خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در گفتگو با ایلنا:

وزیر ارشاد در جهت تحققِ شعار سال گام بردارد/ دعوت از جنتی برای تماشای اپرای «سعدی»

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۰۵۹

مدیر «مرکز سعدی شناسی» در شیراز تاکید کرد علی جنتی باید با ورود در ماجرای مجوز اپرای «سعدی» در جهت اجرایی شدن شعار سال 94 گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کوروش کمالی سروستانی با تاکید بر اینکه مردم و مسئولان شیراز با آغوش باز از اجرای اپرای «سعدی» استقبال می‌کنند توضیح داد: طبق توافق‌هایی که بعد از اجرای اپرای «حافظ» در شیراز انجام شد از آقای غریب‌پور قول گرفتیم که روند خلق اپراهای عروسکی با موضوع مشاهیر ایران همچون فردوسی، مولوی و حافظ که قبلا کار شده بود ادامه یابد تا اینکه بحث خلق اپرای «سعدی» مطرح شد.

او افزود: از آنجا که حمایت‌های مالی قول داده شده در تهران برای اجرای نمایش محقق نشد؛ تصمیم گرفتیم مراسم رونمایی از این اپرا در شیراز باشد. به همین دلیل با مسئولان ارشاد استان هم هماهنگ کردیم و تاکید آنها این بود که اگر تهران مجوز اجرا صادر کند ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

او درباره حاشیه‌ سازی‌های بعضی رسانه‌ها درباره اجرای این اپرا در شیراز بیان کرد: آنچه اتفاق افتاد از طرف تهران بود و به هیچ وجه در استان ودر شهر شیراز با اجرای این نمایش مشکلی وجود نداشت.

این مدیر تاکید کرد: حتی با سایت مورد نظر هم ارتباط‌هایی برقرار شد و توضیحات کارشناسی درباره اینکه خبری از خواننده زن روی صحنه نیست و قرار است صدای ضبط شده برای دقایقی توسط عروسک‌ اجرا شود نویسندگان خبر مورد نظر را قانع کرد.

مدیر مرکز سعدی شناسی خاطرنشان کرد: تمام مسائل ایجاد شده فقط به دلیل دو دیالوگ بسیار کوتاه است که در صحنه‌ای بین سعدی، شخصیت همزاد و خواهر منصور حلاج اجرا  می‌شود و اتفاقا این آهنگ بسیار حزن‌انگیز است و شور و حال غم‌انگیزی به صحنه ایجاد می‌دهد. آهنگ این بخش بر اساس دستگاه‌های موسیقی ایرانی تنظیم شده و هیچ چیز غیرشرعی در آن وجود ندارد.

کمالی سروستانی با بیان اینکه مساله واقعا به شدتی نبود که حتی نیاز به هشدار خاصی داشته باشد گفت: نمایندگان استانداری اعلام کردند اگر مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی در دست گروه باشد ما با کمال میل از این اجرا حمایت می‌کنیم و مشکلی وجود نخواهد داشت.

او تصریح کرد: اتفاقی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران رخ داده و مجوز اجرای اپرای «سعدی» صادر نشده است به معنی محروم کردن مردم از یک اثر هنری فاخر در یادروز مبارک سعدی است. ما سال‌های قبل هنرمندانی همچون استاد شجریان، سالار عقیلی، نظری سروستانی و آقای محمد معتمدی که قرار بود به عنوان خواننده صدای سعدی حضور داشته باشد را دعوت کرده بودیم و هیچ مشکلی ایجاد نشد.

کمالی سروستانی بیان کرد: به همین دلیل امسال به تصمیم مرکز سعدی‌شناسی برنامه‌ها مانند سال قبل چیده نشد و تصمیم گرفتیم کار هنری فاخر در روز تولد سعدی اجرا و رونمایی از اپرای «سعدی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور باشد که متاسفانه برخلاف انتظار این مجوز صادر نشد.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی با تاکید بر اینکه اگر تهران به این نمایش مجوز می‌داد قطعا هیچ مشکلی در شیراز ایجاد نمی‌شد، بیان کرد: امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه دخالت کند تا گامی درجهت تحقق شعار سال (همدلی و همزبانی دولت و ملت) را شاهد باشیم. بسیار عجیب است نمایشی که در تمامی دولت‌های قبلی مجوز دریافت کرده با چنین مساله‌ای مواجه شده و حتی از وزیر محترم دعوت می‌کنیم تا به تماشای این نمایش بنشیند. اگر وزیر تشخیص داد که این کار مشکل دارد ما می‌پذیریم.

بهروز غریب‌پور قصد داشت اپرای عروسکی «سعدی» را در یادروز تولد این شاعر در شیراز رونمایی کند که مجوز اجرا توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نشد. اتفاقی که برای نخستین بار در 10 سال گذشته رخ داده و در هیچ یک از دولت‌های گذشته سابقه نداشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز