خبرگزاری کار ایران

کتاب‌های پرفروش در هفته‌های پایانی سال

گزارش زیر نگاهی اجمالی دارد به کتاب‌هایی که در این هفته (16 تا 21سفند) با بیشترین اسقبال ازسوی مخاطبان مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هرچه به روزهای پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم؛ کتابفروشی‌های تهران حال‌وهوایی نسبتا آرام و ساکت را در هفته‌ی گذشته را پشت‌سرمی‌گذارند. در هفته‌ی سوم اسفند؛ ظاهرا برو - بیا برای برخی کتاب‌هایی که قرار است در نوروز خوانده شود؛ در کتابفروشی‌ها جانی هرچند اندک گرفته. دریافت چاپ‌های جدید از کتاب‌های محبوب و ورود کتاب‌های جدید و پرمخاطب به بازار کتاب در آخرین روزهای سال93 می‌تواند روزهای پررونقی را برای کتابفروشی‌ها رقم بزند. بد نیست ما هم حالا که نوروز و نو شدن سال می‌تواند بهانه‌ای شود برای خرید کتاب و عیدی دادن آن به دوست و آشنا؛ سرزدن به کتابفروشی‌ها را در هیاهوی خرید لباس، آجیل و ... فراموش نکنیم.

«تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» هاروکی موراکامی و «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» نوشته‌ی یوناس یوناسن همچنان پرطرفدار هستند و در لیست کتاب‌های پرفروش کتابفروشی‌های شهر دیده می‌شوند، البته کتاب‌هایی مثل «بی‌شعوری» و «شاگرد قصاب» نیز پا‌به‌پای این کتاب‌ها در لیست پرمخاطبان جلو آمده‌اند و همچنان رتبه‌ی خود را در بین پنج کتاب پرفروش حفظ کرده‌اند. علاوه بر این‌ها کتاب‌هایی مثل «تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» نوشته فیلیپ بی.زاریلی، بروس مک‌کوناچی، گری جی ویلیامز، کارول فیشر سورگنفرای با ترجمه مهدی نصراله زاده و «منتقدان فیلم آمریکا، از دوران صامت تا کنون» فیلیپ لوپیت با میزان فروش و استمرار درخواست کتاب‌خوانان برای دریافت این کتاب‌ها، جای سینما و تئاتر را در باشگاه پرفرو‌ش‌های هفته قرص و محکم کردند.

غیر از کتاب‌های نمایشی و سینمایی دو کتاب «نابخردی های پیش بینی پذیر» دن آریلی و «قدرت عادت» نوشته‌ی چارلز دوهیگ هم از کتاب‌های تخصصی حوزه‌ی روانکاوی مورد استقبال در فهرست پرفروش‌های کتابفروشی‌های تهران در هفته گذشته بودند. کتاب اجتماعی-تحلیلی «نظام اشیاء» به تالیف ژان بودریار هم ظاهرا مجددا با استقبال خوبی مواجه شده و این هفته به جدول پرفروش‌ها بازگشته است.

ناشرانی مثل چشمه، ثالث، معین و نیلوفر بیشترین آثار را در فهرست پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

به چند کتابفروشی‌ شهر سر زدیم و نتیجه‌اش شد گزارش زیر که نگاهی اجمالی دارد به کتاب‌هایی که در این هفته (16 اسفند تا 21اسفند) با بیشترین اسقبال ازسوی مخاطبان مواجه شده است.

کتابسرای نیک: کتاب «اجازه می‌فرمایید گاهی خواب شما را ببینم» آخرین اثر محمد صالح‌علاء به عنوان یکی از پرطرفدارترین آثار شعر و احساس این چند وقت در صدر فهرست پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارد، طوری که به راحتی در کنار کتابی مثل «تارک دنیا مورد نیاز است» نیک جکسون ایستاده است. کتاب «دوست بازیافته» اثر فرد اولمن که توسط مهدی سحابی ترجمه شده است هم رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در این کتابفروشی داشته است. مجموعه داستان کوتاه هم با کتاب «آنگوشه‌ی دنج سمت چپ » نوشته‌ی مهدی ربی در لیست پرفروش‌های کتابسرای نیک قرار دارد. همچنین رمان « ویکنت دو نیم شده» از ایتالو کالیوینو که توسط پرویز شهدی ترجمه شده هم جزو کتاب‌های پرمخاطب این کتابفروشی است.

کتابفروشی کتاب داستان: ادبیات داستانی در این کتابفروشی طرفداران زیادی دارد. «اولیس جویس» کتاب معروف هری بلامایزر با ترجمه‌ی منوچهر بدیعی و «بی‌راه» پاتریک مودیانو در این کتابفروشی‌ در ردیف یالای پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. البته‌ رتبه‌ی اول جدول در اختیار «ته خیار» هوشنگ مرادی کرمانی از نشر معین قرار دارد. داستان «کتابخانه‌ی عجیب» به قلم موراکامی و رمان «اتفاق» نوشته‌ی گلی ترقی هم به ترتیب چهارمین و پنجمین کتاب پرفروش کتابفروشی کتاب داستان هستند..

شهرکتاب الف: دو کتاب «بی‌شعوری» و «شاگرد قصاب» در این شهرکتاب هچنان در صدر کتاب‌های پرفروش ایستاده‌اند. پس از این دو کتاب یک اثر داستانی از یوناس یوناسن نویسنده‌ی سوئدی به‌نام «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» قرار دارد که مثل آن‌ها هنوز جای خودش را در لیست پرمخاطب‌ها حفظ کرده است. «قدرت عادت» نوشته‌ی چارلز دوهیگ که کتابی‌ست درباره‌ی زندگی و آنچه در زندگی پای ثابت همه چیز است –یعنی عادت- هم در جایگاه‌ بعدی این فهرست قرار دارد. البته کتاب‌ «نابخردهای پیش‌بینی‌پذیر» دن آریلی هم اینجا از میزان استقبال خوبی برخوردارد بوده‌ است.

شهرکتاب خرمشهر: «اتفاق» نوشته‌ی گلی ترقی در این فروشگاه هنوز هم جزو کتاب‌های محبوب است و رتبه‌ی خوبی در لیست پرفروش‌های شهرکتاب خرمشهر به خود اختصاص داده است. «حضرت والا» نوشته‌ی حجیب محفوظ با ترجمه کریم پورزبید نیز اینجا در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود و در رتبه‌ی دوم قرار دارد. «چنین کنند بزرگان» نجف دریابندری و «مرد ناتمام » جواد پویان هم سومین و چهارمین کتاب پرمخاطب این فروشگاه هستند. رتبه‌ی پنجم کتاب پرفروش شهرکتاب خرمشهر در این هفته هم در اختیار کتابی اجتماعی-فلسفی به نام‌ «نظام اشیاء» نوشته‌ی ژان بودریار قرار دارد.

شهرکتاب مرکزی: داستان «پدر اسلاگ» نوشته‌ی دیوید الموند و ترجمه‌ی جزو پر فروش‌ترین کتاب شهرکتاب مرکزی است و «اسم من میناست» از همین نویسنده و «نامه‌های فلیکس خرگوش کوچولو به سفر دور دنیا می‌رود» آنت لنگن در کنار آن قرار دارند. همچنین در حوزه‌ی روان‌شناختی-اجتماعی هم کتاب «بی‌شعوری» خاویر کرمنت رتبه‌‌های بالای جدول فروش کتاب در این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌اند. البته داستان‌های طنز هوشنگ مرادی‌کرمانی به‌نام «ته‌ خیار» هنوز هم اینجا طرفداران زیادی دارد و جزو پنج کتاب پرفروش به حساب می‌آید.

کتابفروشی نشر چشمه(شعبه کوروش): کتاب‌های «پذیرفتن» گروس عبدالملکیان و «اسکیس‌های عاشقانه» رسول رخشا از مجموعه آثار حوزه‌ی شعر در این کتابفروشی‌ با اقبال خوبی مواجه شده و رتبه‌های ابتدایی را در لیست  فروش از آن خود کرده‌اند. در کنار آن‌ها داستان‌هایی مثل «تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» موراکامی و «یوسف‌آباد خیابان سی‌وسوم» سینا دادخواه در جایگاه‌های کناری ایستاده‌اند. کتاب‌ »بی‌شعوری» نوشته‌ی خاویر کرمنت هم در لیست پرفروش‌های کتابفروشی شعبه‌ی کوروش نشر چشمه به چشم می‌خورد و این کتاب توانسته‌ خودش را به عنوان یک کتاب پرمخاطب در حوزه‌ی اجتماعی‌‌ برای عموم معرفی کند.

کتابفروشی نشر بیدگل: ظاهرا کتاب‌های حوزه‌ی سینما و تئاتر در این فروشگاه مشتری‌های زیادی دارد. البته به جز کتاب تخصصی سینما و هنرهای نمایشی «وزیری امیر حسنک» محمود دولت‌آبادی هم در بین پنج کتاب پرفروش این کتابفروشی دیده می‌شود. کتاب «تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» نوشته فیلیپ بی.زاریلی به عنوان تازه‌ترین اثر منتشر شده از سوی نشر بیدگل این هفته در کتابفروشی نشر بیدگل فروش خوبی داشته و در ردیف‌های ابتدایی پنج کتاب پرمخاطب ایستاده است. دو اثر سینمایی تخصصی «منتقدان فیلم آمریکا، از دوران صامت تا کنون» فیلیپ لوپیت و «اسطوره‌ی جان فور» مسعود فراستی که مجموعه مقالاتی درباره جان فورد، کارگردان اسطوره‌ای آمریکایی و نظام فیلمسازی هالیوود به قلم نویسندگان و منتقدان مطرح خارجی چون رابین وود و فرانسوا تروفو در کنار مقالاتی از منتقدان داخلی است هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته اثر داستانی «بعد از زلزله» به عنوان آخرین اثر ترجمه شده از موراکامی و «کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران» نیز این هفته مورد توجه مخاطبان این کتابفروشی قرار داشته است.

 

کتاب‌های پرفروش در هفته‌ی سوم اسفند
ردیف عنوان نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران استفانی کرونین/ عبدالله کوثری ماهی 9000 نگاهی تازه به قیام کلنل محمدتقی‌خان پسیان بعد از کودتای سیدضیاء در خراسان دارد
2 تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش هاروکی موراکامی / امیرمهدی حقیقت چشمه 16000 حکایت سفر عمدتا درونی جوانی است که چهار دوست صمیمی‌اش یک‌باره، بی این‌که هیچ دلیل روشنی به او بگویند، رشته‌ دوستی خود را با او بریده‌اند.
3 پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد یوناس یوناسن/ فرزانه طاهری نیلوفر 14000 داستانی در ژانر ترکیبی طنز-پلیسی-تاریخی
4 وزیری امیر حسنک محمود دولت‌آبادی فیروزی 29000 روایت مکتوب محمود دولت‌آبادی از داستان «حسنک‌ وزیر» تاریخ بیهقی همراه با نسخه‌ی صوتی نویسنده‌
5 تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه فیلیپ بی.زاریلی بیدگل 98000 تحلیل و بررسی جریان‌های به‌روز تئاتری در بستر اجتماعی‌
6 بعد از زلزله هاروکی موراکامی/ بهرنگ رجبی چشمه 11000 پس از زلزله‌ی وحشتناکی که در سال 1995 در شهر کوبه‌ی ژاپن رخ داد، موراکامی شش داستان درباره‌ی شش شخصیت مختلف نوشت که هریک در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کردند و به ظاهر هیچ ارتباطی با شهر کوبه و زلزله‌ای که در این شهر رخ داد، نداشتند. اما زندگی هریک از آن‌ها تحت تاثیر این زلزله به کلی تغییر می‌کند.
7 بیشعوری خاویر کرمنت/ محمود فرجامی تیسا 12000

شناخت و درمان خطرناک

ترین بیماری تاریخ

8 شاگرد قصاب پاتریک مک کیب / پیمان خاکسار چشمه 14000 این داستان را بچه روان پریشی به‌صورت اول شخص و جریان سیال ذهن روایت می‌کند و طول داستان، روایت به سوی جنون پیش می‌رود.
9 نابخردی های پیش بینی پذیر دن آریلی/ رامین رامبد مازیار 16000 مباحثی درباره‌ی نیروهای پنهانی که به تصمیم‌ها جهت می‌دهند
10 اجازه می‌فرمایید گاهی خواب شما را ببینم محمد صالح‌علاء پوینده 4000 داستان‌های این مجموعه پیش‌تر از سوی برخی نشریات  منتشر شده‌اند.

 

کد خبر : ۲۵۹۷۵۸