خبرگزاری کار ایران

رامین سیاردشتی به ایلنا خبر داد:

جشن «تولد غم‌انگیز پسر آهنی» در روسیه برپا می‌شود

رامین سیار دشتی؛ اردیبهشت ماه با نمایش «تولد غم‌انگیز پسر آهنی» به جشنواره تئاتر عروسکی روسیه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگردان نمایش عروسکی «تولد غم‌انگیز پسر آهنی» با اعلام این خبر اظهار کرد: مدتی قبل فرم‌های مرتبط با حضور در جشنواره تئاتر عروسکی شهر «اُسک» در کشور روسیه را پرکردم. مسئولان این جشنواره و بعد از مدتی اعلام کردند نمایش ما امکان حضور در این رویداد را به دست آورده است.

او ادامه داد: دکتر شفیعی یکی از رابطان این جشنواره محسوب می‌شود و نمایش ما از طریق ایشان به رویداد موردنظر معرفی شد. البته ما نخستین گروه تئاتر عروسکی ایرانی نیستیم که در جشنواره شرکت می‌کند و در گذشته گروه‌های ایرانی مانند گروه آقای رامین کهن نیز سابقه حضور در این جشنواره را داشته‌اند.

این بازیگر و کارگردان خاطرنشان کرد: جشنواره برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد و یکی از اتفاقات مثبت برای ما این بود که تمام هزینه‌های ساخت دکور ازسوی مسئولان تقبل می‌شود که دشواری حمل و نقل دکور را از روی دوش ما برمی‌دارد.

سیار دشتی در پاسخ به این سوال که نمایش «تولد غم‌انگیز پسر آهنی» به نسبت آنچه در جشنواره تئاتر عروسکی روی صحنه رفت چه تغییراتی خواهد داشت؟ بیان کرد: موارد اندکی از سوی بعضی دوستان مطرح شد که در صورت امکان و اگر زمان اجازه دهد آنها را لحاظ خواهیم کرد. یکی از این موارد ایجاد تغییراتی در ریتم نمایش بود که کمی سنگین و کند به نظر می‌رسید و ما با این تغییرات سعی می‌کنیم به ریتم مطلوب‌تر برسیم.

بازیگر نمایش «تل ضحاک» همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در حجم بعضی عناصر نمایش مانند پرده سایه بازی تغییری ایجاد می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: براساس ابعاد سالنی که مسئولان جشنواره در اختیار ما گذاشتند امکان تغییر وجود ندارد چون مانند جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک در سالن نسبتا کوچکی به صحنه خواهیم رفت که به همین دلیل امکان طراحی بزرگتر بعضی عناصر را از ما می‌گیرد.

بازیگر نمایش «پینوکیو» در انتها با بیان اینکه گروه اردیبهشت ماه برای شرکت در جشنواره به کشور روسیه سفر خواهد کرد؛ درباره پیگیری اجرا در ایران گفت: فرم‌های مرتبط با اجرا در تالار سایه را پرمی‌کنم و قطعا پیگیر به صحنه رفتن نمایش «تولد غم‌انگیز پسر آهنی»در ایران خواهم بود اما در حال حاضر بیشتر توجه گروه به ارائه اجرایی خوب در جشنواره تئاتر عروسکی کشور روسیه متمرکز است.

نمایش«تولد غم‌انگیز پسر آهنی» براساس یک داستان­ کوتاه نوشته تیم برتون با عنوان «مرگ غم انگیز پسر صدفی» تولید شد و نخستین بار سال گذشته در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران مواجه شد.

به گفته کارگردان؛ این نمایش نسبت انسان امروز با ماشین را روایت می­‌کند و با تلفیق عروسک و بازیگر، به ایفای نقش بازیگران زنده (کاظم سیاحی و ندا جبرئیلی) و عروسکی اجرا می­‌شود.

کد خبر : ۲۶۳۷۶۵