خبرگزاری کار ایران

"مرگ در ونیز" با همت محمود حدادی در ایران زنده شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۴۶۳

"مرگ در ونیز" کتاب که از شاهکارهای کوتاه توماس مان است؛ در سال 1912منتشر شده و اکنون نشر افق از طریق عقد قرارداد با ناشر کتاب، امتیاز انتشار ترجمه فارسی کتاب را خریداری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مرگ در ونیز داستانی زنده، تمثیلی و تکان دهنده است. این اثر گرچه در نگاه اول، فقط یک سرنوشت را روایت می‌کند، گوشه‌ای از کژتابی‌های جامعه‌ی اروپایی را در سرآغاز قرن بستم، قرن جنگ و انحطاط نیز به تصویر می‌کشد. همچنین شهر ونیز را در چهار‌سویی میان آسیا، اروپا، گذشته و اکنون، به آینه‌ی تمام نمای یک دوران تبدیل می‌کند.

شخصیت این داستان، که ذهن و خیالش به تسخیر خواب‌هایی متاثر از مرگ و ماورا درآمده است، گویی در پیروی ناخودآگاه از این خواب‌ها، در گردشی بعد از ظهری، با سفیر مرگ روبرو می‌شود و این پیک دیار ارواح در روند داستان هربار در نقابی و هیئتی او را به جایی می‌کشاند که در آنجا مرگش مقدر شده است.

توماس مان، برنده جایزه نوبل سال 1929، در سال 1875 در آلمان به دنیا آمد و در سال 1955 درگذشت. این کتاب که از شاهکارهای کوتاه اوست؛ در سال 1912منتشر شده است و اکنون نشر افق از طریق عقد قرارداد با ناشر کتاب، امتیاز انتشار ترجمه فارسی کتاب را خریداری کرده است. ترجمه کتاب توسط محمود حدادی صورت گرفته که پیش‌تر، از او ترجمه‌های دیگری از همین نویسنده را خوانده بودیم.

از نخستین انگیزه‌های پیدایش این داستان؛ علاقه‌ی توماس مان به نوشتن رمانی بوده در شرح سال‌های پیری گوته و دل باختن این نویسنده‌ی کلاسیک آلمانی در هفتاد و چندسالگی به دختری هفده ساله است. توماس مان درباره این عشق فاجعه‌آمیز و هراس‌انگیز می‌گوید: "خوش داشتم این بحران سنگین گوته را دستمایه‌ی داستانی در شرح آن شیفتگی و پریشانی عمیقی کنم که بسا ممکن بود به رسوایی و سقوط این شاعر بینجامد و در هر حال مرگی بوده است پیش از مرگ."

نکته‌ی دیگر این کتاب، نقد هاینریش مان (برادر نویسنده) درباره این اثر است. او در این نقد می‌نویسد:

درگرداگرد او، این شهر بیمار است و همچنان که از چنین لولی‌ای جز این هم انتظار نمی‌رود، از سر سودجویی، این بیماری را پنهان می‌کند. ونیز آن زیبایی است که اغوا می‌کند و می‌کشد. از دوردست دور، به واسطه‌ی کابوس‌ها و پیک‌هایی معمایی و بر چهره‌ی هر یک‌شان نقابی موهوم از مرگ، مردی را پیش خود کشانیده است که مستعد است تا بر سینه او بمیرد. شرجی شیرین و مشکوک هوای این آدم آباد، رنگ‌های شادی بخش فسادش، و انحطاط لذت بخش آن، همگی تمثیل است و سرنوشتی همگانی. یک جان، تجربه‌ی خود، تجربه آخر و همه رنگ خود را با تجربه‌ی جهان خارج درمی‌آمیزد و از شوق و وحشت‌های این دو حوادثی سربرمی‌آورند که در عمق و مفهوم خود بسیار گران‌بارند حوادثی که پوشیده نفس می‌کشند، با این همه پر از صدایند. صدای مرغان طوفان، صدای وبا، صدای شیرین پدیده‌ای بشری، و صداهای عروج و سقوط، این صداها در فضای یک شهر طنین می‌اندازد و در عمق یک جان. و پژواک شان در مرگ فرو می خوابد، در مرگ در ونیز.

این کتاب در 144 صفحه، 1100 نسخه و قیمت 8000 تومان در پیشخوان کتاب فروشی ها موجود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز