خبرگزاری کار ایران

خانه هنرمندان و خانه کتاب تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب امروز سه‌شنبه(25 فروردین) در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید غلامی(مدیرعامل موسسه خانه کتاب) گفت: خانه کتاب به عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه کتاب ازجمله و ظایف تعریف شده خودش در سال 93 این می‌دانست که با نهادها،‌ ارگان‌ها و دانشگاه‌ها هم‌افزایی و تعامل داشته باشد.

او ادامه داد: باید از ظرفیت‌های این نهادها و کتابخانه‌ها استفاده کنیم. خانه هنرمندان به عنوان یکی از موسسات فعال و شناخته شده برای صنف هنرمند برای ما حائز اهمیت است. به جهت شباهت‌های ذاتی که درهر دو خانه وجود دارد؛ می‌توانیم از ظرفیت‌های این دو خانه استفاده کنیم.

جلیسه با بیان اینکه آقای سرسنگی از این پیشنهاد استقبال کرد؛ ادامه داد: بسترسازی‌های خوبی در سال 93 در این زمینه صورت گرفته است و بدون تردید خانه هنرمندان اهداف خاص خودش را دارد اما اشتراکاتی که بین این اهداف وجود دارد؛ می‌تواند مسیر تعالی اهداف را فراهم کند. از جمله مواردی که در خانه هنرمندان ارائه کردیم بحث جشنواره «‌کتاب زیبا» بود که خانه هنرمندان به عنوان یکی از ارگان‌های اصلی این جشنواره قرار شد کمک کند تا به جنبه‌های هنری و وضعیت کتاب‌ها بپردازیم. انشاله بتوانیم در سال جاری جشنواره کتاب زیبا را برگزار کنیم.

مجید سرسنگی(مدیر عامل خانه هنرمندان) نیز با بیان اینکه امیدواریم امسال فرصت عمل بیشتری در حوزه فرهنگ داشته باشیم؛ گفت: از سال گذشته شروع کردیم به امضای تفاهم‌نامه‌ها با موسسات فرهنگی که آخرین آن با سعدآباد بود. بنابه تجربه‌ای که درحوزه کارهای فرهنگی دارم؛ باید بگویم یکی از مشکلات عمده ما این است که مراکز فرهنگی نتوانستند ارتباط خوبی با هم برقرار کنند. این موسسات مانند برکه‌هایی هستند که مقداری آب در آن جاری است اما چون به برکه‌های دیگر متصل نمی‌شوند؛ پس از مدت زمان اندکی خشک خواهند شد.

او ادامه داد: در ایران مراکز فرهنگی زیادی داریم اما این‌ها به هم وصل نیستند و با هم هم‌افزایی ندارند. یکی از پیام‌هایی که این تفاهم‌نامه دارد این است که از امکانات یکدیگر  استفاده کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اینکه ملتی که کتاب ندارد هیچ ندارد؛ گفت: در جهان مشاهده می‌کنیم هر کشوری که سرانه کتابخوانی‌اش بالا بوده توانسته خود را به عنوان کشور توسعه یافته معرفی کند اما کشورهایی که به کتاب اهمیت نمی‌دهند از توسعه هم برخودار نخواهند شد. باید بپذیریم سرانه کتاب در کشور ما بسیار بسیار پایین است و یک روزی مسئولان باید شهامت به خرج دهند و اقرار کنند که درحوزه کتابخوانی غفلت کردیم.

اوافزود: باید اقرار کنیم که در این سالها حرکت جدی مستمر و مفهوم‌داری در حوزه کتاب وکتاب خوانی انجام نشده. کتاب باید به زندگی مردم راه پیدا کند. خانه هنرمندان درحوزه‌های مختلف هنری کار کرده ولی در حوزه کتاب و کتابخوانی کار چندان مهمی صورت نگرفته است. خوشحالم امروز اعلام کنم که در چند وقت آینده اولین کتابخانه تخصصی هنر را در خانه هنرمندان راه‌اندازی و سعی می‌کنیم در سال 94 موضوع و اهمیت کتاب ازجمله اولویت‌های کاری خانه هنرمندان باشد.

کد خبر : ۲۷۰۲۵۴