خبرگزاری کار ایران

کتاب‌های پرفروش در هفته‌ای که گذشت؛

بازار کتاب تحت تاثیر مرگ گونتر گراس

داستان‌های گونتر گراس؛ نویسنده‌ای که موضع‌گیری‌ها و سخنان جنجالی در حوزه‌ی سیاست داشت پس از مرگش بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و کتاب‌های «طبل حلبی» و «موش و گربه» از این نویسنده به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران در یک اردیبهشت افسانه‌ای دورخیز کرده تا خود را به گام‌های مسافران نمایشگاه کتاب تهران پیوند بزند. این بازار منتظر رسیدن کتاب‌های جدید ناشران است تا روزهای پررونقی را پشت سر بگذارد.

در این بازار؛ کتاب «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار بعد از گذشت چهار هفته، همچنان در صدر مهمترین اتفاق بازار کتاب تهران در هفته‌های گذشته ایستاده و رتبه‌ی اول فروش را در بیشتر کتابفروشی‌ها از آن خود کرده است. کتاب‌هایی مثل «ته خیار»، «بیشعوری» و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» هم همچنان با درخواست تعداد قابل توجهی از کتاب‌خوانان، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار حفظ کرده‌ و هنوز در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند.

غیر از کتاب «جزء از کل» که از نظر استقبال مخاطبان، با اختلاف قابل ملاحظه‌ای از دیگر  کتاب‌ها قرار گرفته، داستان‌های گونتر گراس نویسنده‌ای که موضع‌گیری‌ها و سخنان جنجالی در حوزه‌ی سیاست داشت نیز پس از مرگ وی مورد توجه قرار گرفته است و کتاب‌های «طبل حلبی» و «موش و گربه» این نویسنده به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرده‌اند.

ناشرانی چون چشمه، ثالث، قطره و نیلوفر بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

گزارش زیر نگاهی دارد به کتاب‌هایی که در هفته‌ای که اردیبهشت را در دل خود داشت (29 فروردین‌ماه الی 3اردیبهشت‌ماه) و از میزان فروش بالاتری برخوردار بوده‌اند.

کتابفروشی دارالفنون: «جزء از کل» به‌عنوان تازه‌ترین اثر ترجمه شده توسط پیمان خاکسار و «بی‌شعوری» خاویر کرمنت در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارند، در کنار  این‌ها، از رمان‌های عامه‌پسندی مثل «قرار نبود» هما پوراصفهانی نیز استقبال خوبی شده است. اثر مشهور و شناخته‌ شده‌ی جان گری در حوزه‌ی روانشناسی به‌نام «مردان مریخی-زنان ونوسی» با ترجمه‌ی مهدی قرچه‌داغی هم رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در این کتابفروشی داشته و در میان پنج کتاب پر مخاطب دیده می‌شود. همچنین «پنج اقلیم حضور» داریوش شایگان که نگاهی واکاوانه به جایگاه شعر در جامعه‌ی ایرانی دارد نیز از کتاب‌های پرفروش دارالفنون در این هفته بوده است.

کتابفروشی سرزمین کتاب: «بی‌شعوری» و «اتفاق» گلی ترقی همچنان هم در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند، البته به گفته‌ی فروشندگان داستان‌های گلی ترقی معمولا برای مراجعان این کتابفروشی جذابیت‌های خاص خودشان را دارند و عموما هم پرفروش می‌شوند. رتبه‌‌ی بعدی جدول هم در اختیار  داستان عامه‌پسند «بهت اصلا نمیاد» از ملیحه بهارلویی است. اثر معروف گابریل گارسیا مارکز یعنی «صد سال تنهایی» با ترجمه‌ی بهمن فرزانه و مجموعه کتاب‌های «خاطرات یک بچه‌‌ی چلمن» که داستانی طنز در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان از جف کینی است هم به ترتیب چهارمین و پنجمین کتاب پرفروش سرزمین کتاب هستند.

کتابفروشی نشر ثالث: دو کتاب تاریخی- تحلیلی «چرچیل قهرمان پیش‌بینی ناپذیر» پاول ادیسون با ترجمه‌ی محسن عسکری و «سیدضیاء عامل کودتاه» از صدر‌الدین الهی، در صدر کتاب‌های پرفروش کتابفروشی نشر ثالث ایستاده‌اند. پس از این دو کتاب؛ داستانی از پاتریک مودیانو برنده‌ی نوبل 2014 به نام «برای اینکه در محله گم نشوید» با ترجمه‌ی سعیده شکوری قرار دارد. «راهنمای چه» ایلدا باریو با ترجمه‌ی بیژن اشتری و «پایان خوش نا‌تمام» کاوه میرعباسی که توسط نشر ثالث منتشر شده هم در جایگاه چهارم و پنجم این فهرست قرار دارند.

کتابفروشی روزبهان:  آثار نادر ابراهیمی مثل «40 نامه کوتاه به همسرم» و «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» در این فروشگاه جزو کتاب‌های محبوب است و رتبه‌‌های ابتدایی پرفروش‌های کتابفروشی روزبهان را به خود اختصاص داده است. «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» از هاروکی موراکامی و «طبل حلبی» گونترگراس هم داستان‌های غیرایرانی پرطرفداری هستند که به‌ عنوان سومین و چهارمین کتاب پرمخاطب این فروشگاه معرفی شدند. پنجمین کتاب پرفروش کتابفروشی روزبهان در این هفته هم ترجمه‌ی عبدالکریم رشیدیان از «ترس ‌‌و لرز» سورن کییرکگور است.

شهرکتاب آرین: آخرین کار ترجمه‌ی پیمان خاکسار، یعنی «جزء از کل» در این فروشگاه هم اولین کتاب پرفروش در لیست پرفروش‌ها بوده و داستان‌‌های «عشق سال‌های غم» حنیف قریشی که به تازگی توسط نیکی کریمی ترجمه و توسط نشر افراز منتشر شده و «جغرافیای خانگی» ستاره پارسا در پشت سر آن قرار دارند. «در ستایش بطالت» برتراند راسل با ترجمه‌ی محمدرضا خانی هم رتبه‌ی فروش خوبی در این کتابفروشی به خود اختصاص داده‌ و همچنین از کتاب «نظریه‌ای در باب عدالت» نوشته‌ی جان رالز با ترجمه‌ی مرتضی نوری نیز استقبال خوبی شده است.

شهرکتاب خرمشهر: «ته خیار» هوشنگ مرادی کرمانی در این فروشگاه همچنان با اقبال خوبی مواجه شده و رتبه‌ی خوبی در لیست فروش دارد. در کنار این کتاب «طبل حلبی» و «موش و گربه» از گونتر گراس نویسنده‌ی تازه درگذشته‌ی آلمانی در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند. کتاب‌های اجتماعی-سیاسی هم با کتاب «نافرمانی مدنی» هنری دیوید که توسط غلامعلی کشانی ترجمه شده در لیست پرفروش‌های شهر کتاب خرمشهر به چشم می‌خورد و در کنار «من از گورانی‌ها می‌ترسم» آخرین اثر داستانی بلقیس سلیمانی خود را به عنوان یک کتاب پرمخاطب معرفی کرده‌اند.

شهرکتاب فرهنگ: «جزء از کل» در این فروشگاه هم رتبه‌ی ابتدایی فروش را از آن خود کرده و دیگر ترجمه‌ی خاکسار یعنی «شاگر قصاب» نوشته‌ی پاتریک مک‌کیب و «ته خیار» هوشنگ مرادی‌کرمانی پشت سر آن قرار دارند. دو اثر تاریخی و اجتماعی «میهن پرست ایرانی» که نوشته‌ای از کریستوفر دوبِِلَگ انگلیسی درباره‌ی محمد مصدق است و «جامعه‌شناسی خودمانی» حسن نراقی هم دیگر کتاب‌های پرفروش این هفته در شهرکتاب فرهنگ هستند.

 

کتاب‌های پرفروش در هفته‌ای که گذشت
ردیف عنوان کتاب نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 جزء از کل استیو تولز/ پیمان خاکسار چشمه 40000 داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
2 طبل حلبی گونتر گراس/ سروش حبیبی نیلوفر 40500 مشهور ترین اثر گراس که او را برنده‌ی جایزه‌ی نوبل کرد
3 موش و گربه گونتر گراس/ کامران فانی فرزان روز 22000

داستان سر گذشت نوجوانانی است که در ابتدای سنین بلوغ با جنگ آشنا می‌شوند، با آن بزرگ می‌شوند و رشد می‌کنند و سرانجام به جبهه‌های شرق یا غرب نبرد فراخوانده می‌شوند.

4 ته خیار هوشنگ مرادی‌کرمانی معین 12000 سی داستان کوتاه طنز
5 نافرمانی ‌مدنی هنری دیوید/ غلامعلی کشانی قطره 8500 تحلیل، بررسی و چرایی نافرمانی‌های مدنی
6 سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش هاروکی موراکامی/ امیرمهدی حقیقت چشمه 16000 رمان حکایت سفر عمدتا درونی جوانی است که چهار دوست صمیمی‌اش یک‌باره، بی‌این‌که هیچ دلیل روشنی به او بگویند، رشته‌ دوستی خود را با او بریده‌اند.
7 میهن پرست ایرانی کریستوفر دوبِِلَگ/ هرمز همایون‌پور کندوکاو 30000 شرح زندگی شخصی و سیاسی دکتر محمد مصدق
8 چرچیل قهرمان پیش‌بینی ناپذیر پاول ادیسون/ محسن عسکری ثالث 22000 نگاهی به زندگی مشهور‌ترین و جنجالی‌ترین سیاست‌مدار جهان معاصر
9 برای اینکه در محله گم نشوید پاتریک مودیانو/ سعیده شکوری افراز 8800 آخرین اثر منتشر شده از برنده‌ی نوبل 2014 در ایران
10 عشق سال‌های غم حنیف قریشی/ نیکی کریمی افراز 15500 ۱۰ قصه که در لندن می‌گذرد و در آن عشق، نفرت، غم و شادی در روابط بین آدم‌ها را روایت می‌کند
کد خبر : ۲۷۲۱۹۸