خبرگزاری کار ایران

مراسم بزرگداشت منیژه محامدی برگزار شد/ گلایه بهزاد فراهانی از محدویت‌های رادیو

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۵۴۰

بهزاد فراهانی در مراسم بزرگداشت منیژه محامدی عنوان کرد برای به‌کارگیری واژه "درود" در رادیو با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تولد یک سالگی تماشاخانه استاد مشایخی و بزرگداشت منیژه محامدی، مدرس دانشگاه و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران عصر روز گذشته، شنبه (17 اسفندماه) در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

شاهین چگینی در این مراسم با ارائه گزارش عملکرد یکسال گذشته این تماشاخانه گفت: سال گذشته در چنین روزهایی تماشاخانه استاد انتظامی افتتاح شد و ما 306 روز کاری داشتیم و 35 نمایش در  این مجموعه روی صحنه رفت. در این مدت میزبان 14 هزار و 270 تماشاگر بودیم که با  تعداد 51 صندلی ظرفیت آمار بدی به نظر نمی رسد و نشان می دهد تئاتر خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده اما به هر حال ضعف‌هایی هم دیده می‌شود و با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی برای تئاتر اشاره کرد و گفت: قطعا تماشاخانه‌های خصوصی برای ادامه فعالیت نیازمند حمایت دولت هستند و باید توجه داشت اگر زمان بگذرد شاید نیازمند هزینه‌های بیشتری برای جبران خسران به وجود آمده باشیم.

چگینی به گروه‌های نمایشی که در تماشاخانه مشایخی روی صحنه رفتند و با به دلیل کمبود حمایت‌ها با مشکلاتی مواجه شدند نیز اشاره کرد. او ادامه داد: در این مدت گروه‌های زیادی نمایش‌های خود را به صحنه بردند اما بسیاری از آنها موفق نشدند هزینه‌ها را تامین کنند و به نوعی می‌توان گفت با ضرر مالی مواجه شدند. جلوگیری ز این ضررها نیازمند حمایت دولت است چون مشخص نیست تا چه زمانی امکان پرداخت ضرر توسط جوان‌ها وجود داشته باشد.

ارژنگ امیرفضلی که اجرای مراسم را برعهده داشت در ادامه به حضور و غیاب میهمانان دعوت شده برای حضور در بزرگداشت پرداخت. او با نام بردن از هنرمندانی مانند بیژن امکانیان، حمید لبخنده، گلچهره سجادیه، امین تارخ، برزو ارجمند، حسین پارسایی، بابک حمیدیان، مژده شمسایی، سینا رازانی، پردیس افکاری، بهناز جعفری،‌ اشکان خطیبی، ریما رامین فر، اشاره کرد که بسیاری از این چهره‌ها در تماشاخانه سنگلج غیبت داشتند.

امیرفضلی با لحنی ظنر آمیز بیان کرد: البته انتظار نداریم خانم شمسایی الان در سالن حاضر باشند چون اصلا ایران نیستند.

این هنرمند در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به حاضران گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های زندگی من این بود که پدرم زنده باشد و من بتوانم در یک اثر با او هم بازی شوم.

محمد اسکندری همسر منیژه محامدی با یاد خاطرات گذشته پس از تماشای فیلم نمایش‌های کارگردانی شده توسط همسر خود گفت: با دیدن این فیلم‌ها یاد اجراهای زیبای هنرمندانی مانند ایرج راد افتادم که مدتها است حضور او روی صحنه کم شده است. اینجا جا دارد به مسئولان گوشزد کنیم که اگر به تئاتر توجه نشود دیگر چیزی به عنوان هنر نمایش نخواهیم داشت.

او ادامه داد: البته اتفاق‌هایی می‌افتد و جز معدود تلاش‌های جوانان با استعداد باقی تلاشها الکن هستند. امیدوارم مسئولان متوجه اتفاقی که در سایه این بی‌ توجهی‌ها رخ می‌دهد باشند.

حامد نصرآبادیان در ادامه مراسم بزرگداشت منیژه محامدی نمایشی پانتومیم برای حاضران اجرا کرد. پایان بخش این اجرا پایین آمدن او از روی صحنه و باز شدن کیف دستی مملو از برگ گل‌های رز قرمز روی سر منیژه محامدی بود که تشویق حاضران را به همراه داشت و با استقبال روبرو شد.

نصرآبادیان سپس خطاب به حاضران گفت: من از خانم محامدی چیزهای زیادی یاد گرفتم. اینکه چطور می‌شود معلم بود و معلم خوبی بود. افراد زیادی معلم هستند اما فقط معلمی می‌کنند مثل باقی افراد و هیچ نقطه تمایزی در آنها دیده نمی‌شود. دیگر این که به من یاد داد چطور می‌شود با شاگردان دوست بود و در عین حال احترام یکدیگر را حفظ کرد.

در بخش دیگری از این برنامه پیام صوتی هنرمندانی همچون علیرضا خمسه ، محمود رضا رحیمی، حبیب دهقان نسب،‌رضا کیانیان ، پرویز پور حسینی،‌هانیه توسلی، فریدون محرابی، جواد نمکی، فاطمه معتمد آریا پخش شد.

حسین سحر خیز یکی دیگر از هنرمندانی بود که به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: کارنامه و عملکرد منیژه محامدی در این سالها بیانگر دانش و توانایی این کارگردان بوده و هیچ نیازی به صحبت من نیست. زمانی که در نمایش "پرواز بر فراز آشیانه فاخته" با ایشان همکاری داشتم درس‌های زیادی آموختم. این روند حتی هنگامی که به عنوان تماشاگر نمایش‌های خانم محامدی به سالن می‌رفتم ادامه داشت.

این هنرمند افزود: وقتی به سالن آمدم تعداد افراد برایم جای تعجب داشت چون حداقل اگر شاگردهای خانم محامدی به این بزرگداشت می‌آمدند باید در خیابان ترافیک می‌شد. مگر ما چند منیژه محامدی داریم؟ چرا وقت تجلیل حضور نداریم؟ من از کرج می‌آیم و با افتخار در این سالن حاضر شدم. آرزو می‌کنم او یک بار دیگر نمایشی به صحنه ببرد و من را لایق بداند و اجازه دهد صحنه او را جارو کنم.

سحر خیز به اهمیت حضور کارگردان‌های با تجربه و جوان در تئاتر ایران اشاره کرد و گفت: هیچ شاگردی بدون نفس به نفس شدن با استاد نمی‌تواند تجربه کسب کند؛ اجازه بدهیم اساتید کار کنند. آماری کار نکنیم، چون بحث کیفیت مغفول می‌ماند؛ ببینید منیژه محامدی سالی چند نمایش روی صحنه برده؟ در بهترین حالت سالی یک نمایش.

این هنرمند تصریح کرد: من با حضور کارگردان‌های جوان مشکل ندارم اما روزگاری را به یاد می‌آورم که آرزو داشتیم در سالن‌های تئاتر شهر یک نیزه دست ما بدهند و اجازه داشته باشیم کنار صحنه بایستیم. ما باید قدر هنرمندان با تجربه را بدانیم و جوانها با افراد باتجربه در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

بهزاد فراهانی از دوستان قدیمی منیژه محامدی و محمد اسکندری سپس برای اهدای لوح تقدیر روی صحنه تالار سنگلج حاضر شد و اظهار کرد: وقتی کار به ستودن یکی از زنان شایسته میهن می‌رسد من به یاد پروین اعتصامی، فخری خروش،‌ فروغ فرخ‌زاد، عصمت صفوی، بانو چهره‌آزاد، مهین اسکویی، لورتا و دیگرانی می‌اندازد که با سختی در این سرزمین کار کردند. من هرگز افتخار همراهی منیژه محامدی در یک نمایش را نداشتم اما از آنجا که علاقه‌مند به شاگردی هستم چند جلسه‌ای در دانشگاه او را دیدم.

فراهانی افزود: آرزو می‌کنم این بانو یک بار هم شده این غرور زیبای خود را کنار بگذارد و به من هم برای همکاری بفرما بزند.

فراهانی سپس خاطر نشان کرد: جنبش زنان در میهن ما رشد فراوانی داشته که اثر آن را بر ادبیات بیشتر می‌بینم. همچنین تئاترهایی که از زنان کارگردان تئاتر و آثار سینمایی که از کارگردانان خانم می‌بینیم از مردان قدرت بیشتری دارد و این به دلیل رنج مضاعف آنها است.

این هنرمند بیان کرد: نباید این جا مثلا آرزو کنیم زنان ما را به استادیوم راه بدهند چون در نهایت مجبور هستند  چنین کنند.

کارگردان نمایش «آهسته با گل سرخ» به محدودیت‌هایی که اخیرا در رادیو به وجود آمده اشاره کرد و گفت: در رادیو به من می‌گویند حق ندارید از کلمه درود استفاده کنید. یا مثلا شش سال است اجازه ندارم در تئاتر شهر نمایش به صحنه ببرم؛ شما ببینید با چنین مسائلی چطور باید انتظار توجه به افراد توانایی مانند منیژه محامدی و فعالیت آنها داشته باشیم.

او افزود: اما مسئولان باید به کارنامه خود نگاه کنند که با سوق آثار به سوی گیشه چه وضعیتی به وجود آمده و من فقط امیدوارم از این رویکرد لطمه نبیند.

فراهانی در پایان خطاب به منیژه محامدی که به همراه همسر خود روی صحنه حاضر شده بود گفت: خانم محامدی تاریک خاطران همه در ناز و نعمتند ... من ستایش می‌کنم زنانی که همه جای کشور جان می‌کنند تا فرزندان ما راستگو، شجاع، غنی و با علم و دانش بار بیایند.

منیژه محامدی پس از دریافت لوح خود در حالکیه تحت تاثیر قرار گرفته بود اظهار کرد: شاید اگر مسئولان این بزرگداشت را برگزار می‌کردند نمی‌پذیرفتم. اما برایم خیلی مهم است که شاگردانم از من یاد کنند و خیلی ارزش دارد. تعداد زیادی از شاگردانم فارغ‌التحصیل شدند اما ما همچنان با یکدیگر دوست هستیم.

این هنرمند به مدیرانی که در دانشگاه شاگرد او بودند اشاره کرد و گفت: مدیرانی مانند حسین پارسایی، مهدی شفیعی و پیمان شریعتی در دانشگاه سر کلاس‌های من بودند و حالا مدیر هستند.

محامدی در انتها از اینکه جمشید مشایخی به دلیل بیماری امکان حضور در سالن را نیافت اظهار تاسف کرد.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به اظهارات محسن زهتاب از بازیگران قدیمی تئاتر و سینما اشاره کرد که معتقد بود هیچگاه دیده نمی‌شود؛ حتی در مراسم بزرگداشت کارگردانی که با او همکاری داشته.

در حالیکه مدیر تماشاخانه مشایخی از غیبت مسئولان در مراسم بزرگداشت منیژه محامدی گلایه کرده بود؛ حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه پیمان شریعتی حاضران را غافلگیر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز