خبرگزاری کار ایران

دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت 120 میلیارد ریال کتاب از نمایشگاه می‌خرند

قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از صورت گرفتن توافق جداگانه با دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای خرید کتاب‌های خارجی با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

به گزارش ایلنا، شهرام‌نیا با اشاره به حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته و تخصیص بودجه مشخص برای خرید کتاب‌های خارجی گفت: اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خرید کتاب خارجی حمایت کرده است اما به‌‌رغم این حمایت‌ها و به دلیل حذف یارانه‌ کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب و نوسانات قیمت ارز شاهد کاهش خرید کتاب خارجی از نمایشگاه و عدم تزریق مناسب کتاب‌های خارجی به دانشگاه‌های کشور بوده‌ایم.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به توافق صورت گرفته با دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید کتاب‌های خارجی در نمایشگاه  کتاب تهران گفت: پس از مذاکرات اولیه با نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تخصیص بودجه خرید کتاب برای کتابخانه‌های آن دانشگاه، اعتباری ویژه بالغ بر 100 میلیارد ریال جهت خرید کتاب‌های خارجی از نمایشگاه کتاب تهران اختصاص دهد. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با مشارکت در این توافق اعتباری ویژه بالغ بر 20 میلیارد ریال جهت خرید کتاب خارجی برای واحدهای آموزشی تابعه آن مرکز هزینه خواهد کرد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: براساس این توافق صورت گرفته مبلغ 50 درصد قیمت پشت جلد کتاب‌ها از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و 50 درصد باقی مانده نیز از محل تخفیف ناشر و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین خواهد شد.

شهرام‌نیا با اشاره به اهمیت توافق صورت گرفته عنوان کرد: این برای نخستین بار است که سازمان‌ها و نهادهای دیگر در خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران همکاری می‌کنند. بر اساس توافق صورت گرفته تمامی کتاب‌های منتشر شده از سال 2011 به این سو مشمول این توافق می‌شوند و از این نظر تلاش شده است تا منابع دست اول و به روز دنیا برای کتابخانه‌ها و مراکز علمی خریداری شود. امیدورایم که در سال‌های آینده شاهد مشارکت بیشتر نهادهای علمی برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران باشیم.

وی با اشاره به تدوین ضوابط خاص برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این اعتبارات گفت: ساز و کاری را برای اجرایی شدن این توافق  طراحی کرده‌ایم.

قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان عنوان کرد: وزارت علوم به رغم پی‌گیری‌های مکرر تاکنون مشارکتی در این طرح نداشته و پاسخ روشنی به مکاتبات انجام شده در این زمینه نداده است. این در حالی است که بیشترین نهادهای علمی در زیر مجموعه وزارت علوم قرار دارند و بر این اساس بیشترین انتظارات متوجه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است. امیدواریم با دریافت بازخورد مثبت از ایشان به نحوی که امکان انجام پیش‌بینی لازم وجود داشته باشد، مشارکت این نهاد نیز در این طرح قطعی گردد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۶۸۶۶۲