خبرگزاری کار ایران

اولین هفته‌کاری سال 94 چه کتاب‌هایی بیشتر فروختند؟

کتاب «جزء از کل» همچنان درصدر مهمترین اتفاق بازار کتاب تهران در هفته‌های گذشته ایستاده و تقریبا رتبه‌ی اول فروش در بسیاری کتابفروشی‌ها را قبضه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران از اولین هفته‌ی کاری سال 94 و با تمام شدن تعطیلات نوروزی برای دریافت کتاب‌های جدید از انتشارات مختلف در ماه‌های آتی آماده شده و منتظر دریافت کتاب‌های دست‌اول و نوبرانه در بیست‌وهشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و کتابفروشان امیدوارند امسال روزهای گرم و پر بروبیایی را پشت سر بگذارند.

کتاب «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار همچنان در صدر مهمترین اتفاق بازار کتاب تهران در هفته‌های گذشته ایستاده و تقریبا رتبه‌ی اول فروش در بسیاری کتابفروشی‌ها را قبضه کرده است. البته کتاب‌هایی مثل «بی‌شعوری»، «اتفاق» و «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» هم با استمرار درخواست کتاب‌خوانان برای دریافت آن‌ها، همچنان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار باقی مانده‌اند و هنوز در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های شهر دیده می‌شوند.

غیر از کتاب «جزء از کل» که با اختلاف فاحشی نسبت یه دیگر کتاب‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته، مجموعه شعر «پذیرفتن» گروس عبدالملکیان و «وزیزی امیر حسنک» محمود دولت‌آبادی هم مورد توجه خوانندگان واقع شده‌اند.

ناشرانی چون چشمه، ثالث، نیلوفر و آمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

گزارش زیر نگاهی اجمالی دارد به کتاب‌هایی که در اولین هفته‌ی کاری سال جدید (15 فروردین‌ماه الی 20فروردین‌ماه) با بیشترین استقبال از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند.

کتابفروشی نشر بیدگل: «جزء از کل» به عنوان اولین اثر ترجمه شده از استیو تولز و «وزیری امیر حسنک» محمود دولت‌آبادی در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارند، درکنار  این‌ها، از کتاب‌های جدیدی مثل مجموعه شعر «پذیرفتن» از گروس عبدالملکیان و «عشق آگاهانه» ا.آر اوراژ- جان بنت با ترجمه‌ی رویا منجم نیز استقبال خوبی شده است. «تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» نوشته فیلیپ بی. زاریلی، بروس مک‌کوناچی، گری جی ویلیامز، کارول فیشر سورگنفرای با ترجمه مهدی نصراله‌زاده، جدیدترین کتاب نشر بیدگل هم رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در این کتابفروشی داشته و در میان پنج کتاب پر مخاطب دیده می‌شود.

کتابفروشی آمه: «مردی با کبوتر» نوشته‌ی رومن گاری که توسط لیلی گلستان ترجمه شده؛ با آغاز سال جدید دوباره در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول بوده است. البته‌ اینجا هم رتبه‌ی اول جدول در اختیار «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز است. کتاب طنز «استتوس‌باز» مسعود مرعشی از نشر آمه و «مهارت‌های فلسفی» آنتونی هاریسون باربت هم به ترتیب دومین و سومین کتاب پرفروش کتابفروشی آمه هستند. در جایگاه پنجم هم «جامعه‌شناسی‌های نوین» فیلیپ کرکوف که توسط علی خدامی به فارسی برگردانده شده، قرار دارد.

کتابفروشی نشر رود: دو کتاب «زیبا و ملعون» اسکات فیتز جرالد با ترجمه‌ی سهیل سمی و «رژه‌ی پیروزی در بندر آرتور» که مجموعه داستانی است از چندین نویسنده در صدر کتاب‌های پرفروش کتابفروشی نشر رود ایستاده‌اند. پس از این دو کتاب؛ عاشقانه‌های شاعر لهستانی هالینا پوشفیا توفسکا به نام «آدمک، مترسک و عاشق» با ترجمه‌ی ضیاء قاسمی قرار دارد. «درس‌گفتارهای ادبیات اروپا» که مجموعه‌ای ادبی-تحلیلی درباره‌ی ادبیات اروپا به قلم ولادیمیر ناباکوف است و «ته خیار» هوشنگ مرادی کرمانی هم در جایگاه چهارم و پنجم این فهرست قرار دارند. البته داستان «اتفاق» از گلی ترقی نیز همچنان برای مراجعان به این کتابفروشی جذاب و خواندنی است و فروش خوبی دارد.

کتابفروشی نشر مرکز:  کتابی درباره‌ی مناسبات انسانی-اخلاقی در بازار به‌نام «آنچه با پول نمی‌توان خرید/ مرزهای اخلاقی بازار» نوشته‌ی مایکل سندل در این فروشگاه جزو کتاب‌های محبوب است و رتبه‌ی اول پرفروش‌های کتابفروشی نشر مرکز را به خود اختصاص داده است. «خانه‌ی خاموش» اورهان پاموک و «جزء از کل » استیو تولز هم کتاب‌های رمان و داستانی پرطرفدار هستند که به عنوان دومین و سومین کتاب پرمخاطب این فروشگاه معرفی شدند. کتاب دیگری از مایکل سندل به‌نام «عدالت؛ کار درست کدام است» نیز در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود و در رتبه‌ی چهارم قرار دارد. پنجمین کتاب پرفروش کتابفروشی نشر مرکز در این هفته «بوی درخت گویا» نوشته‌ی پلینو مندوزا با ترجمه‌ی لیلی گلستان است که درواقع مجموعه گفت‌وگوهایی با گابریل گارسیا مارکز را شامل می‌شود.

شهرکتاب الف: آخرین کار ترجمه‌ی پیمان خاکسار، یعنی «جزء از کل» در این فروشگاه هم اولین کتاب پرفروش در لیست پرفروش‌ها بوده و رمان‌های «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» یوناس یوناسن و «خاطرات صد درصد واقعی یک سرخپوست پاره‌وقت» شرمن الکسی در پشت سر آن قرار دارند. همچنین داستان‌های طنز هوشنگ مرادی کرمانی یعنی «ته‌خ خیار» هم رتبه‌ی فروش خوبی در این شهرکتاب به خود اختصاص داده‌اند. همچنین از مجموعه کتاب‌های تجربه و هنر زندگی نشر گمان به ویژه «دروغ؛ اراده‌ی آزاد» هم استقبال خوبی شده است.

شهر کتاب بهشتی: «سیدضیاء عامل کودتا»ی صدرالدین الهی در این فروشگاه همچنان با اقبال خوبی مواجه شده و رتبه‌ی خوبی در لیست فروش دارد. در کنار این کتاب «امیری حسنک وزیر» و «جزء از کل» در جایگاه‌های بالاتر ایستاده‌اند. نام اینگمار برگمن هم با کتاب «رو در رو با اینگمار برگمان» در لیست پرفروش‌های شهر کتاب بهشتی به چشم می‌خورد و در کنار «سه‌ زن و یک داستان دیگر» نوشته‌ی رابرت موزیل؛ خود را  به عنوان یک کتاب پر مخاطب معرفی کرده است.

شهرکتاب بوستان: لیست پرفروش‌ها اینجا کمی متفاوت است و کتاب‌هایی مثل «چهار اثر» فلورانس فلوبر و «شفای زندگی» در این فروشگاه همچنان مشتری‌های زیادی دارد. رمان «کتابخانه‌ی عجیب» از هاروکی موراکامی دومین کتابی است که این هفته در شهرکتاب بوستان فروش خوبی داشته است. دو کتاب داستانی «پسری با پیژامه راه راه» جان بوین و «مرگ کسب و کار من است» که سرگذشت رودلف هوس به قلم روبر مل با ترجمه‌ی احمد شاملو است هم در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. البته کتاب‌های داستان مهاجران ایرانی هم از غافله‌ی پرفروش‌های این فروشگاه جا نمانده‌اند و کتاب «نقب زدن به آمریکا » نوشته‌ی آن تایلر که ماجراهای یک زن ایرانی در آمریکا را روایت می‌کند؛ در جایگاه پنجم کتاب‌های پرفروش شهرکتاب بوستان ایستاده است.

 

کتاب‌های پرفروش در هفته‌ی سوم فروردین
ردیف عنوان کتاب نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 جزء از کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
2 آدمک، مترسک و عاشق هالینا پوشفیا توفسکا/ ضیاء قاسمی سرزمین اهورایی 6500 مجموعه شعر شاعر لهستانی
3 ته خیار هوشنگ مرادی‌کرمانی معین 12000 سی داستان طنز
4 تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه فیلیپ بی. زاریلی بیدگل 98000 تحلیل و بررسی جریان‌های به‌روز تئاتری در بستر اجتماعی‌
5 پذیرفتن گروس عبداملکیان چشمه 6500 مجموعه شعر سپید
6 وزیری امیر حسنک محمود دولت آبادی فیروزی 29000 روایت مکتوب محمود دولت‌آبادی از داستان «حسنک‌ وزیر» تاریخ بیهقی همراه با نسخه‌ی صوتی نویسنده‌
7 خانه‌ی خاموش اورهان پاموک/ سارا مصطفی‌پور نشر مرکز 19800 شرح ماجرای زندگی سه نسل در یک خانواده است و از زبان پنج شخصیت به طریق تک‌گویی روایت می‌شود.
8 آنچه با پول نمی‌توان خرید مایکل سندل/ حسن افشار مرکز 12500 نگاهی به ارزش‌های انسانی-اخلاقی در بازار
9 سید ضیاء عامل کودتا صدرالدین الهی ثالث 32500 ناگفته‌هایی از کودتای 3 اسفند
10 پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد یوناس یوناسن/ فرزانه طاهری نیلوفر 14000 داستانی در ژانر ترکیبی طنز-پلیسی-تاریخی
کد خبر : ۲۶۵۱۶۷