خبرگزاری کار ایران

در نشست صلاحی با اهالی موسیقی مطرح شد:

رویکرد صداوسیما دلیل گرایش جوانان به موسیقی غربی‌ست

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دیدار با اعضای مکتب‌خانه آواز تهران بر تلاش برای حفظ موسیقی سنتی ایران و حضور هنرمندان و استادان آواز ایران در فرهنگسرا‌ها و مراکز فرهنگی، هنری پایتخت تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، اعضای مکتب خانه آواز تهران با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیدار کردند.

محمود صلاحی در این دیدار با تاکید بر اینکه رواج موسیقی‌های بی‌ریشه یک جریان گذراست و موسیقی ایران ماندگار خواهد بود، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن فرهنگسرا‌ها، سینما و موزه‌ها می‌تواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد و هنرمندان برجسته نباید صحنه را خالی کنند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم هنرمندان متعهد همواره در تحکیم پایه‌های نظام و رابطه مردم با نظام تلاش کرده‌اند و باید به کمک یکدیگر مسیر را برای بهبود وضعیت هنر در کشور هموار کنیم. فرهنگسرا‌ها میزبان هنرمندان و موسیقی‌دانان خواهند بود و باید موجی از آوازهای ملی راه بیاندازیم.

حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی) هم با بیان اینکه سال‌هاست دغدغه جدی درباره آواز ایران داریم، گفت: اکنون به دلیل عصر رسانه، زندگی شهری، مسائل مدیریتی و رویکرد رسانه ملی، در موضوع آواز ایرانی دچار بحران جدی هستیم. تبلور موسیقی ایرانی در آواز است، اما با وجودی که اشتیاق در این راه وجود دارد؛ شاهدیم که در این زمینه سردرگمی وجود دارد و با این چالش مواجه‌ایم که با استعدادهای جوان چه باید بکنیم.

صدیق تعریف نیز گفت: دل همه ما برای فرهنگ و هنر کشور می‌سوزد چون بخشی از فرهنگ ما در حال از بین رفتن است. هنرمندان وظیفه خود می‌دانند برای حفظ این میراث فرهنگی به دور از هرگونه شعاری تلاش کنند؛ البته این مشکل با حضور یک گروه کوچک حل نمی‌شود و نیازمند سیاستگذاری‌ها کلان در اینباره هستیم اما در حد توان خودمان در این راه تلاش می‌کنیم.

حسام الدین سراج با بیان اینکه متاسفانه آواز در دوران ما به انزوا رفته است، گفت: علت اصلی در این مسئله اهمیت ندادن صداوسیما به‌عنوان رسانه اصلی کشور به موسیقی ایرانی است و شاهدیم که بیشتر گرایش‌ها به موسیقی پاپ و غربی شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسئولیت ساماندهی این کار را بپذیرد و شاهد این باشیم که مکتب خانه آواز تهران بتواند اتفاقات هنری را سازمان‌دهی کند و آواز به شکل درست اشاعه یابد.

 جهان‌دار نیز تصریح کرد: کاش به صورت جدی مکتوبی به‌عنوان سند تهیه شود تا با تغییر مدیران همه چیز عوض نشود و بتوانیم به شکل مستمر کار را پیش ببریم.

وی با ابراز گلایه خود از صداوسیما گفت: تلویزیون به عنوان مرکز فرهنگ کشور به جای پخش آواز و موسیقی اصیل که می‌تواند الگوی جوانان باشد، بیشتر موسیقی‌های بی‌ربط به فرهنگ و هنر کشور را پخش می‌کند، درصورتیکه وظیفه این رسانه در موضوع موسیقی پروراندن و علاقه‌مند کردن جوانان به موسیقی ریشه‌دار ایرانی است.

در این نشست امیر عبدالحسینی(معاون هنری سازمان فرهنگی هنری)، بابک ربوخه(مدیر امور موسیقی و سرود سازمان)، علی جهان‌دار، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف، بهرام باجلان از اعضای شورای سیاست‌گذاری مکتب خانه آواز تهران و مهران مهرنیا موسیقی‌دان و نوازنده تار حضور داشتند.

کد خبر : ۲۷۱۶۱۴