خبرگزاری کار ایران

در بزرگداشت روز جهانی بناها مطرح شد؛

«مشارکت مردم» تنها راه حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۸۳۰

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها اعلام کرد، از ۲۴ هزار اثر ثبتی، ۱۴ هزار بنا و ۱۹ هزار محوطه تاریخی داریم که با همکاری مردم حفاظت از این بناها محقق می‌شود. او همچنین تاکید کرد، مردم ایران، مردم فرهنگ‌دوستی هستند و در طول تاریخ بهترین میراث‌بانان بوده و هستند از همین رو، بهترین راه حفاظت از بناها و بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی همکاری و مشارکت مردمی است.

به گزارش ایلنا به نقل از به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، فاطمه داوری در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و کنشگران بناها و محوطه‌های تاریخی که با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: ایران به پشتوانه دانش و خرد پیشینیان برخوردار از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است. بناها مظاهر عینیت یافته هویت تاریخی ما هستند و ما به داشتن این آثار افتخار می‌کنیم.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی افزود: از ۲۴ هزار اثر ثبتی، ۱۴ هزار بنا و ۱۹ هزار محوطه تاریخی داریم که با همکاری مردم حفاظت از این بناها محقق می‌شود.

به گفته او: در ایران این روز به‌عنوان روز تاب‌آوری بناها در برابر حوادث تاریخی نامگذاری شده و این نشست با هدف برنامه‌ریزی و بزرگداشت این روز برگزار می‌شود و به دنبال این هستیم که شکل جدیدی از صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی را ارائه دهیم. البته مردم فرهنگ‌دوست ایران همواره میراث‌بان ایران بوده‌اند.

داوری ادامه داد: در دوره مدیریت مهندس ضرغامی اقدامات بسیار مهمی در حوزه حفاظت و صیانت از آثار تاریخی انجام شده و با همت وزیر میراث‌فرهنگی و معاون میراث‌فرهنگی شاهد این هستیم که صیانت از آثار تاریخی ایران به موضوعی فرامرزی تبدیل شده و امروز ایران به بهترین شکل از آثار، بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی صیانت و حفاظت می‌کند.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: برنامه سه‌ساله از چندی پیش از سوی ایکوموس اجرا شده که در سه سال پیش رو اجرایی خواهد شد

شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی

مدیرعامل صندوق احیا همچنین در این مراسم اعلام کرد، جریان احیای بناهای تاریخی از سال گذشته شتاب گرفته و با همگرایی ایجاد شده از ظرفیت‌های متنوع میراث‌فرهنگی با مشارکت مردمی و تعامل با دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

شهاب طلایی همچنین به اهمیت پیوند اقتصاد و میراث‌فرهنگی اشاره و استفاده از ظرفیت‌های متنوع اقتصادی میراث‌فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.

او ادامه داد: در چهار دهه اخیر در زمینه اقتصادی تنها از ظرفیت بازدید موزه‌ها و بناهای تاریخی استفاده کرده‌ایم و سایر ظرفیت‌ها مغفول مانده‌اند.

طلایی با بیان اینکه در مسیر توسعه میراث‌فرهنگی باید از تنوع بخشی ظرفیت‌های متنوع اقتصادی میراث‌فرهنگی در راستای حفظ میراث فرهنگی و با مشارکت مردم استفاده شود، افزود: از زمان تاسیس و فعالیت صندوق احیا تنها از ظرفیت پیوند بین بناهای تاریخی در اختیار وزارتخانه و جذب مشارکت مردم برای احیای این بناها استفاده شده است و به تنوع بخشی ظرفیت‌های اقتصادی میراث‌فرهنگی توجه نشده است.

مدیرعامل صندوق احیا ادامه داد: صندوق به عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی حوزه میراث‌فرهنگی را در راستای حفظ آن‌ها در دستور کار قرار داده است.

طلایی بر مشارکت مردمی و تعامل با سایر دستگاه‌ها در راستای این هدف اشاره کرد و ادامه داد: آگاهی بخشی جامعه از مسئولیت اجتماعی و تعامل با سایر دستگاه‌ها جریانی است که در صندوق احیا آغاز شده است.

او در پایان گفت: امیدواریم جریان احیا که از سال گذشته شتاب گرفته تقویت شود و با همگرایی ایجاد شده از ظرفیت‌های متنوع میراث‌فرهنگی با مشارکت مردمی و تعامل با دستگاه‌ها استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز