خبرگزاری کار ایران

«معماری» به مثابه «رسانه»

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۶۰۴

افزایش چشمگیر نشریات و سایت‌های معماری نیازهای خوانندگان وعلاقمندان را برآورده می‌کنند اما بهتر است که از آسیب‌های این مسئله هم غافل نباشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تقویم رسمی کشور سوم اردیبهشت‌ماه مصادف با بیست و سوم آوریل را روز معمار است که مبنای آن سالرزو شیخ بهایی است.

درسا بخشندگی به همین مناسبت یادداشتی نوشته است:

 در چند سال اخیر تعداد رسانه‌های تخصصی در حوزه معماری افزایش یافته است. این رسانه‌ها به ارائه مقالات، مصاحبه‌ها، پروژه‌های برتر و اخبار مربوط به حوزه معماری و طراحی داخلی می‌پردازند. اما برای ارزیابی کیفیت رسانه‌های معماری باید به عواملی مانند تنوع موضوعات، عمق تحلیل، نوآوری، کیفیت محتوا، استقلال رسانه‌ها و ستاره‌سازی آن‌ها توجه کرد. این افزایش تعداد رسانه‌های دلایل متعددی دارد که دریادداشت ذیل به آن‌ها خواهم پرداخت: 

در حوزه رسانه‌های عمومی تعداد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایی که به رشته معماری می‌پردازند بسیار کم است. دلیل اصلی آن فقدان خبرنگاران، منتقدان و نویسندگان متخصص در این حوزه است. 

رشد تعداد دانشجویان و بالطبع دانش آموختگان رشته مهندسی معماری نسبت به دهه‌های گذشته و در مقایسه با دیگر رشته‌ها وضعیت غیرمتعارفی در کشور رقم زده که زمینه‌ساز افزایش رسانه‌های تخصصی در حوزه معماری شده است. به عبارتی، افزایش رسانه‌های معماری به دنبال چاپ پایان‌نامه‌ها و مقالات در نشریات معماری شکل گرفته است که متاسفانه به لحاظ کیفی ارزش علمی چندانی ندارند. 

تعدادی از نشریات معماری بیش از بار علمی، جنبه تجاری پیدا کرده‌اند و یا از ابتدا بر این اصل شکل گرفته‌اند. کسب درآمد این نشریات و سایت‌ها بواسطه ستاره‌سازی و تولید محتوا در همین راستا صورت گرفته است. 

این عوامل باعث افزایش چشمگیر نشریات و سایت‌های معماری شده‌اند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. البته نباید از این مسئله به سادگی عبور کرد که نشریات و سایت‌های معماری هم هستند که نیازهای خوانندگان وعلاقمندان را برآورده می‌کنند اما بهتر است که از آسیب‌های این مسئله هم غافل نشویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز