خبرگزاری کار ایران

بابک بابایی:

موسیقی گلها تمام فاکتورهای زیبایی‌شناسی را رعایت می‌کند

موسیقی گل‌ها؛ استاندارد تمام عیاری‌ست که تمام فاکتورهای زیبایی‌شناسی را در خود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ خواننده‌ی آلبوم "بر من گذشت" گفت: "بر من گذشت" تجربة اول من در موسیقی به‌صورت جدی بود که ازسوی مردم و اهالی موسیقی مورد لطف و عنایت قرار گرفت و باعث شد در این راه؛ استوارتر قدم بردارم. من در انتخاب شعر وسواس زیادی دارم و شعر برایم جزو اولویت‌های نخست است و اعتقاد دارم ابتدا شعر باید ارتباط را با شنونده برقرار کند بعد صدا و ملودی تأثیر خود را بگذارد.

او ادامه داد: در این آلبوم سعی من بر این بود از اشعاری استفاده کنم که در عین ساختار قوی و با ریشه؛ بتواند ارتباط خوبی با شنونده به‌خصوص نسل جوانی که شاید کمتر موسیقی ملی ما را گوش می‌دهند؛ برقرار کند و فکر می‌کنم با هماهنگی که با آهنگسازم؛ پیمان خازنی؛ صورت پذیرفت؛ تا حد زیادی به خواسته‌ام رسیدم.

بابایی با اشاره به اهمیت موسیقی گل‌ها،‌ اظهار داشت: به نظر من؛ در موسیقی گل‌ها که از آن به‌عنوان موسیقی طلایی گل‌ها یاد می‌شود، تمام فاکتورهای زیبایی‌شناسی رعایت شده و یک استاندارد تمام عیار است و این امر باعث شد تا توجه من جلب شده و از کودکی شیفته این نوع موسیقی در این ژانر بشوم.

وی افزود: ازطرفی ارکسترال بودن موسیقی در این دوره به اوج خود تا آن زمان رسیده بود که درعین رسالت، صلابت یک موسیقی خوب ایرانی نیز کاملاً رعایت شده نکتة دیگر اینکه توجه بسیار دقیق به مقوله‌ی شعر و تلفیق زیبای شعر و موسیقی از نکات حائز اهمیت در موسیقی گل‌ها می‌باشد. تمام این نکات باعث شد تا من به دنبال حال و هوای گلهایی از نوع امروزی و البته در حد بزاعت خودم باشم و احساس می‌کردم خلاء این نوع موسیقی امروزه کاملاً مشهود است.

این خواننده با بیان این پرسش که چرا مانند گذشته، مردم موسیقی‌های جدید را زمزمه نمی‌کنند؛ ادامه داد: این نوع موسیقی غیر از مواردی که ذکر شد؛ دارای آرامش خاص و عمیق بوده و مردم در این زمان بیشتر به آن نیاز دارند. امروزه ما از نظر تکنیک در موسیقی به جایگاه خوبی رسیدیم اما از نظر احساس و انتقال حس چگونه؟ چرا در پنجاه یا شصت سال پیش از این آهنگی ساخته می‌شد و مردم هنوز زمزمه می‌کنند؟ زیرا ملودی‌ها، آوازها و شعرها همه و همه از دل برمی‌خواست و لاجرم بر دل می‌نشست.

بابایی درباره تاثیر هنر نقاشی در آثارش گفت: تمام هنرها با هم در اتباطند و درنهایت هدفشان یکی است اما شیوه‌هایشان متفاوت. مثلا  زمانی که من؛ شعری را انتخاب می‌کنم؛ نخست آنرا تجسم کرده و بعد بهتر می‌توانم اجرا کنم. در موسیقی و نقاشی المان‌های مشترکی مانند ریتم و هارمونی وجود دارد که به‌یقین این شباهت‌ها بی‌دلیل نیست.

وی درباره شرایط موسیقی آوازی در ایران اظهار داشت: موسیقی آوازی امروز ایران بیشتر تک محور است. یعنی بیشتر خوانندگان از یک چهرة مشخص و موفق پیروی می‌کنند. البته مرور و مشق کار اساتید گذشته جزو اساس این حرفه است اما نه یک چهره و یک نفر و یک سبک، وقتی ما به آواز بزرگان گوش می‌دهیم؛ درمی‌یابیم هرکدام راه و روش خاصی دارند و علت موفقیت آنها هم همین بوده. آوازخوانان گذشته مانند گلها هرکدام رنگ و بوی خاصی داشتند، وقتی شعری را می‌خواندند از اعماق وجودشان بود و بدان ایمان داشتند. به همین علت من هم سعی دارم از شیوة این بزرگان و راهشان البته در حد بضاعتم استفاده کنم و خودم باشم با شیوة خودم و بتوانم این حس را منتقل کنم.

بابایی از ساخت آلبومی با آهنگسازی پیمان خازنی خبر داد و گفت: در این آلبوم هم آهنگسازی و ارکستراسیون  را آقای خازنی به‌عهده گرفتند و در آن سعی شده تنوع در فرم تصانیف و دستگاه‌ها و همچنین اشعار وجود داشته باشد. اشعار این آلبوم از آثار فریدون مشیری، گلچین گیلانی، مهدی اخوان ثالث، دکتر علی شریعتی و فرهنگ قاسمی انتخاب شده است.

کد خبر : ۲۵۹۱۴۱