خبرگزاری کار ایران

در ۶۰ صفحه و ازسوی محمدمهدی عسگرپور؛

گزارش عملکرد مدیرعامل خانه‌سینما منتشر شد

محمدمهدی عسگرپور با انتشار یک گزارش ۶۰ صفحه‌ای تحت عنوان "وظیفه صنفی" عملکرد خود در دوره مدیریتش در خانه‌سینما با سمت مدیرعامل؛ به هیات مدیره، صنوف سینمایی و علاقمندان سینما گزارش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای گزارشی که به شکل یک کتابچه منتشر شده و نسخه‌ای از آن در اختیار ایلناست، مدیرعامل خانه‌سینما با اشاره به اینکه از تیرماه ۸۷ مسئولیت مدیریت خانه‌سینما را پذیرفته؛ خطاب به اعضای خانه سینمانوشته است: همه ما سال‌های سخت فعالیت صنفی(و نه اداره باشگاه فرهنگی) را که نخست با حصر مالی و آنگاه با فرمان بستن و تعطیلی خانه‌مان همراه شد؛ در خاطر داریم و اگر نبود همبستگی و پایمردی شما در حمایت از منتخبان‌تان سرنوشت این خانه نیز به ویرانی گره می‌خورد و پس از چندی جز خاطره از آن چیزی نمی‌ماند.

وی ادامه داده: در این میان البته باید از اندک خام ذهنانی که چون در خانه نقشی بر پایه باورشان نداشته‌اند؛ نقش ستون پنجم را برای تخریب خانه‌شان ایفا کردند، درگذریم.

عسگر‌پور افزوده: نهادهای مدنی و ازجمله خانه سینما ماموریت پایش محیط کسب وکار، گردآوری، دسته‌بندی و اولویت‌گذاری مطالبات اعضایش را برعهده دارد. سوگمندانه ساختارهای حقوقی کشورمان با این ماموریت سترگ صنفی نه تنها کمتر سازگار است که در خلاء قواعد ومقررات مدنی، پیگیری این گونه مطالبات و تحقق این ماموریت را که استحکام‌بخش جامعه ایرانی اسلامی است، در تعارض با حاکمیت تلقی می‌کند. از سوی دیگر نیز خانه سینما بدون برخورداری از حداقل ابزارهای لازم به منظور به فرجام رساندن بار سنگین امنیت شغلی برای حمایت از اعضای خود با نبود توفیق از هم صنفانش متهم به اهمال و کم‌کاری می‌شود!

کتابچه گزارش عملکرد هیات مدیره به اعضای اصناف سینمای ایران در پنج بخش و به نام انجام وظیفه صنفی منتشر و در اختیار صنوف قرار گرفته است.

در بخش اول به امنیت شغلی و رفاه اجتماعی پرداخته شده است و با اشاره به اینکه طرح بیمه بیکاری سینماگران در سال ۸۷ تنظیم و به ریاست جمهوری و کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شده و ۱۷ بار آن را تا قبل از تعطیلی خانه سینما پیگیری کرده؛ آورده است که این طرح سرانجام در دولت یازدهم به شکل دستورالعمل ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران با اختصاص دو درصد از کل بودجه سازمان سینمایی به مرحله اجرا درآمد.

در ادامه مولفه‌های موثر بر امنیت شغلی با توجه به سرفصل‌هایی همچون امنیت شغلی، با توسعه و افزایش ظرفیت زیرساخت‌های نمایشی، توسعه و صیانت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی و پدید آورندگان، توسعه دانش و مهارت شاغلان، افزایش منابع مالی تولید و زیرساخت‌های تولیدی، حفظ و توسعه متقاضیان کالا و خدمات سینمایی، استمرار نظام صنفی در سینما، صیانت از شاغلان اصناف سینمایی تنظیم وتدوین شده است.

در ادامه این گزارش؛ به مواردی همچون طراحی و اجرای بانک جامع اطلاعات اصناف سینمایی با هدف ثبت اطلاعات ۵ هزار و ۱۰۰ سینما گر و صدور کارت برای ۴هزار و ۳۰۰ نفر، تهیه و تنظیم فرآیند گردش کار اعطای پروانه نمایش در پیوند با برنامه صیانت از شاغلان اصناف سینمایی، تنظیم و تدوین پیش نویس قانون نظام سینمایی به منظور استقرار نظام مدیریت صنفی در سینما، ‌برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی از سال ۸۷ تا ۸۸ با موضوعاتی همچون بازیگری، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی، فیلمبرداری و بررسی سینمای جهان اشاره شده است.

همچنین برگزاری هم‌اندیشی ملی مدیریت هنری، گردآوری و ترجمه قواعد حمایت از حقوق پدیدآورندگان و مقررات آکادمی هنر از جمله برنامه‌های دیگری است که در بخش اول به آن‌ها اشاره شده است.

 در بخش دوم تحت عنوان حفظ وصیانت از حقوق مادی ومعنوی آثار و پدید آورندگان، به فعالیت‌هایی همچون تنظیم و تدوین پیش‌نویس قانون حمایت از حقوق مادی ومعنوی آثار سینمایی که در دی ماه ۸۷ به ریاست جمهوری و کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شده، ارائه پیشنهاد مدون به دولت در سال ۸۷ و ۹۲ برای تنظیم برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به دولت با رویکرد توسعه زیرساخت‌های نمایشی، شفافیت در ارائه تسهیلات تولیدی و گرایش به ارائه تسهیلات به نظام توزیع ونمایش، درخواست اختصاص کرسی‌های موثر نمایندگی اصناف در مراکز تصمیم گیر و کوچک‌سازی دولت با فرونهادن تصدی‌گری و اعتماد به اصناف، برگزاری جلساتی با مسئولان حوزه هنری با هدف اقناع آن‌ها برای رفع ممنوعیت نمایش برخی فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری در سال ۹۱ و همچنین مکاتبه با سازمان سینمایی برای رفع توقیف از نمایش بعضی فیلم‌ها در سال ۹۳، برگزاری ۳۸ جلسه کارگروه تدوین اساسنامه جشن سینمای ایران از سال ۸۷ تا ۹۰ برگزاری ۲۱ جلسه مشاوره کارگروه اصناف برای اصلاح اساسنامه اصناف در سالهای ۸۸ و ۸۹، برنامه ریزی و برگزاری انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جنشواره فیلم فجر در سال ۹۲ و ۹۳، برپایی سه دوره ایین ستایش از صنف بر‌تر و عضو برگزیده در سال ۸۸، ۸۹ و ۹۰ و ثبت نشان خانه سینما در سازمان ثبت قوه قضاییه، اشاره شده است.

در بخش سوم با عنوان فعالیت‌های فرهنگی هنری و توسعه ارتباطات جهانی، به برپایی ۵ دوره جشن سینمای ایران از سال ۸۷ تا ۹۳، ‌برپایی سه دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران در سال‌های ۸۸، ۸۹و ۹۳، برپایی آیین رونمایی از ۵ کتاب سینمایی در سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۳ تهیه و تنظیم بانک اطلاعاتی سازمان‌های سینمایی جهان، تولید و انتشار ۱۶ خبرنامه انگلیسی و ارسال به ۱۸۰ مقصد سینمایی، راه‌اندازی وب‌سایت فارسی و انگلیسی خانه سینما، ‌ تهیه و تنظیم بروشور معرفی خانه سینما به زبان فارسی و انگلیسی، برنامه ریزی حضور روشمند سینما گران در جشنواره‌هایی همچون کن (۱۳ نفر طی دو نوبت)، ‌برلین (۵ نفر)، کلن (۳ نفر)، ‌اسکار (۱۰ نفر) برپایی غرفه سینمای ایران در بازار فیلم کن و تهیه و توزیع کاتالوگ سازمانهای سینمایی، نمایش و نقد و بررسی فلیم‌های ایران و اسلام هراسی در سال ۹۰، ‌انتشار منتخبی از فیلم‌های ۳۰ سال سینمای ایران به مناسبت سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزاری برنامه گرامی داشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سال ۸۸ و ۹۰ و برگزاری پوستر‌های فیلم‌های دفاع مقدس در سال ۹۳اشاره شده است.

در بخش چهارم با عنوان پشتیبانی و خدمات اداری، به کارهایی همچون تعدیل نیروی انسانی خانه سینما، اصلاح فرآیندهای مالی، راه‌اندازی و تجهیز سالن کوچک در ساختمان وصال، ‌تعویض صندلی و تجهیز سالن سیف‌اله داد به سامانه نمایش دیجیتال، ‌نصب سامانه خود‌پرداز، اخذ معافیت مالیاتی موسسه خانه سینما، ‌اصلاح لابی ساختمان بهار و رنگ آمیزی، راه‌اندازی کافه گالری، اصلاح حیات و باغچه ساختمان وصال اشاره شده است.

در بخش پنجم با عنوان ضمیمه، نیز به فعالیت‌هایی همچون طرح پرسش از نامزدهای ریاست جمهوری در سال ۸۸ و تقاضا از آن‌ها برای پاسخ به این پرسش‌ها اشاره شده است. در این بخش اعلام شده که در بهار سال ۸۸ و در کوران تبلیغات ریاست جمهوری خانه سینما از نامزدهای ریاست جمهوری درخواست کرد تا بجای دیدار با سینماگران برای آگاهی آنان به هفت پرسش کلیدی که نشان دهنده نگاه نامزدان به هنر و سینما است پاسخ گویند. همچنین در این بخش بدون هیچ توضیحی فصلی به عنوان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت دهم منتشر شده که در آن تصاویری از پلمپ شدن خانه سینما و بعد تحصن سینماگران در جلوی این خانه منتشر شده است.

همچنین در ادامه در فصلی با عنوان پیگیری و رایزنی تصاویری از بازگشایی خانه سینما در دولت یازدهم منتشر شده است.

حال باید دید با توجه به روی کار امدن دولت یازدهم مطالبات سینماگران در بخش‌های همچون حضور موثر در مراکز تصمیم گیری، توجه جدی به معیشت و بیمه سینماگران و اجرای حواشته‌های اعضائ خانه سینما تا چه میزان محقق می‌شود و یا در حد بازگشایی خانه سینما باقی می‌ماند؟

کد خبر : ۲۶۰۳۷۲