خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نوروز» مطرح کرد؛

بچه‌ های ایران کریسمس را بیشتر از نوروز می‌ شناسند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۹۴۵

حفظ اسطوره‌ها برای هر جامعه‌ای ارزشمند است

محمدرضا نادری با اشاره به اینکه تا امروز هیچ فیلمی درباره نوروز در سینمای ایران ساخته نشده، تأکید کرد: متأسفانه این کم‌کاری‌ها باعث شده که امروز بچه‌های ایران کریسمس را بیشتر از نوروز می‌شناسند.

محمدرضا نادری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نوروز» که از امروز در سینماهای کشور اکران خود را آغاز کرده، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: نوروز یکی از جشن‌های باستانی ما ایرانیان است که سالیان سال در فرهنگ ما به عنوان یک مشخصه مهم ماندگار شده و از بزرگ‌ترین جشن‌های ایرانیان است که در یونسکو نیز به عنوان یک میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

نادری خاطرنشان کرد: این موضوع که با وجود اهمیت و ارزش نوروز در کشور ما هیچ فیلمی درباره آن ساخته نشده برای ما موضوعی مهم و حائز اهمیت بود چرا که اگر کریسمس را نقطه مقابل نوروز بدانیم هر سال فیلم‌های زیادی درباره آن و بابانوئل ساخته می‌شود ولی ما به اساطیرمان بی‌توجه هستیم و این اسطوره‌ها به مرور در حال از بین رفتن هستند.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: ما مسئولیت داریم تا این سرمایه‌ها و ارزش‌های فرهنگی‌مان که از نسل قبل به ما رسیده را به درستی به نسل بعد منتقل کنیم. برای ما چگونه منتقل شدن این اسطوره‌ها به نسل بعد دغدغه‌ای جدی است. همزمان با فیلم «نوروز» من کتاب «نوروز» را هم نوشتم و کارهای چاپ این اثر در حال انجام است و در این کتاب به جغرافیای نوروز پرداخته شده و به اسطوره‌ها نگاهی تازه داریم؛ از جمله اینکه مثلاً عمو نوروز کجا زندگی می‌کند و آیا در جنگل همیشه بهار است یا داستان شب یلدا چیست و چهارشنبه‌سوری و سیزده بدر چه فلسفه‌ای دارد. من پدیدآورنده این کتاب هستم و به همراه خانم مریم اسلامی نگارش آن را بر عهده داشتیم و همچنین آقای فرهاد رحیمی تصویرگری این کتاب را بر عهده داشته است. سعی ما بر این بود که در این کتاب در کنار متنی روان از تصاویر نیز استفاده کنیم و برای اولین تصاویری مثل تصویر اسطوره تموز در این کتاب که چندین سال تحقیقات گسترده‌ای برای نگارش آن صورت گرفته، کشیده شده است.

وی درباره اهمیت پرداختن به اسطوره‌های فرهنگی گفت: هر اسطوره معنا و مفهومی دارد؛ به عنوان مثال ننه سرما قصه جذابی دارد، او سال‌هاست انتظار دیدار عمو نوروز را دارد ولی به محض آمدن عمو نوروز به خواب می‌رود و به همین دلیل می‌توان او را اسطوره صبر و شکیبایی دانست و همین ویژگی یکی از مفاهیمی است که برای امروز جامعه ما نیازی ضروری به حساب می‌آید و حتی ناامید نشدن او برای این دیدار می‌تواند نمادی از امیدواری باشد. دیگر اسطوره نوروز حاجی فیروز است که جادوی شعف ایجاد می‌کند و تأکید دارد که باید کینه‌ها را دور بریزیم و با دلی شاد سال نو را آغاز کنیم. به نظر من این اسطوره‌ها بسیار ارزشمند هستند و مخاطب ایرانی نیز می‌تواند به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و همزادپنداری کند.

نادری در ادامه تأکید کرد: فیلم «نوروز» قصه‌اش را در سال ۱۴۰۲ روایت می‌کند و ماجرای یک زن و شوهر را می‌بینیم که می‌خواهند از هم جدا شوند و با پیش آمدن اتفاقاتی نوروز نقطه اتصال آن‌ها می‌شود تا این خانواده حفظ شود. از این منظر که «نوروز» فیلمی امروزی است و به اسطوره‌های فرهنگی کهن ایرانی می‌پردازد می‌توان آن را اثری ویژه و متفاوت دانست.

این تهیه‌کننده درباره محتوای فیلم سینمایی «نوروز» گفت: خاصیت یک اثر هنری این است که هر کس می‌تواند از زاویه دید خودش به آن نگاه کند. پیام فیلم «نوروز» این است که می‌خواهد بگوید ما خداوندی داریم که نظمی را در طبیعت به وجود آورده و هیچ عامل بشری یا هر عامل دیگری نمی‌تواند این نظم را از بین ببرد یا روی آن تأثیر بگذارد. از طرفی نوروز یک پدیده فرهنگی است و آیین‌های بسیاری دارد که رو به فراموشی هستند. هر کشوری با آیین‌هایش زنده است و مطمئن باشید نوروز و آیین‌هایش در زندگی ایرانیان تأثیرگذار است اما متأسفانه باید بگویم که این آیین ارزشمند در خطر است و اگر به آن نپردازیم از بین می‌رود.

وی افزود: بچه‌های ایران امروز کریسمس را بیشتر از نوروز می‌شناسند و این نشان از کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی و هنرمندان است. فیلم «نوروز» قدمی در جهت حفظ اسطوره‌های ارزشمند ایرانی است و از طرفی باید بگویم که این فیلم یک فیلم خانواده است و قشر و سن خاصی را نمی‌توان تنها مخاطب آن دانست. در تجربه اکران جشنواره هم شاهد بودیم که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به خوبی با این فیلم ارتباط برقرار کردند و «نوروز» را دوست داشتند چرا که آن‌ها ارتباط بهتری با اسطوره‌ها دارند و بر این عقیده‌ام که انتخاب این فیلم برای خانواده‌ها می‌تواند بسیار مناسب باشد و مطمئناً از دیدن آن پشیمان نخواهند شد.

نادری با اشاره به زمان مناسب اکران این فیلم، در پایان گفت: «نوروز» فیلمی مناسبتی است و اکران آن در زمان نوروز می‌تواند فضای فیلم را بهتر برای مخاطبش تداعی کند. فیلم سینمایی «نوروز» اولین اثر سینمایی ایران در باره نوروز است و با وجود اینکه آن را اثری مناسبتی می‌دانم باید بگویم که در ایامی غیر از نوروز هم امکان دیده شدن دارد و نباید آن را محدود به همین دوران و همین روزها دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز