انقلاب در این کتابخانه گردآوری شده است و جابه جایی کتابخانه به صلاح نیست.

 

کتابخانه ملی هم جا به جا شد

در این گفت و گوی فرهنگی کلیمی عنوان کرد: جا به جایی مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملی هم صورت گرفت؟ آیا به ضرر کشور بود؟

 و مدیر سابق کتابخانه سازمان برنامه و بودجه تاکید می کند مکان نامناسب برای حفظ گنجینه های ارزشمند مناسب نیست.

معاون توسعه‌ی مدیریت و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه در پایان متذکر می‌شود: کتابخانه سازمان برنامه جابه‌جا می‌شود و حذف کتابخانه در کار نیست،و این جا به جایی برای سازماندهی و حفاظت از اسناد و دسترسی بهتر کارکنان سازمان و همچنین استادان، دانشجویان و پژوهشگران خارج از سازمان است

شایان ذکر است در «باغ هنر» رادیو ایران اعلام شد که موضوع جابه‌جایی کتابخانه با حضور کارشناسان دیگر پیگیری خواهد شد.

علاقه مندان به اخبار فرهنگی می توانند از شنبه تا چهارشنبه «باغ هنر» را به تهیه کنندگی عبدالله علایی و و حید بیات و با اجرای شهاب شهرزاد ساعت 16:00 از رادیو ایران دنبال کنند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز