خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر مطرح شد؛

عدم تاثیر افزایش نرخ بلیت موزه ها در تورهای گردشگری که سال گذشته بسته شدند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۳۲۳

ثبت ۶۳ میلیون نفر شب اقامت در نوروز ۱۴۰۳

ثبت ۶۳ میلیون نفر شب اقامت در نوروز ۱۴۰۳ و عدم تاثیر افزایش نرخ بلیت موزه‌ها در تورهای گردشگری که سال گذشته بسته شدند، از جمله مواردی است که در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر صبح امروز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. 

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) با اشاره به پویش‌های متعدد که در حوزه کاهش تصادفات جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۳ انجام شد، گفت: ۸۰۰ نوروزگاه عشایری داشتیم و هم افزایی بین دستگاه‌ها نمود داشته و با کاهش سوانح جاده‌ای و تصادفات روبه رو شدیم. حتا عوامل و دلایل مسمومیت با گاز CO2 نیز توسط ستاد خدمات سفر بررسی و اطلاع رسانی شد. 

او ادامه داد: در سال جدید، مدیریت رفتار سفر مسافران را در نظر داریم. البته امسال با سه موج سفر همراه بودیم که موج نخست نسبت به سال گذشته کمی کاهش داشت. موج دوم تقریبا برابر شد و در موج سوم که با تعطیلات عید فطر همراه بود با کمی افزایش همراه بود. این الگو نشان می‌دهد که سفر در هر سال با الگوی خاص زمانی آن سال اتفاق می افتد. 

معاون گردشگری کشور در خصوص آمار اقامت، گفت: از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین، ۶۳ میلیون نفر شب اقامت ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته؛ ۱۳۹۵۱۰۰۰ نفر شب اقامت در مراکز رسمی بود که در اقامتگاه‌های رسمی ۲ و نیم درصد رشد داشته. استان‌هایی که بیشترین شب اقامت داشتند خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، اصفهان، فارس، بوشهر، اردبیل هستند. همچنین ۱۰۴۷ غرفه صنایع‌دستی دستی داشتیم.

حضور حداکثری راهنمایان افتخاری

رضا سامه (مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی) گفت: در ۲۱۲ نقطه میزبان بازدیدکنندگان نوروزی بودیم که حدود ۵ میلیون نفر از ۲۴ اسفند تا ۱۲ فروردین بازدید کردند و تا ۲۴ فروردین هم ۷ میلیون بازدید افزایش یافت. 

او ادامه داد: امسال شاهد حضور حداکثری راهنمایان افتخاری بودیم.

ثبت ۸۷۸ نفر فوتی سر صحنه توسط پلیس

سرهنگ سیروس حسن‌زاده (نماینده فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور) از کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این یک نمونه است که حاصل کار و تلاش ستاد خدمات سفر بود. آمار سر صحنه ۸۷۸ نفر فوتی و ۲۱ هزار نفر هم مجروح شدند. درون شهری ۱۶۵ نفر فوتی داشتیم. بیشترین فوتی در کرمان، فارس و سیستان بلوچستان بود. 

  پلمپ ۳ هزار واحد متخلف

شریفان (نماینده اورژانس) نیز گفت: در حوزه نظارت از واحدها ۳ هزار واحد متخلف پلمپ شدند و در حوزه بهداشت واکسیناسیون داشتیم. در حوادث ترافیکی کاهش مصدومان را شاهد بودیم. البته در ابتدای نوروز ۲ درصد کاهش تردد داشتیم که در نهایت با ۳ درصد رشد همراه شد. امسال حدود ۸۲ هزار مصدوم داشتیم. کمترین مصدوم ها در خراسان جنوبی، ایلام بود که از کاهش تردد نیز ناشی شده است. مصدومان سر صحنه کاهش داشت.

بیشترین کاهش تردد در حوزه ریلی

زاکری (نماینده وزارت راه و شهرسازی ) با اشاره به آنکه درخصوص آمار جابه‌جایی ناوگان عمومی ۱ درصد کاهش داشتیم، گفت: در ایام نوروز از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین بیشترین کاهش در حوزه ریلی بودیم که ۱۵ درصد کاهش بود. در حوزه هوایی بین‌المللی ۳۰ درصد افزایش داشتیم و در بخش داخلی ۲ درصد افزایش داشتیم. در بخش دریایی ورود و خروج گردشگر ۱ درصد کاهش داشتیم. در تردد جاده ای ورود و خروج بین استان‌ها تغییر چندانی نداشتیم. بیشترین بهره برداری از امکانات تردد جاده ای بود. 

پلمپ بیش از ۴۰۰ مورد توسط تعزیرات حکومتی 

حسن بیگی (نماینده تعزیرات حکومتی) درخصوص نظارت بر بازار گفت: از ۱۵ اسفند تا ۲۱ فروردین بیش‌از ۳۰ هزار تخلف دیده شد که بیش از ۴۰۰ مورد پلمپ شد. گیلان، فارس و آذربایجان شرقی در صدر جدول شکایات و پلمپ هستند. 

موسوی (مدیر کل امور فرهنگی سازمان اوقاف) نیز گفت: قرارگاه آرامش بهاری را داشتیم. ۲۴۱۶ امامزاده مجری اجرای این طرح بودند که بیش از ۱۴ میلیون نفر بار زیارت ثبت شد. ۴۲۵ امامزاده امکان اسکان داشتند که ۳۹۱ هزار نفر در آن اسکان داشتند و ۸۴۳ امامزاده افطاری ساده داشتند. خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، ایلام، لرستان استانهای برتر در اسکان زائران بود. امسال در حوزه زیارت اماکن اوقاف حدود ۵ درصد رشد داشتیم.

حیرانی (نماینده ستاد اقامه نماز) گفت: ۹۵۳۴ بازدید داشتیم که رشد ۱۰ درصدی داشت و  ۱۰۱۳ گزارش داشتیم. 

پلمپ ۵۴ مورد تاسیسات گردشگری 

برات (معاون مدیرکل نظارت و ارزیابی بر تاسیسات گردشگری ) نیز گفت: در سامانه جانا ۲۵۸۱۲ مورد بازدید ثبت شده که بیش از ۱۲ هزار مورد مربوط به مراکز اقامتی و ۴ هزار مورد مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی بود که در کل ۲۴۶۵ تذکر، ۴۰۷ اخطار کتبی، ۵۴ مورد پلمپ و تعطیل شدند که ۵ مورد مرکز اقامتی بودند‌. بیش از ۳۵۰۰ مورد درخصوص نرخ بود که تهران و خراسان رضوی در صدر بودند. 

او ادامه داد: بخشی از شکایات هم در سامانه ثبت می‌شود که ۱۲۴۰ مورد ثبت شده که ۹۱ درصد آن رسیدگی شده. ۳۲۳ مورد هم تقدیر داشتیم. ۴۸ درصد شکایات این سامانه درخصوص دفاتر خدمات مسافرتی بود.

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت.

معاون گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تاثیر یکباره افزایش نرخ بلیت موزه ها و بناهای تاریخی در سال جدید بر میزان بازدید و تورهای گردشگری که بسته‌های سفر خود را چند ماه قبل بسته بودند، گفت: با توجه به آنکه چند سال افزایش نرخ بلیت نداشتیم از این رو امسال افزایش داشتیم اما تغییرات نرخ موزه ها بر بسته های تورهایی که قبل از عید فروخته شده بودند تاثیر نداشت. چراکه با دستور وزیر بنابرآن شد تا این افزایش مورد خطاب تورهای گردشگری نباشد.

شجاعی (مدیرکل گردشگری خارجی) نیز دراین باره اذعان داشت: تورهای ورودی که از قبل فروخته شده بودند با قیمت قبل محاسبه شد فقط باید تعدادی فرم را تکمیل کنند.

مازندران در صدر اقامت نوروزی

مصطفی فاطمی (مدیرکل اداره گردشگری داخلی) نیز گفت: سه موج سفر را شاهد بودیم که در موج اول رشد در سفر نداشتیم و با ۲۲ درصد کاهش روبه رو بودیم و در موج دوم با ۲ درصد رشد شاهد بودیم و در موج سوم رشد زیادی داشتیم چراکه سال گذشته این تعطیلات و موج سفر را نداشتیم، در کل ۵ درصد رشد را در سفرهای نوروزی شاهد بودیم. در مجموع رشد تردد فارس، سیستان بلوچستان، تهران، خراسان رضوی را شاهد بودیم. 

او ادامه داد: مشهد، شیراز، کیش، بندرعباس، تهران، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. سهیلی، جواهرده و پالنگان هم روستاهای مورد توجه بودند. بیشترین اقامت کل نیز در مازندران ثبت شد. 

شالبافیان همچنین درخصوص آمار گردشگری ورودی گفت: ۶میلیون و ۳۸۲ هزار نفر گردشگر ورودی سال ۱۴۰۲ بود که نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار گردشگر ورودی داشتیم ۵۰/۷۸ درصد رشد داشت. 

او درخصوص عوارض خروج از کشور نیز گفت: دلیل امر هزینه کرد در زیرساخت‌های گردشگری بود اما تاکنون محقق نشده چراکه موارد مورد پیگیری این مهم در نظر گرفته نشده. در این راستا پیگیر موارد هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز