خبرگزاری کار ایران

ضمن بازدید از روند بازسازی‌ مطرح شد:

علی رفیعی «آشپزخانه» را در تالار مولوی به صحنه می‌برد

دکتر علی رفیعی با حضور در مرکز تئاتر مولوی ضمن صحبت با تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران از تالار مولوی دیدن کرد و در جریان روند بازسازی این مجوعه تئاتری قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی؛ در این بازدید دکتر علی رفیعی با امیرحسین حریری رئیس مرکز تئاتر مولوی در خصوص جنبه‌های مختلف بازسازی تالار مولوی گفتگو کرد. دکتر رفیعی بازسازی مرکز تئاتر مولوی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: تالار مولوی از نظر من بهترین سالن تئاتر کشور است و امروز بسیار خوشحالم که می‌بینم این سالن با دقت در حال مرمت و بازسازی است.

دکتر رفیعی یادآور شد، در زمانی که نمایش آنتیگون را در این سالن به صحنه بردم همیشه آرزو می‌کردم که ای کاش ارتفاع سالن کمی بیشتر بود تا طراحی مورد نظرم را برای آن نمایش اجرا می کردم. ولی ارتفاع کم تالار اجازه این کار را به من نداد. اما هنگامی که شنیدم در این بازسازی ارتفاع سالن نیز در کنار اصلاح بقیه قسمت‌ها به میزان یک متر افزایش پیدا می‌کند بسیار خوشحال شدم. این نشان می‌دهد که این بار تعمیرات سالن با دقت نظر و وسواس بیشتر و بهتری انجام می شود.

کارگردان نمایش یرما با اشاره به ضرورت آموزش و هدایت نسل جوان اظهار داشت: تجربه دو سال آموزش تعدادی جوان که منجر به تولید و اجرای نمایش یرما شد از بهترین خاطرات زندگی هنری من است و من آماده‌ام تا هرآنچه را که در این سال‌ها تجربه کرده‌ام به بازیگران جوان منتقل کنم.

دکتر رفیعی افزود: مدتی بود که قصد داشتم دوباره با حضور و انرژی دانشجویان یک نمایشنامه فوق‌العاده دیگر را به روی صحنه ببرم و امروز با دیدن تالار مولوی و این بازسازی فوق‌العاده؛ انگیزه بیشتری برای اجرای نمایش آشپزخانه در این تالار پیدا کردم. وی با اذعان به این نکته که تئاتر مولوی حالا دیگر در حدو اندازه‌های سالن‌های مطرح اروپایی است اظهار داشت : برای ما کارگردان‌ها گاهی اوقات یک فضای مکعب که مشکل عرض و طول و ارتفاع نداشته باشد حتی فارغ از امکانات نوری و صحنه‌ای؛ برای خلق آثار درخشان و ایده‌های تازه کافی است و حالا تئاتر مولوی علاوه بر اینها بهترین امکانات نوری و صحنه‌ای را هم در خود دارد که برای هر کارگردانی ایده‌آل محسوب می‌شود.

امیرحسین حریری نیز در این دیدار ضمن سپاس از حضور کارگردان برجسته تئاتر کشور در مرکز تئاتر مولوی گفت: در تئاتر ایران نام علی رفیعی همیشه با تربیت و معرفی استعدادهای درخشان بازیگری به عرصه تئاتر ایران گره خورده است و بدون شک صفحات زیادی از تاریخ تئاتر کشورمان به ایشان تعلق دارد. حریری با ارائه توضیحاتی درباره روند بازسازی مرکز تئاتر مولوی اظهار داشت: با توجه به جایگاه منحصر به فرد تالار مولوی در تئاتر کشورمان سعی شده تا دوباره‌سازی تئاتر مولوی با دقت بالا و در همه جنبه‌های فنی و مهندسی صورت پذیرد تا هنرمندان در یک محیط امن واستاندارد بتوانند تولیدات خود را عرضه کنند. هرچند مشکلات اداری و کمبودهای مالی در کنار عدم توجه و مساعدت تعدادی از مراکزی که از آنها انتظار همراهی داشتیم؛ فشار و سختی زیادی بر مجموعه تحمیل کرد؛ اما تا به امروز با همراهی مدیران دانشگاه تهران اجازه داده نشده است که این کمبودها در کیفیت بازسازی تأثیرگذار شود. وی افزود امید دارم با تلاشی که تا به حال صورت گرفته؛ در نهایت ودر کمترین زمان ممکن این مجموعه به بهره‌برداری مجدد برسد.

حریری با اشاره به نقش تالار مولوی در معرفی استعدادها و شیوه‌های نو و آکادمیک در حوزه اجرا بیان کرد: پتانسیل موجود در بین دانشجویان و جوانان خانواده تئاتر در کنار اساتید و باتجربه‌های این حوزه می‌تواند الگوسازی برای تولید یک نمایش استاندارد را در عمل ترسیم کند و این از جمله اهدافی است که در این مرکز دنبال می‌شود. وی با استقبال از تصمیم دکتر رفیعی برای اجرای نمایش آشپزخانه با حضور دانشجویان در تالار مولوی گفت : مطمئنم دکتر رفیعی با انگیزه‌های والایی که دارند با تولید این نمایش نسل دیگری از جوانان خلاق را به تئاتر کشور معرفی می‌کنند.

در پایان این دیدار مقرر شد دکتر رفیعی با همراهی دانشجویان دانشگاه تهران نمایش آشپزخانه اثر آرنولد وسکر را در نیمه اول سال 1394 در تالار مولوی روی صحنه ببرد

کد خبر : ۲۶۱۰۷۶