خبرگزاری کار ایران

لوح گلی ۳۳۰۰ساله در بردارنده اطلاعاتی از پادشاهی هیتی‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۲۵۲

محققان فکر می‌کنند متنی که به خط میخی بر روی لوح حک شده است، نشان می‌دهد پادشاه هیتی از جایی که این لوح در ترکیه پیدا شده، بازدید یا در آن زندگی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، یک لوح گلی ۳۳۰۰ساله از مرکز ترکیه بدست آمد که باستان‌شناسان تصور می‌کنند دربردارنده مطالبی درخصوص تهاجم به امپراتوری هیتی‌ها در عصر برنز است. 

این تبلت به اندازه کف دست در می‌۲۰۲۳ توسط کیمیوشی ماتسومورا (باستان‌شناس مؤسسه باستان‌شناسی ژاپنی آناتولی)، در میان ویرانه‌های هیتی در حدود ۳۷ مایلی (۶۰ کیلومتری) جنوب شرقی آنکارا، پایتخت ترکیه، پیدا شد. باستان‌شناسان فکر می‌کنند بوکلوکاله یکی از شهرهای بزرگ هیتی‌ها بوده است. کشف جدید نشان می‌دهد که این مکان همچنین یک اقامتگاه سلطنتی بوده است. 

بر اساس ترجمه مارک ویدن (دانشیار زبان‌های خاورمیانه باستان در دانشگاه کالج لندن)؛ شش سطر اول متن خط میخی روی لوح به زبان هیتی می‌گوید: چهار شهر، از جمله پایتخت، هاتوسا، در فاجعه، در حالی که ۶۴ سطر باقی مانده دعایی به زبان هوری است که پیروزی را طلب می‌کند. 

ماتسومورا گفت: هیتی‌ها از زبان هوری برای مراسم مذهبی استفاده می‌کردند و به نظر می‌رسد که این لوح یادداشتی از یک مراسم مقدس است که توسط پادشاه هیتی انجام می‌شد. یافتن لوح هوری به این معنی است که مراسم مذهبی در بوکلوکاله توسط پادشاه هیتی انجام شده است. این نشان می‌دهد که حداقل پادشاه هیتی به بوکلوکاله آمده و این مراسم را انجام داده است. 

زبان هوری در اصل زبان پادشاهی میتانی منطقه بود که در نهایت به یک دولت تابعه هیتی تبدیل شد. به گفته ماتسومورا، این زبان هنوز به خوبی درک نشده و کارشناسان چندین ماه تلاش کرده‌اند تا معنای کتیبه را دریابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز