خبرگزاری کار ایران

با حضور مرادخانی و اعضای هیات مدیره خانه تئاتر؛

تفاهم‌نامه همکاری سیستم‌های یکپارچه تئاتر امضا شد

نشست توافق نهایی سیستم‌های یکپارچه تئاتر، روز گذشته پنجشنبه (3 اردیبهشت ماه) با حضور اعضای هیات مدیره خانه تئاتر و معاون امور هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این تفاهم‌نامه روز گذشته بین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه تئاتر به امضا رسید که طبق آن قرار است طی شش ماه خدمات IT با عنوان «سیستم یکپارچه» به خانه تئاتر و اعضای صنوف ارائه شود.

علیرضا نادری، سرپرست کارگروه بهسازی تئاتر: گذشته چراغ راه آینده نیست؛ باید کار کنیم

علیرضا نادری، رییس کارگروه بهسازی سیستم‌های یکپارچه خانه تئاتر در ابتدای این نشست به بررسی اهمیت ارتباط سازنده اصناف و دولت پرداخت و گفت: دولت‌ها، دو لت دارند. فرزانگان و دولتمردان که هر نظام برای سرپا ماندن باید به لت سوم یعنی مردم توجه داشته باشد مگرنه سقوط حتمی است و اصناف بهترین راه برقراری ارتباط با این ضلع سوم هستند. به نظر من برپایی این جلسه یک نقطه عطف در ارتباط بین فرزانگان و دولتمردان در سال همدلی است.

این هنرمند با بیان اینکه عدم حضور مدیرعامل خانه تئاتر در جلسه نباید به عنوان مخالفت معنا شود اظهار کرد: اولین جلسه کارگروه با حضور عزت‌الله انتظامی برگزار شد و ایشان بعد از شنیدن نظر اعضای کارگروه بهسازی به سرعت موافقت خود را اعلام کردند. ما به این نتیجه رسیدیم از آن جا که سیستم ساخت دست بشر به پیگیری و بررسی و نظارت مستمر احتیاج دارد باید یک کارگروه بهسازی تشکیل شود تا ابتدا به تشخیص برسیم و بدانیم قرار است برای چه جمعیتی برنامه‌ریزی کنیم. در این مسیر تعدادی از کارشناسان خبره برنامه‌ریزی و IT  از جمله نفر هشتم آی تی جهان که یک ایرانی است ‌مشورت گرفتیم.

نادری بر جستجوی ریشه‌ای مسائل تاکید کرد و افزود: ریشه‌ای‌ترین مسئله اتوماسیون و شناخت اعضا است که بعد از بررسی‌ و مقایسه با تجربه‌ آنچه در دیگر کشورهای جهان اتفاق افتاده متوجه شدیم هزارسال فاصبله داریم اما حتی اگر یک هزاره کار داشته باشیم به امید خدا آن را حل می‌کنیم. ما در گفت‌وگوهای مفصل بدون کوچکترین منفعت شخصی به رویایی که داشتیم فکر کردیم تا تئاتر ایران به اعماق مدارس نفوذ کند و در دانشگاه‌ها گسترش یابد.

این کارگردان و مدرس دانشگاه درباره اهمیت سیستم یکپارچه بیان کرد: این سیستم به کارها شفافیت می‌بخشد و صنف را توانا می‌کند تا با شناخت کامل از ظرفیت‌های خود با دولت وارد گفت‌وگو شود. در این مسیر هم امکانی برای درس گرفتن از گذشته نداشتیم چون هیچ چیز در گذشته وجود نداشت و تمام تجربیات شکست‌خورده‌اند. ما امروز به علم و دانایی رجوع کردیم و باید بدانیم که گذشته چراغ آینده نیست، خواستن توانستن نیست بلکه باید کوشش کرد و ما سعی کردیم ارزش دانایی را بفهمیم و مردان و زنانی را که این ایده را می‌فه‌مند جستجو کنیم.

امیر اسمی، مدیر کارگروه بهسازی: اصناف رکن سوم توسعه هستند

در ادامه جلسه امضای تفاهم‌نامه سیستم‌های یکپارچه تئاتر؛ امیر اسمی، مدیر این کارگروه به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: سازمان‌های مردم نهاد، رکن سوم توسعه‌اند، در طی این مسیر، کار‌شناسان سر‌شناس حوزه آی‌تی همراه ما بودند. پیش از این، تمام کار‌ها در خانه تئا‌تر تنها بر عهده محدودی قرار داشته است، نمی‌توان تنها عضو یک مجموعه بود و کاری انجام نداد. بدون حضور و فعالیت اعضاء، بالندگی و توسعه غیرممکن است. بنابراین ما به مدیریت دانش رجوع کردیم و مرحله نخست کارمان را بر تشخیص قرار دادیم. با مراجعه به قوانین و اساسنامه نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادیم. اولین گام اصلاحی را بر بهسازی نظام اداری قرار دادیم که با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شکل می‌گیرد.

شاهین قربان‌نژاد، یکی از کار‌شناسان مشاور سیستم استانداردسازی که در این مراسم حضور داشت، اظهار کرد: ما پذیرفتیم نیازمند ایجاد تغییرات هستیم، بر این اساس، گروه تخصصی گرد هم آمدند و به بررسی موضوعات پیشِ رو پرداختند. در این راستا باید با اعتمادسازی و ایجاد قوانین کاربردی مشکلات را به حداقل برسانیم و یک زبان مشترک درون سازمانی و بین‌المللی ایجاد کنیم. حوزه آی تی اولین زیرساخت است که به وسیله آن بتوان اقدامات لازم را انجام داد.

معاون امور هنری: به یکدیگر اعتماد داشته باشیم

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای امضای تفاهم‌نامه به خانه تئاتر آمده بود با اشاره به ضرورت بررسی پارامترهای مختلف در تئا‌تر بیان کرد: چیزی حدود 20 ماه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و در این مدت هر زمان قرار شد مسائل را حل کنیم نخستین سوالی که مطرح شد این بود که باید از کدام نقطه آغاز کرد؟ ما ابتدا باید وضعیت و مختصاتی که در آن قرار داریم را پیدا کنیم تا بتوانیم به جایگاه ایده‌آل برسیم. نقطه‌ای که امروز در آن قرار داریم، جایگاه مطلوب ما نیست و باید به سمت بهتر شدن گام برداریم.

معاون امور هنری بخش دولتی را همراه با هنرمندان عنوان کرد و افزود: باید کارهای زیرساختی انجام گیرد، بنابراین به عنوان حوزه دولتی، همکاری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم. تاکنون بخشی از فعالیت‌های لازم به مطالعه اختصاص داشته چون باید نقشه را دقیق مشخص کنیم تا امور به صورت پایدار پیش برود نه اینکه وقتی عمر دولت به پایان رسید در دوره بعد شاهد توقف باشیم. در این مسیر ما به شما اعتماد کردیم و انتظار داریم شما هم به ما اعتماد داشته باشید.

مدیر موزه موسیقی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم همراه هنرمندان باشیم و فعالیت‌ها را در قالب یک پروژه مشترک پیش ببریم و بر این اساس، امسال را سال تمرکز بر تئا‌تر قرار دادیم. اما با مشکلات و مسائل بسیاری روبه‌رو هستیم، که نمی‌توان به یک‌باره همه آن‌ها را با هم حل کرد، باید ببینیم اولین مرحله کجاست؟ با این شرایط و کارهای درنظر گرفته شده می‌توان شاهد گشایش دریچه‌های لازم بود.

 مدیرکل هنرهای نمایشی: انتظار دارم حداقل به تدوین برنامه‌ای دو ساله برسیم

مهدی شفیعی، مدیر‌کل هنرهای نمایشی در سخنانی با تاکید بر اهمیت زیرساخت‌ها عنوان کرد: همه ما با این واقعیت که تئا‌تر از امکانات و زیرساخت‌های مطلوبی برخوردار نیست، آگاهیم. با افزایش هنرمندان و متقاضیان، نتوانسته‌ایم بسترسازی و سازوکار مناسبی داشته باشیم و این، جای نگرانی دارد. بنابراین باید با سرعت از تمام ظرفیت‌های جامعه تئا‌تر بهره ببریم چون من به توانایی هنرمندان در زمینه مدیریت اعتقاد دارم.

 شفیعی افزود: گر مدیریت به دست هنرمندان باشد، خلاق‌تر می‌توانند حرکت کنند. کاری که توسط دوستان صورت گرفته است، نشان از آن دارد که در این برهه زمانی نیازمند کسب اطلاعات دقیق هستیم. دغدغه‌های بسیاری برای هنرمندان و فعالان این حوزه وجود دارد که از جمله آن‌ها مسئله اعتبارات است، بنابراین ما نیازمند تعاریف و بررسی‌های مشخص هستیم. نباید خود را رو در روی یکدیگر بدانیم چون کار در دو جبهه ما را به جایی نمی‌رساند و تنها فاصله را بیشتر می‌کند.

 شفیعی در پایان گفت: بعد از راه‌اندازی اتوماسیون می‌توان دید بر اساس رتبه‌بندی‌های مشخص شده چه کارهایی در اولویت است. ما ظرفیت‌های کشف نشده بسیاری داریم، در این مسیر هرکاری بتوانیم انجام می‌دهیم و امیدوارم شما هم همراه باشید تا از آن بهره لازم را ببریم. یکی از مسائلی که انتظار دارم پس از راه‌اندازی اتوماسیون، تعیین رتبه و رنکینگ هنرمندان است که این موضوع به پیگیری امور کمک می‌کند. باید از این فرصت استفاده کنیم و به تدوین دست کم یک برنامه کوتاه‌مدت دوساله برای بهره‌برداری از این ظرفیت برسیم.

در پایان این مراسم با حضور مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر و علی مرادخانی تفاهم‌نامه حمایت 361 میلیون و 500 هزار تومانی برای راه‌اندازی سیستم‌های یکپارچه خانه تئاتر امضا شد.

مریم کاظمی از اعضای خانه تئاتر در ابتدای نشست و هنگام صحبت‌های علیرضا نادری گلایه‌هایی را مبنی بر اینکه دولت باید این بهسازی را از دورن خود و اداره کل هنرهای نمایشی آغاز کند مطرح کرد که نادری در پاسخ از او خواست تا به موضوع و دستور کار جلسه توجه داشته باشد.

نادری تصریح کرد: برای دریافت پاسخ سوال‌های خود باید آن را در انجمنی که عضو هستید مطرح کنید و طبق توضحاتی که قبلا برای نمایندگان اصناف داده شده قطعا به جواب می‌رسید.

این هنرمند در ادامه مسائل دیگری مبنی بر استخدام شدن هنرمندان توسط دولت برای برنامه‌ریزی مطرح کرد که معاون امور هنری در پاسخ گفت: نیکی از دلایلی که قصد حضور در این جلسه را نداشتم همین بود که چنین شائبه‌هایی پیش نیاید و امر مشتبه نشود که کار، دولتی است. این پروژه از سوی خانه تئاتر انجام می‌شود و قراردادی است بین معاونت امور هنری و هیات مدیره خانه تئاتر. من به شما اعتماد دارم و امیدوارم شما هم به ما اعتماد کنید. می‌خواهم دنبال این باشم که هرچیزی به درستی سر جای خود باشد و هرکسی باید بخشی از این دستگاه را درست کند تا به یک جریان درست تبدیل شود.

اصغر همت یکی دیگر از اعضای خانه تئاتر بود که در میانه‌های نشست نگرانی‌ خود از به کار گرفتن واژه NGO برای تئاتر را اعلام کرد و آن را بسیار خطرناک دانست. این هنرمند اعتقاد داشت مبادا با توجه به شرایط موجود برنامه‌ریزی صورت بگیرد که آیندگان را تحت تاثیر قرار دهد و با توجه حل مسائل کلان ایران با جهان در شرایطی متفاوتی قرار بگیریم که امروز به آن دقت نشده باشد.

کد خبر : ۲۷۲۵۴۵