خبرگزاری کار ایران

با انتشار بیانیه صورت گرفت؛

واکنش سازمان اسناد و کتابخانه ملی علیه اقدامات ضدفرهنگی داعش

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران علیه تخریب اماکن تاریخی و آثار فرهنگی عراق توسط گروهک تروریستی داعش بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، در متن بیانیه رضا صالحی امیری آمده است:

اقدامات وحشیانه و متحجرانه گروه تروریستی داعش در روزهای اخیر همچون تخریب آثار فرهنگی و هنری، مجسمه‌ها، تخریب شهر تاریخی نمرود و سوزاندن کتاب‌ها و تخریب اماکن تاریخی، فرهنگی و آثار باستانی خاطر هر انسان دوستدار فرهنگ و تمدن را پریشان می‌کند. پخش این تصاویر و مباهات به قتل عام فرهنگی، ماهیت غیرانسانی و فرهنگ‌ستیز این گروه تروریستی را نزد افکار عمومی روشن‌تر می‌کند.

تخریب کتابخانه‌های قدیمی به ویژه کتابخانه مرکزی موصل که دربرگیرنده 112 هزار و 709 جلد مخطوطات، وثائق و کتاب‌های کیمیا بود، نشان از باورهای پلید و ضد اخلاقی و ضد اسلامی این گروهک تروریستی دارد که در صورت فرصت یافتن به این قبیل جنایت‌ها ادامه خواهد داد. بنابراین زمان آن رسیده تا همه دستگاه‌های بین‌المللی و سازمان‌های جهانی و فعالان فرهنگی در عرصه‌های بین‌المللی با یکپارچگی و هم‌افزایی در مقابل این اقدامات ایستادگی کنند و از تجّری و پیش‌روی این اندیشه‌های فرهنگ‌سوز جلوگیری کنند.

در همین راستا واکنش سریع مدیرکل محترم یونسکو خانم بوکوا برای درخواست تشکیل اجلاس فوق‌العاده توسط شورای امنیت به منظور حفاظت از این میراث ارزشمند جهانی اقدامی قابل ستایش است که امید به استمرار و پیگیری آن می‌رود. ما فعالان حوزه فرهنگی معتقدیم میراث به یادگار مانده از نسل‌های گذشته در کشورهای مختلف نه متعلق به یک کشور که متعلق به تمام بشریت است و پاسداشت آن نیز در زمره وظایف همه مردم دنیا، سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز همه دولت‌ها خواهد بود.

قصور و کوتاهی در برخورد عاجل با این اقدامات که حافظه تاریخی بشر را در معرض مخاطره جدی قرار داده موجب شرمساری نسل حاضر نزد افکار نسل‌های آینده خواهد بود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدامات ضدتمدنی و فرهنگ‌ستیز آمادگی کامل خود را برای همبستگی با نهادهای بین‌المللی در کمک به جلوگیری از تخریب آثار و مرمت بقایای به‌جامانده اعلام می‌دارد و خواستار مداخله سریع نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد در این حوزه است. همچنین تشکیل کمیسیون ویژه برای رسیدگی به جرایم فرهنگی و نسل‌کشی تمدنی در دیوان بین‌المللی کیفری از پیشنهاداتی است که امید است با موافقت مقامات بین‌المللی مواجه شود.

کد خبر : ۲۵۸۷۷۸