خبرگزاری کار ایران

کمال تبریزی:

ارجاع دادن "طعم شیرین خیال" به "لیلی با من است" و "مارمولک" اشتباه است

نشست نقد و بررسی فیلم طعم شیرین خیال به کارگردانی کمال تبریزی شب گذشته (یکشنبه ۲۳ فروردبن) با حضور کارگردان، محمدعلی حسین‌نژاد(تهیه‌کننده) و نادر فلاح(بازیگر فیلم) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال تبریزی با اشاره به اینکه سعی کرده در سینما متفاوت کار کند؛ گفت: هیچکدام از فیلم‌هایم شبیه هم نیستند و این روش از علاقه من به فیلمسازی می‌آید زیرا من خواستار تفاوت در آثار هستم.

کارگردان فیلم طعم شیرین خیال افزود: من همیشه به محیط زیست و هوا توجه ویژه داشتم و می‌خواستم در این فیلم حساسیت و اهمیت آن را نشان دهم و اولین انگیزه من برای ساخت فیلم طعم شیرین خیال این بود که بتوانم درباره موضوعاتی همچون محیط زیست صحبت کنم.

وی ادامه داد: امروز انواع آلودگی هوا تا آلودگی‌های صوتی و امواج رادیویی و حتی پارازیت‌ها در اطراف ما وجود دارد که بسیاری از آن‌ها برای ما مضر است. من در فیلم می‌خواستم درباره این مسائل صحبت کنم و حتی درباره ارسال پارازیت‌ها حرف بزنم اما در هنگام رایزنی و اجرا امکان‌پذیر نشد.

وی در باره ساخت فیلم در کرمان گفت: کرمان بهترین نقطه ایران برای استحصال انرژی‌های پاک و استفاده آن در کل کشور است و اگر در این منطقه؛ مزرعه خورشیدی به‌صورت کامل وخوب درست شود؛ می‌تواند بخش زیادی از انرژی نقاطی از کشور را تامین کند.

تبریزی در پاسخ به سوال یکی از تماشاگران که از وی درباره اشاره نکردن به طریقه مصرف صحیح آب در فیلم پرسید؛ گفت: مسئله آب بسیار مهم است و امروز دانش کشاورزی و همچنین علوم تجربی به دنبال این است که ببیند برای هر محصول چه میزان آب باید هزینه شود از طرف دیگر در تمام کشور‌ها به دنبال آن هستند که برای کم مصرف کردن آب برنامه ریزی‌های مناسبی انجام بدهند.

وی ادامه داد: اگر ما در فیلم طعم شیرین خیال می‌خواستیم به صورت جزئی وارد چنین مسائلی شویم فیلم بسیار طولانی می‌شد در فیلم هدف ما توجه به رفتار فردی آدم‌ها بود و اینکه نشان دهیم که رفتار تک‌تک ما و همه افراد چگونه می‌تواند به اکوسیستم ضربه بزند.

وی ادامه داد: امروز رفتار ما چه در زندگی شهری وچه در رفتار با طبیعت خیلی درست نیست و حتی بسیار می‌بینیم که امروز انسان اثرات زیست محیطی خطرناکی از خود برجا می‌گذارد و حتی با وجود آنکه گروهی برای حفاظت از طبیعت تلاش می‌کنند اما باز می‌بینیم بعضی‌ها به طبیعت می‌روند و گونه‌های نادرحیوانی و گیاهی را شکار می‌کنند یا از بین می‌برند. این امر ناشی از یک جنون ناپیدا و حتی شاید یک بیماری روانی است.

کارگردان فیلم پاداش در پاسخ به این سوال که رابطه دو شخصیت اصلی فیلم طعم شیرین خیال کمی غیرمتعارف است؛ گفت: گروس(شهاب حسینی) فردی است که به محیط زیست حساسیت بسیار زیادی دارد و درباره تمامی این مسائل دغدغه دارد و شخصیت اصلی ما در فیلم نیز گروس است هرچند شاید در طول فیلم زیاد دیده نشود و ما بیشتر شیرین (نازنین بیاتی) را ببینیم به همین دلیل وقتی وی با فردی رابطه برقرار می‌کند؛ این رابطه نیز شاید کمی غیرمتعارف باشد.

تبریزی با اشاره به اینکه نمی‌خواستیم این فیلم خیلی طنز باشد؛ گفت: اینکه طعم شیرین خیال را با فیلم‌های دیگرم همچون مارمولک یا لیلی با من است و طبقه حساس مقایسه می‌کنند یا به ان فیلم‌ها ارجاع می‌دهند؛ از نظر من درست نیست زیرا هر فیلم یک اثر مستقل است و من تلاش دارم در هر فیلم؛ اثری متفاوت خلق کنم.

وی ادامه داد: من در همه فیلم‌هایم بدنیال این بودم که فیلم با مخاطب ارتباط برقرار کند زیرا از نظر من سینما با مخاطب زنده است و هر فیلم وقتی ساخته می‌شود باید توسط مخاطبان دیده شود.

محمدعلی حسین‌نژاد(تهیه‌کننده فیلم) نیز گفت: مضمون این فیلم برای من بسیار اهمیت داشت زیرا معتقدم امروز سینما باید به مقوله‌های حیاتی همچون محیط زیست توجه زیادی کند. زیرا فجایع محیط زیستی و همچنین رفتارهای خشونت‌آمیزی که ما با یکدیگر داریم امروز گسترش پیدا کرده است.

تهیه‌کننده طعم شیرین خیال با اشاره به اینکه امروز دایره مضامینی که سینمای ایران به آن می‌پردازد بسیار محدود شده است؛ گفت: امروز فیلم‌ها بسیار شبیه هم شده‌اند و اکثرا در مکان‌های یکسان ساخته می‌شود لذا ما تلاش کردیم که فیلمی متفاوت بسازیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیام‌های زیست محیطی فیلم گفت: از ابتدا ما نمی‌خواستیم فیلم به‌صورت مستقیم اطلاعات زیست محیطی بدهد بلکه سعی کردیم با یک داستان روان و ساده به اهمیت محیط زیست و حساسیت آن بپردازیم.

حسین‌نژاد افزود: در فیلم خواستیم نشان دهیم اینکه ما محیط زیست و زمین را اشیایی بی‌جان می‌دانیم که فقط می‌توانیم از آن استفاده کنیم و آن را دور بیاندازیم؛ تفکر غلطی است زیرا همه بخش‌های طبیعت و زمین هوشمند هستند و حتی امروز ثابت شده آن‌ها می‌شنوند و به صدا‌ها و همچنین حس‌ها واکنش نشان می‌دهند.

تهیه‌کننده طعم شیرین خیال با اشاره به بازی خوب بازیگران فیلم گفت: حضور نادر فلاح کمک و نقش زیادی در ساخته شدن این فیلم داشت و او با بازی خوب خود به ساخته شدن شخصیت پدر شیرین (نازنین بیاتی) کمک زیادی کرد.

نادر فلاح(بازیگر فیلم) نیز با اشاره به اهمیت فیلم گفت: هرچند می‌خواستم درباره بازیگری صحبت کنم اما به نظر من یک مسائلی از بازیگری بسیار مهم‌تر است. بازیگری شغلی‌ست که باید در خدمت سایر مسائل انسانی باشد و من به این حرف اعتقاد دارم و حتی آن را در کلاس‌های درسی نیز بیان کردم.

فیلم سینمایی طعم شیرین خیال به کارگردانی کمال تبریزی با بازی شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح هم اکنون در سینما‌های کشور درحال اکران است.

کد خبر : ۲۶۹۸۸۰