خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر مصری در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

رژیم اشغالگر قدس تحمل یک جنگ فراگیر و تبعات آن را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۴۲۷

ساقط شدن پهپاد هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل ضربه‌ای راهبردی به تل آویو بود

نباید از یاد ببریم که اسرائیل تبلیغات گسترده‌ای را با محوریت فروش پهپادهای هرمس ۹۰۰ به کشورهای مختلف جهان در دستوکار قرار داده بود و اکنون هدف قرار گرفتن این پهپاد توسط حزب الله لبنان به معنای آن است که اختلال بزرگی در بازاریابی بین المللی هرمس ۹۰۰ ایجاد شده و خسارت سنگینی به صنایع نظامی این رژیم وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته بار دیگر شاهد تشدید تنش‌ها میان حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس بوده‌ایم. در این راستا، صهیونیست‌ها به نحو گسترده‌ای اقدام به بمباران مناطق مختلفی در جنوب لبنان کرده‌اند و بر شدت کارزار ترور فرماندهان ارشد حزب الله لبنان افزوده‌اند. در نقطه مقابل، حزب الله نیز پاسخ‌های متقابلی را به دشمن اسرائیلی داده و حملات موشکی و پهپادی خود علیه اشغالگران صهیونیست را افزایش داده است.

در این میان، به تازگی شاهد بوده‌ایم که حزب‌الله لبنان مفق به ساقط کردن پهپاد پیشرفته هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل شده است. اقدامی که زلزله‌ای بزرگ را در اراضی اشغالی سبب شده و خسارت‌های جدی را به صهیونیست‌ها وارد کرده است.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «محمود حسین» نویسنده و تحلیلگر مصری حوزه روابط بین الملل، به واکاوی چند پرسش مهم و کلیدی با محوریت جدیدترین تحولات رخ داده در قالب تنش‌های حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمود حسین را در ادامه می‌خوانید.

در بحبوبحه تشدید تنش‌ها در مناطق شمالی فلسطین اشغالی میان حزب الله لبنان و صهیونیست‌ها، یک پهپاد پیشرفته هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل به دست حزب الله لبنان سرنگون شد. رویدادی که بسیاری از ناظران و تحلیلگران آن را رویدادی مهم ارزیابی می‌کنند. تحلیل شما از این رویداد چیست؟

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی اخیر خود به صراحت به این رویداد اشاره کرد و تاکید نمود که صهیونیست‌ها هیچگاه متوجه نخواهد شد که حزب الله چگونه توانسته پهپاد مذکور را هدف قرار دهد. توجه داشته باشیم که پهگاد هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل، از جمله تجهیزات نظامی بوده که اسرائیل مدت‌هاست مانور گسترده‌ای با محوریت آن انجام می‌دهد و آن را یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت نظامی خود معرفی می‌کند.

از این رو، اینکه یک چنین پهپادی به دست نیروهای حزب الله لبنان هدف قرار گرفته، جدای از اینکه یک خسارت بزرگ میدانی به ارتش اسرائیل است، در عین حال، آبروریزی بزرگی نیز برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود. البته که حزب الله لبنان به نوعی با این اقدام خود این پیام را نیز به اسرائیل رسانده که برگ‌های برنده بسیاری را در دست دارد که هنوز رو نکرده و می‌تواند ضربات سنگین و راهبردی را به اسرائیل تحمیل کند. موضوعی که می‌تواند سناریوهای سختی را برای اسرائیل در صورت ماجراجویی آن علیه لبنان، نوید دهد.

نباید از یاد ببریم که اسرائیل تبلیغات گسترده‌ای را با محوریت فروش پهپادهای هرمس ۹۰۰ به کشورهای مختلف جهان در دستور کار قرار داده بود و اکنون هدف قرار گرفتن این پهپاد به معنای آن است که اختلال بزرگی در بازاریابی بین المللی هرمس ۹۰۰ ایجاد شده و خسارات سنگینی به صنایع نظامی اسرائیل وارد شده است.

به نظر شما تا چه حد ایده حمله اسرائیل به لبنان محتمل است؟

به نظر من اسرائیل در این رابطه بازیهای تبلیغاتی زیادی را انجام می‌دهد. نباید از یاد ببریم که جنگ روانی یکی از ابزارهایی است که به نحو گسترده‌ای در بحبوحه تنش و درگیری‌ها از آن استفاده می‌شود. به نظر من، موقعیت اسرائیلِ کنونی در وضعیتی نیست که خواهد یک ماجراجویی به مراتب خطرناک‌تر در قیاس با جنگ غزه را این مرتبه علیه لبنان آغاز کند.

محافل خبری و تحلیلی اسرائیلی اخیرا اعلام کرده‌اند که بعید می‌دانند جنگ غزه تا قبل از سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ به پایان برسد. البته که اساسا چشم اندازهای کسب پیروزی برای اسرائیل کاملا مبهم هستند.

حال آغاز جنگ از سوی تل آویو علیه لبنان و حزب الله در شرایطی که آن‌ها از امکانات و توانمندی‌های به مراتب بیشتر و پیشرفته‌تری در قیاس با حماس جهت تقابل با اسرائیل برخوردارند، به هیچ عنوان نمی‌تواند ایده مطلوب و مناسبی برای اسرائیل باشد. موقعیت کنونی اسرائیل نیز یک چنین اجازه‌ای را به آن نمی‌دهد. اسرائیل هنوز یک مشکل را حل نکرده و حرکت آن به سمت یک مشکل تازه، منطقی نیست.

در صورت حمله رژیم اشغالگر قدس به لبنان، چه سناریوهایی را محتمل می‌دانید؟

به نظر من حمله به لبنان به معنای واقعی کلمه می‌تواند آغازکننده یک جنگ و درگیری بزرگ منطقه‌ای باشد. محور مقاومت در منطقه با دقت روند تحرکات اسرائیل را رصد می‌کند و اینکه این رژیم بخواهد به لبنان و حزب‌الله به عنوان یک عضو مهم و محوری محور مقاومت حمله کند، پدیده‌ای نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد یا آن را مورد بی‌اعتنایی قرار داد.

در حقیقت، اگر اسرائیل قرار باشد به لبنان حمله کند، به نظر می‌رسد که این منطقه نقطه کانونی حواهد بود که در قالب آن، ترمز جاه‌طلبی‌های اسرائیل کشیده خواهد شد و ضربات سنگینی به آن وارد می‌شود. البته که به نظر می‌رسد تحقق این سناریو به معنای حضور عریان‌تر آمریکا در قالب درگیریهای منطقه‌ای نیز است. مساله‌ای که بروندادهای مثبتی را برای واشینگتن نوید نمی‌دهد و برای آن نیز بحران‌زا خواهد بود.

به تازگی شاهد عقب نشینی نظامی اسرائیل از خان یونس و نوار غزه بوده‌ایم. به نظر شما محرک اصلی صهیونیست‌ها از این اقدام چه بوده است؟

به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین محرک این اقدام، انزوای روزافزون اسرائیل در قالب معادلات بین المللی بوده است. مساله‌ای که به تازگی نشریه مشهور انگلیسی گاردین نیز به نحوی ویژه به آن پرداخته و تاکید نموده که روند تحولات میدانی در بحبوحه جنگ غزه، به هیچ عنوان به نفع اسرائیل پیش نمی‌رود و این جنگ از اسرائیل یک بازیگر به شدت منفور در محیط بین المللی ساخته است.

حال در این شرایط، متحدان غربی اسرائیل نیز در نقطه مقابل منافع آن ایستاده‌اند و دیگر مایل به همراهی همه‌جانبه با آن نیستند. از این رو، تل آویو که شرایط داخلی خود را نیز مساعد نمی‌بیند، به نوعی سعی دارد تا جنگ غزه را به نقطه پایان خود نزدیک کند. اگرچه مقام‌های ارشد اسرائیلی از قریب‌الوقوع بودن حمله به رفح سخن می‌گویند با این حال، انجام این اقدام چالش‌های اساسی را برای تل آویو نوید می‌دهد که اسرائیل نمی‌تواند نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز