خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:

عده‌ای اصرار به برخورد امنیتی با هنرمندان دارند

برخوردهایی که بعضا با آثار هنری صورت می‌گیرد ازجمله جلوگیری از کنسرت‌های موسیقی و سانسور، جامعه بی‌نشاط را به ارمغان می‌آورد. این برخوردها به هیچ وجه زیبنده نظام ما نبود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیدار جمعی از اعضای کانون هنرمندان آذربایجان با تبریک فرا رسیدن سال نو با بیان اینکه قدرشناس حضور آذربایجانی‌ها غیور در انقلاب اسلامی و در همه صحنه‌های حساس و تاثیرگذار بر کشورمان هستیم، گفت: شخصا ارادت خاصی به آذربایجانی‌های عزیز دارم و معتقدم مردم نجیب آذربایجان مانند همه ایرانیانی که در دفاع از مهین خود هشت سال دربرار تجاوز رژیم صدام ایستادگی کردند در آن دوران نقش ماندگار از خود بر جای گذاشتند و با تقدیم بیش از 20  هزار شهید از دو خطه آذربایجان غربی و شرقی افختاری بزرگ برای  نظام اسلامی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به هنرمندان برجسته آذربایجان ازجمله استاد شهریار گفت: یکی از اندیشمندان و سخن‌سرایان ایران زمین استاد شهریار است که مایه مباهات آذربایجانی‌ها و ایرانیان است. باید قدر و منزلت هنرمندان حفظ شوند چراکه این قشر از چهره‌های ماندگار محسوب می‌شوند و عموما سرمایه معنوی و خلاقیت‌ها و ابتکارات خود را در مسیر انقلاب و برای اعتلای میهن اسلامی هزینه می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هنرمندان اصیل پایبندی‌شان را به ارزش‌ها همواره نشان دادند، خاطرنشان کرد: نقش هنرمندان در ایجاد همبستگی ملی و نشاط ملی و آماده کردن مردم در صحنه‌های مختلف نقش بی‌بدیلی است چراکه تاثیرگذاری سخن و کلام یک هنرمند در جامعه بیش از دیگران است.

وی با انتقاد از نگاه بعضا امنیتی و غیرفرهنگی به هنر و مقوله فرهنگ، تاکید کرد: اختلافی که با برخی جریانات سیاسی داریم این است که معتقدیم فضای حاکم بر هنر باید فرهنگی باشد نه امنیتی اما عده‌ای اصرار دارند با هنر و هنرمند برخورد امنیتی کنند.

عارف در ادامه گفت: وقتی به دلیل نگاه امنیتی جلوی آثار هنری ازجمله فیلم، سریال، تئاتر و موسیقی گرفته شود جوان ما به سمت تولیدات شبکه‌های ماهواره‌ای می‌رود که متاسفانه آثار مخربی بر فرهنگ ما دارد و بصورت حساب شده جوانان را به سمت امور غیرارزشی و وارداتی هدایت می‌کند. به‌عنوان مثال قبح روابط نامشروع در برخی از فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای شکسته شده است و اینگونه است که آمار ناهنجاری‌های اجتماعی افرایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هنرمندان دلبستگی‌شان را به انقلاب و نظام نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: برخوردهایی که بعضا با آثار هنری صورت می‌گیرد ازجمله جلوگیری از کنسرت‌های موسیقی و سانسور، جامعه بی‌نشاط را به ارمغان می‌آورد. برخوردهایی که در گذشته با هنرمندان انجام می‌شد و به دلایل باندی و گروهی برخی از هنرمندان را خانه‌نشین کرده بودند؛ به هیچ وجه زیبنده نظام ما نبود.

وی با اشاره به دغدغه‌های هنرمندان که گوشه های از آن در  این جلسه مطرح شد،گفت: برخی دغدغه‌های اشاره شده با اصلاح قوانین قابل‌حل است به همین منظور مجلس که نهاد قانون‌گذاری کشور محسوب می شود باید در این خصوص اقداماتی انجام دهد که امیدواریم اگر در مجلس فعلی این اتفاق رخ نداد در مجلس آینده که انشالله مجلسی در شان و منزلت ملت ایران باشد و نمانیدگان آن دغدغه رفع مشکلات اقشار مختلف مردم را داشته باشند این قیبل مشکلات هنرمندان عزیزمان مرتفع شود.

عارف با اشاره به اقدامات موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارج نهادن به مقام والای هنر و هنرمند،گفت: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران دلسوز و مومن هستند که با سعه صدر وظایف خود را انجام می دهند و البته با مانع تراشی‌هایی هم مواجه هستند که باید با همکاری سایر نهادها به مسئولان وزارت ارشاد کمک کرد تا به اهداف اصلی خود دست یابند.

در ابتدای این دیدار؛ تعدادی از هنرمندان آذربایجانی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

کد خبر : ۲۶۲۳۳۱