خبرگزاری کار ایران

مبلغ منصفانه اجاره‌ی مصلی برای نمایشگاه کتاب چقدر است؟

شنیده‌ها و تخمین‌ها؛ مبالغی حدود 4میلیارد تومان را برای اجاره‌ی مصلی در اردیبهشت 94 اعلام می‌کنند که نسبت به مبلغ 1/5 میلیاردی تنها دو دوره‌ی قبل (دوره‌ی بیست‌وششم) افزایش قابل توجهی به حساب می‌آید.

کمتر از یکماه دیگر به آغار بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران باقی‌مانده و کارهای اجرایی برای آماده‌سازی مصلی از قبیل کابل‌کشی، غرفه‌بندی، احداث سالن گمرک و ... در حال انجام است.

با این وجود هنوز مبلغ اجاره‌بهای مصلی به‌عنوان محل برگزاری نمایشگاه مشخص نیست. به گفته‌ی محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران) رایزنی‌ها برای تعیین مبلغ نهایی اجاره‌ی مصلی برای ده روز زمان برگزاری نمایشگاه بیست‌وهشتم تا امروز به نتیجه نرسیده و همچنان ادامه دارد.

آموزگار؛ عواملی مثل عدم تسویه مبلغ اجاره‌ی سال گذشته و لزوم پرداخت طلب سال گذشته از یک‌سو و پیش‌پرداخت برای دوره‌ی جاری را دلیلی بر نهایی نشدن مبلغ اجاره‌ی مصلی دانست.

این درحالی است که شنیده‌ها و تخمین‌ها؛ مبالغی حدود 4میلیارد تومان را برای اجاره‌ی مصلی در اردیبهشت 94 اعلام می‌کنند که نسبت به مبلغ 1/5 میلیاردی تنها دو دوره‌ی قبل (دوره‌ی بیست‌وششم) افزایش قابل‌توجهی به حساب می‌آید، آن هم درحالی‌که بودجه‌ی کل درنظر گرفته شده برای برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تقریبا نصف شده و به 7میلیارد کاهش یافته است.

البته اجاره ده روزه‌ی مصلی در نمایشگاه سال گذشته نیز 3میلیارد تومان برای وزارت ارشاد آب خورد و باید منتظر اعلام نهایی مبلغ اجاره‌ی مصلی امسال بود. دست‌اندرکاران مصلی نیز ظاهرا می‌دانند تخصیص بیش از نیمی از بودجه‌ی نمایشگاه برای در اختیار گرفتن مصلی در ایام نمایشگاه در گیر و دار مشکلات مالی و کمبود بودجه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندان هم منصفانه نخواهد بود. به ویژه آنکه سود مصلی در دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تنها به مبلغ اجاره‌بها محدود نیست و هزینه غرفه‌ها‌ی اغذیه فروشی، آیس‌پک و... نیز عواید و سود خوبی را برای مصلی به ارمغان می‌آورد و چنین غرفه‌هایی با مبالغی 12‌ تا 14 میلیونی اجاره داده می‌شوند. همچنین انحصار غرفه‌های تبلیغاتی و فضاهای تبلیغات محیطی در اختیار مصلی تهران قرار دارد که می‌تواند درآمد چشمگیری را نصیب این مکان کند. به عنوان مثال اجاره‌ی یک غرفه‌ی 12 متری تبلیغاتی در مصلی باتوجه به محل احداث و ... حدود 9میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

شاید توقع زیادی نباشد اگر خواسته شود، بار اجاره‌ی مصلی برای ایام ده‌ روزه‌ی نمایشگاه کتاب بیشتر برعهده‌ی غرفه‌هایی قرار بگیرد که می‌توانند بار خود را در ایام نمایشگاه ببندند، نه ناشرانی که حتی از این بزرگترین رویداد فرهنگی و کتابی کشور تحفه‌ی چندانی نصیبشان نمی‌شود.

کد خبر : ۲۶۸۶۳۷