خبرگزاری کار ایران

تقاضای سینماگران از وزرای دولت یازدهم چه بود؟

عسگرپور :تلاش می‌کنیم امیدوار باشیم

مدیر عامل خانه سینما معتقد است که متاسفانه نسبت مسئولیت و تکلیف در دو حوزه دولت و نهادهای صنفی مشخص نشده است و وضعیت معیشتی هنرمندان معلوم و روشن نیست.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی عسگرپور عصر امروز(شنبه 22 فروردین) در دیدار نوروزی اهالی سینما با مدیران دولتی گفت: پس از انقلاب در سینما تمام زیرساخت‌ها ازسوی دولت تامین می‌شود لذا در حوزه سرمایه‌گذاری موضوع کمی روشن‌تر است و به اعتراف دوستان فعال بخش خصوصی، بخش خصوصی که بتوان تعریف روشن ارائه داد نداریم.

 عسگرپور با اشاره به مشکلات سینماگران و اینکه هر روز بسیاری از فعالان سینما می‌پرسند چه زمانی مشکلات حل می‌شود؛ افزود: سینما توسط دولت شکل گرفته است. هرچند زیرساخت‌ها در حوزه لابراتوار، استودیوی صدا و... توسط دولت راه‌اندازی شده اما دچار مشکل است، زیرا براساس تغییرات تکنولوژی، با وضعیت تازه‌ای روبرو شده‌ایم و وقتی تمام زیرساخت‌های سینما را دولت طراحی کرده؛ چگونه می‌توان انتظار داشت لابراتوارهای آن ناگهان به‌روز شوند؟!

وی اشاره به تاثیر دعواهای سیاسی بر نهادهای صنفی مانند خانه سینما افزود: متاسفانه نسبت مسئولیت و تکلیف در دو حوزه دولت و نهادهای صنفی مشخص نشده و وضعیت معیشتی هنرمندان معلوم و روشن نیست درحالیکه هنرمندان جامعه را رصد می‌کنند، می‌بینند که چگونه یک جوان کم‌سواد در طول دو سال، میلیاردر می‌شود ولی همین جامعه با هنرمندان خود چگونه رفتار می‌کند؟! امروز  حتی قطعه هنرمندان هم پُر شده و شهرداری و ارشاد هریک، دیگری  را مسئول رسیدگی می‌داند.

وی ادامه داد: امروز درصد قابل توجهی از فعالان سینما عضو خانه سینما نیستند و برخی کسانی که منتظر شنیدن خبرهای شکست فرهنگی هستند، از این خبر خوشحال شدند اما ما به‌عنوان نهاد صنفی چگونه باید مسائل را کنترل کنیم؟ ما با این وضعیت فیلم می‌سازیم و اکران می‌کنیم و بعد توقع داریم سینما به‌عنوان مهم‌ترین شاخص رشد، قله‌های بسیاری را فتح کند.

عسکرپور با اشاره به اینکه  تلاش می‌کند خوشبین باشد؛ افزود: ما نمی‌توانم نبینیم بودجه فرهنگ هر روز در حال کاهش است. همچنان که بسیاری از هنرمندان حتی از تلویزیون طلبکارند و در سینما هم وضعیت به همین منوال است.

وی با تاکید بر اینکه باید  نسبت مسئولیت و تکلیف نهاد صنفی و دولت  مشخص شود؛ افزود: درحال حاضر مشخص نیست، مسئولیت تاسیس صندوق بیکاری با کیست؟! ما باید با زبان آیین‌نامه و قانون با یکدیگر صحبت کنیم تا بتوانیم به هم یاری برسانیم. امروز  مسئولان اگر می‌خواهند به ما کمک کنند، شرح وظایف‌مان را مشخص کنند. همچنان که در حوزه دولت هم این بلاتکلیفی وجود دارد.

وی ادامه داد: تا وقتی وظایف ما و دولت مشخص نشود، هریک می‌توانیم از مسئولیت‌مان فرار کنیم.امیدوارم باتوجه به نامگذاری امسال به عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت، این اتفاق در حوزه سینما بیفتد.

وی با تقدیر ویژه از ربیعی؛ وزیر کار و تعاون گفت: ایشان در یک سال و نیم اخیر، کمک بسیاری به ثبت اصناف ما در وزارت کار داشت هرچند اصلا بحث غیرقانونی بودن صنوف مطرح نیست، به همین دلیل  نتوانستند در خانه سینما را ببندند. زیرا این تشکل و زیرمجموعه‌هایش قانونی هستند اما یک سری خلاء قانونی  وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های اصناف خانه سینما کاملا مبنای قانونی دارد؛ ادامه داد: تمام تلاش دولت قبل برای بستن خانه سینما محقق نشد اما متاسفانه همچنان این بحث‌ها ادامه دارد، درحالیکه باید به مسائل مهمتری بپردازیم.

عسگرپور افزود: وزیر کار  به اصناف سینما توجه داشتند، همچنان که ما نیز به این موضوع اهمیت می‌دادیم و در مسیر همین پیگیری‌ها متوجه خلاء‌های نهادهای صنفی در وزارت کار شدیم.

وی ادامه داد :همچنان فاصله ما با آنچه باید باشد، بسیار زیاد است و فعلا امور به شکل مستحبی انجام می‌شود، یعنی آقای ایوبی تلاش می‌کند از هر امکاناتی برای سینما استفاده کند اما اگر شرایط دیگری باشد، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد به همین دلیل همه این موارد باید شکل آیین نامه پیدا کند.

ابراهیم مختاری رئیس هیأت مدیره خانه سینما نیز گفت: امنیت سرمایه‌گذاری در سینما،‌ امنیت شغلی سینماگران و آثار هنری، حق کپی رایت، بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی سینماگران، کمک هزینه بیکاری و از کار افتادگی از جمله در خواستهای سینماگران است

 مختاری با طرح این پرسش که سیاه‌نمایی چیست؛ خواستار رسیدگی به این موضوعات شد و افزود:‌ تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده اکران، باعث عدم امنیت شغلی سینماگران می‌شود.

در ادامه این مراسم تفاهم‌نامه میان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و خانه سینما منعقد شد. علی ربیعی به نمایندگی از وزارت کار و محمدمهدی عسگرپور به نمایندگی از خانه سینما این قرارداد را منعقد کردند.

براساس این تفاهم‌نامه که مدت زمان آن سه سال است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به کمک و مشارکت در ساخت آثار سینمایی متناسب با اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مشارکت در تشویق آثار سینمایی با اهدای جوایز به برگزیدگان جشن سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر برای کارگردان آثار برتر مرتبط با اهداف و حمایت سالانه از فیلم‌های بلند، مستند و انیمیشن با هزینه ۲۰ درصد از یک اثر بلند، ۵۰ درصد از دو اثر سینمایی مستند و انیمیشن پس از نظرات کارشناسی متعهد شد.

خانه سینما نیز بر اساس این قرار داد متعهد به ایجاد انگیزه در فیلمسازان خلاق برای ورود به عرصه‌های نو و بدیع و فراهم آودن اهداف مورد نظر تفاهم نامه شد.

در این دیدار جمعی از سینماگران همچون محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم حقیقی‌، امیر اثباتی‌، داریوش فرهنگ‌، امین تارخ‌، رخشان بنی‌اعتماد، ‌فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری‌، رضا کیانیان، محمدرضا اصلانی‌، ‌حسن حسن‌دوست‌، مرتضی شایسته‌، ابراهیم مختاری، شادمهر راستین، کامران ملکی، سیروس تسلیمی‌، غلامرضا موسوی، عبدالله اسفندیاری‌، داریوش بابائیان‌، مصطفی کیایی‌، محمد سریر، محمد ساربان‌، عبدالحسن برزیده کمال تبریزی، بیژن امکانیان، حسن پورشیرازی، داریوش اسدزاده و آتیلا پسیانی حضور داشتند.

هرچند قرار بود فقط روسای صنوف سینمایی و نمایندگان رسانه‌های جمعی  در این مراسم حضور داشته باشند اما افراد متفرقه که هیچ سمت صنفی نداشتند نیز در مراسم حاضر بودند.

کد خبر : ۲۶۸۸۶۸