خبرگزاری کار ایران

جاوید مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

حذف رشته ساز جهانی؛ جلوی پویایی موسیقی را گرفته/ دولت از هنرستان موسیقی حمایت نمی‌کند

جلوگیری از آموزش ساز جهانی در دانشگاه‌ها موجب کاهش انگیزه نوازندگان و اهالی موسیقی شده/ برخی دانشگاه‌ها صرفا برای اینکه دپارتمان موسیقی داشته باشند به جذب دانشجو می‌پردازند.

جاوید مجلسی(نوازنده هورن و مدرس هنرستان موسیقی) درباره وضعیت هنرستان موسیقی در یکسال گذشته به خبرنگار ایلنا گفت: هنرستان موسیقی از سال‌های قبل تاکنون تغییری نکرده و تنها هنرستان موسیقی پسران که مدتی متقاضیان کمتری داشت، اخیرا شرایط بهتری پیدا کرده است.

او ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه علاقمندان موسیقی پس از انقلاب بیشتر شدند، اما هنرستان موسیقی متقاضیان کمتری دارد. این مسئله به این دلیل است که تبلیغات درستی برای هنرستان‌های موسیقی صورت نمی‌گیرد و بخش عظیمی از جامعه اصلا نمی‌دانند ما در ایران هنرستان موسیقی داریم. درکنار آن نیز، آموزشگاه‌های موسیقی که سطح علمی پایین‌تری دارند، موجب شدند تا متقاضیان هنرستان‌ها کمتر شود.

این مدرس موسیقی درباره کیفیت آموزشگاه‌های موسیقی گفت: موسیقی کلاسیک، نیازمند تدریس آکادمیک است و تدریس در آموزشگاه‌ها، صرفا تدریس نوازندگی‌ست که گاها با مسائل تئوری همراه می‌شود. این مسئله موجب می‌شود تدریس نوازندگی سازها سطح مناسبی نداشته باشد. یک نوازنده موسیقی کلاسیک، باید در تمام ابعاد رشد کند؛ در نتیجه، هنرستان و دانشگاه‌ها بهترین فضا برای تحصیل است.  

مجلسی با اعتراض به عدم حمایت دولت از شرایط تدریس آکادمیک موسیقی؛ گفت: ما را به مرگ گرفته‌اند تا به تب راضی شویم. متاسفانه هیچ‌گاه دولت آنطور که باید از شرایط تدریس در هنرستان‌ها حمایت نکرد. هرچند هنرستان دختران همواره فعالیت بیشتری نسبت به هنرستان پسران داشته است. این روزها هر خبری که درباره موسیقی می‌شنویم بد است و متاسفانه کسی درمقابل مخالفان موسیقی قرار نمی‌گیرد. با اینکه موافقان موسیقی تعداد بیشتری دارند و مردم جامعه ما عموما از علاقه‌مندان به موسیقی هستند اما برد صحبت‌های مخالفان بیشتر است و مسئولان رده بالای مملکت نیز توجهی به این مساله ندارند.

این مدرس هنرستان موسیقی به تعطیلی ساز جهانی در دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: جلوگیری از آموزش ساز جهانی در دانشگاه‌ها موجب کاهش انگیزه نوازندگان و اهالی موسیقی شده است. موسیقی کلاسیک نیازمند تدریس آکادمیک است و با تدریس سازهای جهانی در آموزشگاه‌ها نمی‌توان به نتیجه مطلوبی رسید زیرا آموزش این موسیقی نیازمند زحماتی گسترده و برنامه‌ریزی شده است. نوازندگان ما پس از هنرستان، برنامه‌ی تحصیلی خود را برای حضور در واحد 11 آماده می‌کردند اما با تصمیم عده‌ای، بخش رشته ساز جهانی نابود شد.

او ادامه داد: ما در واحد 11 نوازندگان بسیاری داشتیم که در سطح حرفه‌ای فعالیت می‌کردند و حتی ارکستر دانشگاه نیز  فعال بود اما به یکباره در دوره آقای احمدی‌نژاد تدریس موسیقی در این دانشگاه تعطیل شد و به نوعی شرایط تدریس آکادمیک موسیقی کلاسیک به‌هم ریخت. با نابود کردن دانشگاه، جلوی پویایی موسیقی کلاسیک گرفته شد. متاسفانه این شرایط همچنان برقرار است و با وجود اینکه برخی وعده‌ی بازگشت رشته ساز جهانی را دادند، هنوز اتفاقی در واحد 11 نیافتاده است.

وی افزود: ما مسئله تعطیلی ساز جهانی در دانشگاه‌های علمی کاربردی را بارها پیگیری کردیم اما هربار به نوعی تقصیرات را به دوش دیگری انداختند. متاسفانه در ایران یک نفر کاری انجام می‌دهد که تا سال‌ها صدمات آن متحمل بخش زیادی از مردم می‌شوند.

مجلسی در پاسخ به اینکه آیا تدریس دانشگاهی در امتداد روند هنرستان است یا نه؛ گفت: برخی اساتید هنرستان‌ها با اساتید دانشگاه‌ها یکسان است و این مساله باعث می‌شود تا شاهد انسجام خوبی در روند تدریس باشیم و نتیجه واحدی حاصل شود. خوشبختانه فضای هنرستان به گونه‌ای‌ست که یک دانش‌آموز با پایان تحصیلاتش، بتواند در دانشگاه‌های بین‌المللی نیز فعالیت کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد هنرستان‌های موسیقی کمتر از دانشگاه‌های موسیقی است، گفت: بسیاری از ورودی‌های دانشگاه از دیپلمه‌های رشته‌های غیرهنری هستند و تنها نوازندگی را در آموزشگاه‌ها دنبال کردند. در میان این ورودی‌ها، نوازندگان خوبی یافت می‌شود اما چون اکثر آنها از تحصیل آکادمیک بی‌بهره بودند، هنگامی که وارد دانشگاه می‌شوند به تحصیل مسائل تئوریک می‌پردازند و این مسئله آنها را از بقیه عقب می‌اندازد.

مجلسی ادامه داد: علاوه بر مسائل دانشجویان، برخی دانشگاه‌ها نیز صرفا برای اینکه دپارتمان موسیقی داشته باشند به جذب دانشجو می‌پردازند و این باعث می‌شود تا تدریس آکادمیک موسیقی سطح مناسبی پیدا نکند. این اتفاق ریشه‌های اقتصادی و مالی دارد و موجب می‌شود روز به روز سطح علمی دانشگاه‌ها پایین‌تر بیاید. در چنین شرایطی ما شاهد دانشجویانی هستیم که وقتی وارد دانشگاه می‌شوند، هیچ اطلاعی از موسیقی ندارند. طبیعی‌ست که یک دانشگاه برای داشتن دپارتمان موسیقی خود مجبور به جذب هر دانشجویی شود و بدون تعیین سطح آن‌ها را بپذیرد.

کد خبر : ۲۶۲۰۳۱