خبرگزاری کار ایران

اجرای منحصربه‌فرد آنیا لخنر در ایران

آنیا لخنر، نوازنده چیره‌دست ویولنسل، 28 و 29 فروردین در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود و درکنار اجرای قطعاتی از آهنگسازان کلاسیک اروپایی، قطعه باغ شماره سه از هوشیار خیام را می‌نوازد.

هوشیار خیام درباره اجرای قطعه‌ی باغ (شماره 3) توسط آنیا لخنر در کنسرت تهران به خبرنگار ایلنا گفت: من این قطعه را برای خانم لخنر ساختم و به ایشان تقدیم کردم. پیش‌تر نیز قطعه باغ شماره 2 را به ایشان تقدیم کرده بودم که با همراهی آرتور آوانسف در تهران نواختند. باغ شماره 3 برای ویولنسل تنها نوشته شده است.

او ادامه داد: سنت موسیقی برای ویولنسل تنها، سنتی دیرینه است و از دوره باروک که سازهای زهی رواج پیدا می‌کنند ما موسیقی‌های بسیاری برای ویولن یا ویولنسل تنها می‌شنویم. شاید یکی از مهمترین آن‌ها، پارتیتاهای باخ باشد که سبب شد تا بسیاری از آهنگسازان در طول تاریخ به آن رجوع کنند و با الهام از آن، موسیقی خود را بسازند. این مسئله بیشتر در میان آهنگسازان نئوکلاسیک دیده شد و به طور مثال کودایی، بنجامین بریتن، فیلیپ گلس و ... قطعاتی برای ویولنسل تنها نوشته‌اند. قطعه‌ای که من نوشتم نیز، در تداوم همین مسئله برای ویولنسل تنهاست.

خیام با بیان اینکه کنسرت خانم لخنر در ایران، کنسرتی منحصربه‌فرد خواهد بود، گفت: در کنسرت پیش رو، خانم لخنر قرار است یک رسیتال کامل از ویولنسل را اجرا کند که به عقیده من؛ چنین اجرایی اتفاق منحصربه‌فردی‌ست که گوش‌های آماده و مخاطبین جدی موسیقی را می‌طلبد و قطعا مخاطبان جدی موسیقی از این اتفاق خاص استقبال خواهند کرد.

این آهنگساز درباره قطعه باغ شماره 3 توضیح داد: در این قطعه مهمترین مسئله پیدا کردن حال و هوای شخصی زندگی خودم است. من در کنار نگاه غربی به ساخت موسیقی برای ویولنسل تنها، اشاراتی دور و گذرا به موسیقی سنتی خودمان داشتم. این اشارات به گونه‌ای‌ست که انگاراز پس مه و غبار به موسیقی ایرانی نگاه می‌کنید.

وی افزود: یک آهنگساز درطول زمان خودش را می‌شناسد و به زبان مورد نظرش می‌رسد. من فکر می‌کنم که قطعه باغ شماره سه زبان موسیقایی مورد علاقه من است و گذر زمان باعث شده تا کم‌کم خودم را پیدا کنم.

هوشیار خیام در پایان درباره آنیا لخنر و نوازندگی او اظهار داشت: آنیا لخنر نیازی به تعریف و تمجید ندارد. او یکی از بزرگان ساز خودش در روزگار ماست. نگاه درون‌گرایانه لخنر به موسیقی مهمترین مسئله‌ای‌ست که من را جذب می‌کند. لخنر گوشت و خون موسیقی را می‌ببیند؛ او با کنار زدن لباس و گذر از پوست به گوشت و خون موسیقی می‌رسد که سبب اجراهای متفاوتی می‌شود.

ویولنسل نواز برجسته آلمانی، آنیا لخنر که بسیاری او را با اجرای تاثیرگذارش در کوارتت تارکوفسکی (1391)  و دوئت کلاسیک به همراه آرتور آوانسف (1392) و البته آلبوم‌های دونوازی با باندونئون نواز شهیر آرژانتین (دینو سالوتزی) و کوارتت روزاموند  می‌شناسند، 28 29 فروردین ماه از ساعت 21:00 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

آنیا لخنر که آثارش در قالب تولیدات شرکت ای سی ام منتشر می‌شود، برای رسیتال تهران، علاوه بر اجرای سوئیت شماره سه باخ،  به اجرای آثاری کمتر شنیده شده از موسیقیدانان اروپایی ازجمله تونو کوورویتس، والنتین سیلوسترف، گئورگی آرنودف، توبیاس هومه و کارل فریدریش آبل می‌پردازد. او همچنین اجرای نوبرانه از قطعه جدید هوشیار خیام با نام باغ شماره سه برای ویولنسل خواهد داشت. با برگزاری این کنسرت مجموعه‌ی اجراهای نشر هرمس تحت عنوان "15 سال بازی گوش" ازسرگرفته می‌شود.

علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت www.tiwall.com مراجعه کنند.

کد خبر : ۲۶۳۵۱۱