خبرگزاری کار ایران

گزارشی از کنسرت‌های فصل بهار:

اردیبهشت؛ ماه شلوغ برگزاری کنسرت‌ها

ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فارابی، ارکستر نیلپر، کوارتت کاسته، سیامک آقایی، داریوش طلایی، گروه هم‌آوایان تاسیان و نیما ظهیرنیا اردیبهشت امسال در تالارهای کشور روی صحنه می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روند برگزاری کنسرت‌ها در فصل بهار ادامه دارد و گروه‌ها در سبک‌های مختلف تا پایان اردیبهشت ماه روی صحنه خواهند رفت.

اجرای رپرتواری متفاوت توسط ارکستر فارابی

کنسرت "ارکستر بین‌المللی فارابی" در تاریخ 12 اردیبهشت ماه 94 به سرپرستی آریا باستانی‌نژاد و رهبری دکتر الکسندروس هالاپسیس در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این کنسرت؛ ارکستر فارابی متشکل از دانشجویان موسیقی سراسر ایران با رهبری موسیقیدان توانای روس، الکساندروس هالاپسیس؛ رپرتوار منحصربفردی را برای اولین بار در ایران روی صحنه خواهند برد.

در این کنسرت همانند کنسرت‌های پیشین آثاری از بزرگان موسیقی جهان روی صحنه اجرا خواهند شد. "دوبل کنسرتوی" تلمان از جمله رپرتوار شاخص این کنسرت است که با تکنوازی آریا باستانی نژاد (فلوت)، الکساندروس هالاپسیس(ویلن) و ارکستر فارابی اجرا می‌شود. "باتاگلیا" اثر زیبای بایبر، آهنگساز برجسته بوهمیایی -`کیندرسینفونی(سمفونی کودکان) اثر هایدن دیگر اثر شاخصی‌‌ست که روی صحنه زنده می‌شود.

همچنین بخشی از این کنسرت به اجرای موسیقی فیلم اختصاص یافته که قطعا مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت. ازجمله سیکرت گاردن اثر پریزنر( آهنگساز سرشناس معاصر لهستانی).

کیارش افشار، پیانیست نابغه 10 ساله هم به اجرای یک "کنسرتو پیانو" به همراهی ارکستر فارابی خواهد پرداخت. وی دومین کودک برگزیده کانون نخبه‌پروری هنر ایران است.

این کنسرت دوازدهم اردیبهشت ماه از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود و بهای بلیت آن از 20000 تا 40000 تومان تعیین شده است. علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایتwww.iranconcert.com مراجعه کنند.

کنسرت کوارتت کاسته برای بزرگداشت روز جهانی جز

30 آوریل توسط سازمان ملل و یونسکو به‌نام روز جهانی جَز نامگذاری شده است. از آغاز این نامگذاری؛ بیش از 150 کشور این مناسبت را برای یک هفته جشن می‌گیرند. نشر موسیقی هرمس و کوارتت کاسته با دو شب کنسرت(18 و 19 اردیبهشت) علاوه بر بزرگداشت این روز در تهران، به اجرای آثار جدید خود که با الهام از موسیقی جز، فولک، قرن بیستم، پروگرسیو راک ساخته شده؛ می‌پردازند و همزمان آلبوم آن "ایستگاه یک" نیز رونمایی و عرضه می‌شود. علاوه بر قطعات آلبوم ایستگاه 1، آخرین ساخته‌های کوارتت که متعلق به پروژه آینده آن‌هاست نیز اجرا می‌شود.

اعضای کوارتت کاسته را احسان صدیق (گیتار الکتریک)، مازیار یونسی (پیانو، آوا)، پیتر سلیمانی‌پور (ساکسوفن، کلارینت) و روزبه فدوی (درامز) تشکیل می‌دهند.

این کوارتت که بانی آن احسان صدیق است، در اواخر سال 91 تشکیل شد. موسیقی آنها مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادیِ اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساخته‌های آزاد را شامل می‌شود. اعضای این گروه تمایل به خلق آثاری دارند که بازتابنده نگاه امروزی‌شان به موسیقی جهان باشد. کوارتت کاسته گذر خود از میان موسیقیِ دهه 70 میلادی تا آواهای محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر را با چاشنی بداهه‌نوازی، به ساختاری شنیداری تبدیل می‌کند.

فروش بلیت این کنسرت به‌ زودی از طریق سایت تیوال آغاز می‌شود.

اولین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران برای مردم

ارکستر سمفونیک تهران در اولین برنامه سال 94، سراغ سمفونی شماره 5 بتهوون و سرناد برای ارکستر زهی اثر چایکوفسکی رفته است. در این برنامه ارکستر سمفونیک تهران چهره تازه‌تری از خود نشان خواهد داد. بسیاری از نوازندگان این اجرا نسبت به اجرای افتتاحیه تغییر کرده‌اند. به گفته علی رهبری، این‌بار ارکستر سمفونیک تهران با نوازندگان جوان‌تری روی صحنه می‌رود.

کنسرت ارکستر سمفونیک 2 و 3 اردیبهشت ماه از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار و علاقمندان برای تهیه بلیت کنسرت می‌توانند به سایت www.Iranconcert.com  مراجعه کنند.

بهای بلیت‌های کنسرت به شرح زیر است:

همکف: 100,000 تومان تا 150,000 تومان

بالکن یک : 85,000 تومان

بالکن دو : 65,000 تومان

بالکن سه : 35,000 تومان

کنسرت بداهه‌نوازی داریوش طلایی

داریوش طلایی(نوازنده صاحب‌نام تار) پس از مدت‌ها، کنسرتی را تهران برگزار می‌کند. او در این کنسرت به بداهه‌نوازی در موسیقی دستگاهی ایران خواهد پرداخت.

این کنسرت 10 و 11 اردیبهشت از ساعت 9 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. آخرین اجرای داریوش طلایی به اردیبهشت سال 93 برمی‌گردد که پس از 12 سال دوری او از صحنه برگزار شد.

این هنرمند درباره‌ی غیبت 12 ساله‌اش گفته بود: «دلایل حضور نداشتنم بر صحنه واضح است. در زمینه‌ی موسیقی کارشکنی‌هایی وجود داشت و موسیقی به سمت و سویی هدایت می‌شد که فقط نوعی از موسیقی که می‌تواند در قالب خاصی بگنجد، مورد حمایت قرار می‌گرفت و شاید گاهی موسیقی رشد و نمو می‌کرد که از نظر اهمیت در درجه‌ی آخر بود.»

بهای بلیت این کنسرت 50000 تومان تعیین شده و علاقمندان برای تهیه بلیت کنسرت می‌توانند به سایت www.Iranconcert.com  مراجعه کنند.

کنسرت سیامک آقایی پس از 6 سال

سیامک آقایی(آهنگساز و نوازنده‌ سنتور) پس از 6 سال،‌ هفدهم اردیبهشت ماه سال در تالار وحدت با همراهی کامران منتظری (نوازنده تمبک) روی صحنه می‌رود.

تور «باز عشق» برمبنای آثار جدیدی از این نوازنده و آهنگساز است که برای دونوازی سنتور و تمبک ساخته شده. آقایی پیش از این درباره‌ی این تور موسیقایی گفته بود: «عنوان «باز عشق» برگرفته از یکی از شاه‌بیت‌های حضرت مولاناست: «باز فرو ریخت عشق از در و دیوار من» که اشاره‌ای‌ست مستقیم به چرایی این اجرا. هدف غایی ما از اجرای این کنسرت‌ در شهرستان‌ها تأکید بر نقش «صور گوناگون عشق» به‌عنوان انگیزه و نیروی محرکه‌ی آغازین این حرکت در شرایط کنونی است.»

بلیت‌های این کنسرت که 17 اردیبهشت از ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می‌شود؛ به‌طور کامل فروش رفته است.

اجرای موسیقی معاصر توسط ارکستر نیلپر

ارکستر نیلپر 8 اردیبهشت ماه، با اجرای قطعاتی از آهنگسازان معاصر در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این ارکستر که به رهبر نوید گوهری تاکنون نیز قطعات بسیاری از آهنگسازان معاصر اجرا کرده، اردیبهشت امسال کوارتت زهی شماره 3 از Peteris Vasks، قطعه Vals Boston برای پیانو و ارکستر زهی اثر Giya Kancheli و قطعه Lamentate برای پیانو و ارکستر زهی اثر Arvo Part را اجرا می‌کند. در این کنسرت آرمان نصیری و آوا طهرانی نوازندگی پیانو را برعهده دارند.

طرح بهای بلیت:

همکف ردیف 1 تا 13: 65.000 تومان

همکف ردیف 14 به بعد: 55.000 تومان

بالکن یک: 45.000 تومان

بالکن دو: 35.000 تومان

بالکن سه: 30.000 تومان

علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت www.tiwall.com مراجعه کنند.

کنسرت گیلکی هم‌آوایان تاسیان

گروه «هم آوایان تاسیان» در سال ۷۸ تاسیس شد و تا امروز که بیش از ۱۵ سال از فعالیت‌های آن می‌گذرد، برنامه‌ها و کنسرت‌های متعددی را برگزار کرده است. تاسیان از زبان گیلکی آمده و معادل فارسی ندارد، اما به معنای حالت خاصی از دلتنگی است که مردم منطقه گیلان از آن یاد می کنند، البته این گروه آمده تا اجرای برنامه‌های شاد، «تاسیان» را از دل‌های مردم خارج کند.

عمده برنامه‌های اجرایی تاسیان در کنسرت معطوف به ترانه‌های دیالوگ محور و نمایشی است و بخش‌های دیگر که با تنظیم های جدید ارائه خواهد شد، مربوط به مضامین عاشقانه و اجتماعی است.

قطعه بی‌کلام «ورزو جنگ»، قطعه «مهتاب شبان» اثر احمد عاشورپور، قطعه «کوبلی» برگرفته از یک داستان عامیانه شادی‌آور ایرانی، قطعه «شرط خاش» مربوط به یک بازی محلی گیلانی، قطعه «نیشته بو» برگرفته از ترانه معروف اتل متل توتوله با گویش گیلانی، قطعه  «تاسیان» به‌عنوان تنها قطعه حزن‌انگیز کنسرت با هدف نشان دادن حالت تاسیانی و قطعه «اوهوی زاکان» برگرفته از یکی از داستان‌های پرطرفدار گیلانی ازجمله آثاری‌ست که در این کنسرت اجرا خواهد شد.

کنسرت گروه آوای تاسیان جمعه ۴ اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰  در تالار وحدت برگزار می شود. بهای بلیت این کنسرت از 25000 تا 60000 تومان تعیین و علاقمندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت www.Iranconcert.com مراجعه کنند.

کنسرت بلوز نیما ظهیرنیا

نیما ظهیرنیا به همراه محمد جمالی، علی موسوی و سحاب وژده، 5 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. این اجرای بلوز در ساعت 21:00 و با بهای بلیت 40000 تومان برگزار می‌شود.

علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت www.iranconcert.com مراجعه کنند.

کد خبر : ۲۷۱۷۸۳