خبرگزاری کار ایران

میرجلال‌الدین کزازی:

نمایشگاه کتاب باید بیشترین کارکرد و سوددهی را داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۹۷۶

برنامه‌ریزان نمایشگاه کتاب باید به گونه‌ای عمل کنند که زمان و توان و هزینه به هرز و هدر نرود و بتوان بیشترین سود و بهره را از این رخداد فرهنگی برد.

میرجلال‌الدین کزازی به خبرنگار ایلنا؛ گفت: برترین و ارزشمند‌ترین ویژگی نمایشگاه کتاب بدان‌گونه که تاکنون در ایران برگزار شده؛ این است که دوستداران کتاب می‌توانند در این نمایشگاه همه‌ی کتاب‌هایی را که می‌خواهند و در بازار هست؛ پیش روی خویش داشته باشند و از اینکه در جستجوی کتاب دلخواه‌شان از کتابفروشی‌های گوناگون آن کتاب را بجویند؛ برکنار خواهد شد.

او ادامه داد: این می‌تواند انگیزه‌ای باشد که خواهنده کتاب با دیدن کتاب‌های گوناگون افزون بر آنچه می‌جسته است و فرهنگ خریدن آن به نمایشگاه آمده است؛ کتاب‌هایی دیگر را نیز بیابد که او را دلپسند بیفتد تا آ‌ن‌ها را هم بخرد. به هر روی نمایشگاه کتاب به خوانی رنگین می‌ماند که خوراک‌هایی گوناگون و بسیار در آن چیده شده است. دیدن خوان دیگران را وامی‌دارد که از بسیاری از آن خوراک‌ها بچشند. به همان‌سان نمایشگاه خوانی است رنگین که به جای خوراک، کتاب در آن نهاده شده است.

کزازی افزود: دوستداران کتاب با دیدن کتاب‌های گوناگون حتی بر کامه‌ی خویش کتاب‌هایی را هم که نمی‌شناسند می‌خرند. چراکه چشم می‌بیند و دل می‌خواهد. این شاید برترین کارکرد نمایشگاه کتاب باشد.

او با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب یک رخداد بزرگ فرهنگی است؛ گفت: این زمان، توان و هزینه که در برپایی نمایشگاه به‌کار گرفته می‌شود؛ می‌تواند و می‌باید کارکرد و سودی گسترده‌تر و پایدارتر داشته باشد. نمایشگاه‌ها پیداست که هر سال یکبار برگزار می‌شوند. من برآنم که برگزاری آن‌ها می‌باید به گونه‌ای باشد که با برنامه‌ریزی باریک، سنجیده و دانش‌ورانه که هر نمایشگاه به دانه‌ای از زنجیر بماند که با دانه پیشین و پسین خود پیوندی ساختاری و معنی‌دار داشته باشد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: دانه‌های گسسته از یکدیگر هرگز نمی‌توانند زنجیر پدید بیاورند. در نمایشگاه کتاب می‌باید هوش و خرد و دل و جان بازدیدکنندگان را به زنجیر کشید. زنجیر کتاب که زنجیر آگاهی و اندیشه و دانایی و روشنایی است. اگر بتوانیم با برپایی نمایشگاه این زنجیر را پدید بیاوریم به گونه‌ای که هر نمایشگاه رخدادی گسسته از نمایشگاه‌های دیگر نباشد، نمایشگاه کارکرد و بهره و ارزش راستین خود را خواهد یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز