خبرگزاری کار ایران

چه کتاب‌هایی در نوروز پرفروش شدند؟

بازار کتاب تهران در دو هفته‌ی اول سال 94 با دورخیز کتابفروشی‌ها برای دریافت کتاب‌های جدید از انتشارات مختلف در ماه‌های آتی و انتظار برای دریافت کتاب‌های جدید و نوبرانه در بیست‌وهشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روزهای نسبتا گرمی را پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شاید بتوان گفت انتشار کتاب «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار مهمترین اتفاق بازار کتاب تهران در هفته‌های گذشته باشد، اما کتاب‌های «بیشعوری» و «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» سفرنامه احمد شاملو با استمرار درخواست کتاب‌خوانان برای دریافت آن‌ها، همچنان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار باقی مانده‌اند و هنوز در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های شهر دیده می‌شوند.

به غیر از کتاب «جزء از کل» که پر ظولانی‌ترین رمان جدید در فهرست آثار داستانی کتابفروشی‌های تهران در این دو هفته بود مجموعه شعر «پذیرفتن» گروس عبدالملکیان هم با استقبال خوبی مواجه شده است.

ناشرانی چون چشمه، ثالث، نیلوفر و نگاه بیشترین آثار را در فهرست پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

به چند کتابفروشی‌ شهر سر زدیم و نتیجه‌اش شد این گزارش که نگاهی اجمالی دارد به کتاب‌هایی که در دو هفته  ابتدایی سال جدید (1 فروردین‌ماه الی 14فروردین‌ماه) با بیشترین اسقبال از سوی مخاطبان مواجه شده است.

کتابفروشی نشر چشمه (شعبه مجتمع کوروش): «تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» به عنوان تازه‌ترین اثر هاروکی موراکامی و «شاگرد قصاب» پاتریک مک کیب هنوز هم در لیست کتاب‌های پر فروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارند، طوری که به راحتی در کنار کتاب‌های جدیدی مثل «پذیرفتن» و «جزء از کل» استیو تولز قرار گرفته‌اند. «عقاید یک دلقک» هاینریش بل هم با ترجمه‌ی محمد اسماعیل‌زاده رتبه‌ی خوبی را در میزان استقبال در این کتابفروشی داشته و در میان پنج کتاب پرمخاطب قرار دارد. داستان بلند «پاییز فصل آخر سال است» نوشته‌ی نسیم مرعشی هم جای ادبیات داستانی ایران را در میان کتاب‌های پرفروش حفظ کرده است.

کتابفروشی نشر ثالث: «راهنمای چه» نوشته‌ی ایلدا باریو که توسط بیژن اشتری ترجمه شده با آغاز سال جدید دوباره در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار گرفت. البته‌ رتبه‌ی اول جدول در اختیار «سیدضیاء عامل کودتا» نوشته‌ی صدرالدین الهی است. رمان «پایان خوش ناتمام» کاوه میرعباسی و «جزء از کل» استیو تولز هم به ترتیب دومین و سومین کتاب پرفروش کتابفروشی نشر ثالث هستند. در جایگاه پنجم هم «باغی میان دو خیابان» که در واقع گفت‌وگوهای رضا دانشور با کامران دیباست؛ قرار دارد.

کتابفروشی کتاب داستان: دو کتاب «اولیس» جیمز جویس و «خواب آشفته‌‌ی نفت»ی محمدعلی موحد در صدر کتاب‌های پرفروش کتابفروشی کتاب داستان ایستاده‌اند. پس از این دو کتاب داستان «فرصت دوباره» نوشته‌ی گلی ترقی قرار دارد. «پیر پرنیان اندیش» که مجموعه‌ای است دو جلدی درباره‌ی زندگی هوشنگ ابتهاج و «همسایه‌ی هدایت» قهرمان شیری هم در جایگاه چهارم و پنجم این فهرست قرار دارند.

کتابفروشی کتابسرای نیک:  مجموعه شعر گروس عبدالملکیان به‌نام «پذیرفتن» در این فروشگاه هم جزو کتاب‌های محبوب است و رتبه‌ی اول پرفروش‌های کتابسرای نیک را به خود اختصاص داده است. «می‌ترسم بعد از مرگم کارگر باشم» سایبر هاکا و «نت‌های سفید» لیلا کردبچه دیگر مجموعه اشعاری هستند که به عنوان دومین و سومین کتاب پرمخاطب این فروشگاه معرفی شدند. نمایشنامه «آی باکلاه و آی بی‌کلاه» غلامحسین ساعدی، اینجا در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود و در رتبه‌ی چهارم قرار دارد. پنجمین کتاب پرفروش کتابسرای نیک در این هفته مشترکا «عشق و دیگر هیچ» نوشته‌ی الکساندرا کلانتای و «دوستش داشتم» آنا گاوالدا با ترجمه‌ی ناهید فروغیان هستند.

شهرکتاب ملت: داستان «هویت» نوشته‌ی منیر مهریزی‌مقدم پرفروش‌ترین کتاب شهرکتاب ملت در ایام نوروز بوده و رمان‌های «همخونه» مریم ریاحی و «مهر من» سیمین شیردل در پشت سر آن قرار دارند. همچنین کتب نفیسی مثل دیوان حافظ، قرآن و مفاتیح هم که عموما برای عیدی دادن خریداری شده‌اند هم رتبه‌ی فروش خوبی در این شهرکتاب به خود اختصاص داده‌اند. همچنین از مجموعه کتاب‌های روان‌شناسی «راز»، «قدرت» و .... از نشر لیوسا هم استقبال خوبی شده است.

شهر کتاب ابن‌سینا: «بی‌شعوری» خاویر کرمنت در این فروشگاه همچنان با اقبال خوبی مواجه شده و رتبه‌ی اول را در فروش دارد. بعد از آن «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» و «سمفونی مردگان» عباس معروفی در جایگاه دوم و سوم ایستاده‌اند. نام پوریا عالمی هم با کتاب «آدم‌های عوضی» در لیست پرفروش‌های شهر کتاب ابن‌سینا به چشم می‌خورد و در کنار «دیوانه»‌ی آلبر کامو خود را  به عنوان یک کتاب پرمخاطب معرفی کرده است.

شهرکتاب باهنر: لیست پرفروش‌ها اینجا کمی متفاوت است و ظاهرا کتابی تخصصی در حوزه‌ی ادبیات مثل «درس‌گفتارهایی درباره‌ی ادبیات اروپا» نوشته‌ی ولادیمیر ناباکوف با ترجمه‌ی فرزانه طاهری در این فروشگاه مشتری‌های زیادی دارد. رمان «بی‌نام» از جاشوا فریس دومین کتابی است که این هفته در شهرکتاب باهنر فروش خوبی داشته است. دو کتاب داستانی «اتفاق» گلی ترقی و «اگر یک مرد با بکشم، دو مرد را کشته‌ام» که کاری‌ست از مجموعه‌ای از نویسندگان هم در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. البته کتاب‌های تاریخی-تحلیلی هم از غافله‌ی پرفروش‌های این فروشگاه جا نمانده‌اند و کتاب «سیدضیاء عامل کودتا» نوشته‌ی صدرالدین الهی در جایگاه پنجم کتاب‌های پرفروش شهرکتاب باهنر قرار ایستاده است.

کتاب‌های پرفروش در نوروز 94

ردیف عنوان کتاب نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1

پیر پرنیان‌اندیش (دوجلدی)

گفت‌وگوها از میلاد عظیمی سخن 125000 در این کتاب هوشنگ ابتهاج به بیان عقاید و نظرات خود درباره بسیاری از چهره‌های به نام موسیقی، شعر و سیاست در زمان خود می‌پردازد.
2

همسایه هدایت

قهرمان شیری بوتیمار 19500 بررسی و تحلیل زندگی و آثار غلامحسین ساعدی
3 خواب آشفته نفت محمدعلی موحد کارنامه 28500 نگاهی به زندگی محمد مصدق و جریان ملی شدن صنعت نفت
4 اولیس جیمز جویس/ منوچهر بدیعی نیلوفر 20000 این رمان یکی از شاهکارهای ادبیات مدرن به شمار می‌رود
5 پذیرفتن گروس عبدالملکیان چشمه 6500 مجموعه شعر
6 جزء از کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
7 آی با کلاه و آی بی‌کلاه غلامحسین ساعدی نگاه 5500 نمایشنامه
8 تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش هاروکی موراکامی/ امیرمهدی حقیقت چشمه 16000 رمان حکایت سفر عمدتا درونی جوانی است که چهار دوست صمیمی‌اش یک‌باره، بی این‌که هیچ دلیل روشنی به او بگویند، رشته‌ دوستی خود را با او بریده‌اند
9 سید ضیاء عامل کودتا صدرالدین الهی ثالث 32500 ناگفته‌هایی از کودتای 3 اسفند
10 راهنمای چه ایلدا باریو/ بیژن اشتری ثالث 50000 کاملترین مجموعه تصویری منتشر شده درباره چگوارا
کد خبر : ۲۶۳۳۴۶