خبرگزاری کار ایران

آماده‌سازی غرفه‌های نمایشگاه با تمام توان ادامه دارد

خبرنگاران،‌ عکاسان و اهالی رسانه صبح امروز؛ شنبه(پنجم اردیبهشت) از روند کارهای اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم مهدی جعفری (مدیر روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) ضمن اشاره به برپایی چنین بازدیدی قبل از هر دوره نمایشگاه گفت: چون هر ساله شاهد تغییراتی در روند برگزاری و جانمایی ناشران در نمایشگاه بین‌المللی تهران هستیم؛ شایسته است این تغییرات را به کمک رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی انتقال دهیم.

در ادامه امیرمسعود شهرام‌نیا(قائم مقام، معاون اجرایی و عضو شورای برنامه ریزی نمایشگاه) با بیان اینکه نشست خبری مفصل‌تری برای بیان کارهای انجام شده و تغییرات این دوره نمایشگاه برگزار می‌شود؛ گفت: نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا شناخته می‌شود و ما سعی داریم هر ساله با افزایش امکانات، نشست‌ها و همایش‌های جنبی این بعد تاثیر رویداد را چند برابر کنیم.

وی افزود: ثبت‌نام‌های ناشران و تحویل غرفه‌ها تمام شده و کار احداث سالن‌ها به‌صورت کامل به پایان رسیده است. امسال کل فرایند تخصیص غرفه، تعیین اجاره بها ثبت نام از ناشران و ... به تشکل‌های نشر با محوریت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان سپرده شده است. برنامه‌ریزی کارهای اجرایی و مدیریتی نمایشگاه نیز تا دو، سه سال دیگر به صورت تمام و کمال به این نهادهای صنفی واگذار می‌شود و این میزان واگذاری برای امسال در حد قابل قبولی است. ناشرانی که غرفه‌های خود را تحویل گرفته‌اند؛ کار آماده‌سازی و تزیین غرفه‌ها را آغاز کرده‌اند و مابقی به محض تحویل گرفتن غرفه که مطمئنا در اولین فرصت بعد از اتمام نمایشگاه ساختمان انجام می‌شود؛ می‌توانند  کارهای اجرایی خود را شروع کنند.

شهرام‌نیا سپس با تاکید بر اینکه بازه زمانی برگزاری نمایشگاه ساختمان از قبل با مصلی امام خمینی هماهنگ شده بود؛ بیان کرد: در حال حاضر 40 درصد از شبستان دراختیار غرفه‌های مربوط به نمایشگاه ساختمان است. البته کمیته اجرایی نمایشگاه به محض اتمام این رویداد و از 8 اردیبهشت ظرف 48 ساعت برای آماده‌سازی غرفه‌هایی که باید در این محوطه  جای بگیرند؛ اقدام می‌کند و 12 اردیبهشت تمام غرفه‌های شبستان به ناشران مربوطه تحویل داده می‌شود که فرصت لازم را برای آماده‌سازی را داشته باشند.

قائم‌مقام معاون اجرایی و عضو شورای برنامه‌ریزی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ یکی از ویژگی‌های خاص این دوره از نمایشگاه کتاب را حضور ناشران بین‌الملل دانست و اضافه کرد:  امیدواریم رکودی که دو، سه سال بخش بین‌الملل را درگیر کرده بود. امسال با حضور این حجم از ناشران خارجی و میهمانان عزیزی که از کشورهای مختلف و رده‌های وزارت فرهنگ، ریاست نمایشگاه کتاب و ... حضور دارند؛ از بین برود و دوباره رونق بخش بین‌الملل را شاهد باشیم.

او همچنین از آماده‌سازی تعدادی هدیه و کارت دعوت برای اهالی محترم منطقه هفت خبر داد و گفت:  این کمترین کاری است که می‌توانیم برای تشکر از همکاری آنها در این مدت ده روز و تحمل‌شان برای ترافیک و شلوغی به دلیل نمایشگاه از اهالی محترم منطقه 7 داشته باشیم.

صفری (مدیر اجرایی نمایشگاه) نیز با بیان اینکه به دلیل تغییرات صورت گرفته که هر سال در نمایشگاه شاهد هستیم نیاز به همکاری رسانه‌ها برای آگاه‌سازی مردم وجود دارد؛ گفت: عملیات اجرایی برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اسفند ماه و با احداث سالن گمرک به‌عنوان یکی از بخش‌های پراهمیت که برای نخستین بار در نمایشگاه لحاظ شده؛ آغاز شد. در حوزه زیرساخت‌ها نیز اتفاقات خوبی را شاهد هستیم. ازجمله زیرساخت‌هایی در حوزه مخابرات، برق‌رسانی و استفاده از 3 هزار و 500 دستگاه کارت خان برای سهولت کار مراجعان.

وی ادامه داد: در حوزه رفاهی نیز تمرکز اصلی بر نیازهای مردم و مراجعان بوده و سعی شده جانمایی‌ها، غرفه‌ها و راه‌ها به گونه‌ای انتخاب شود که دسترسی را برای عموم آسان‌تر کند. همچنین استراحتگاه‌ها و نمازخانه‌ها آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

محمود آموزگار(رئیس اتحادیه ناشران) نیز قول یک نمایشگاه متفاوت از سال‌های گذشته را داد و گفت: خوشبختانه همکاری و همدلی خیلی خوبی را در امور اجرایی، جنبی، اطلاع‌رسانی و ... شاهد هستیم که نوید مواجهه بازدیدکنندگان با یک نمایشگاه متفاوت از سال‌های گذشته است.

پس از این سخنان اهالی رسانه با راهنمایی مسئولان مربوطه به بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه پرداختند.

امسال برای اولین بار با اضافه شدن بخش رواق شرقی شبستان به نمایشگاه عملا دسترسی مراجعان به سالن ناشران عمومی که پربازدیدترین سالن در نمایشگاه کتاب است؛ راحت‌تر شده. با اضافه شدن این 5 هزار متر مربع این امکان به وجود می‌آید تا مراجعان به سهولت به صحن اصلی شبتان دسترسی پیدا کنند. همچنین اضافه شدن این متراژ امکان جانمایی بهتر برای ناشران الکترونیک، بخش جنبی و کارنامه نشر را فراهم کرده چراکه عملا این بخش‌ها از زیر سوله‌های چادر  به یک بخش مسقف انتقال یافتند.

 امسال نیز همچون سال‌های گذشته همچنان کارهای اجرایی نمایشگاه به موازات عملیات عمرانی مربوط به ساخت و ساز مصلی امام خمینی به پیش می‌رود و به‌نظر می‌رسد فعلا این موازی‌کاری باید ادامه داشته باشد.

یکی دیگر از امکاناتی که برای رفاه بیشتر مراجعان درنظر گرفته شده؛ استفاده از تقویت‌کننده‌های تلفن همراه به خصوص برای دو اپراتور اصلی کشور یعنی ایرانسل و همراه اول است.

امسال علاوه بر سرای اهل قلم در نیم طبقه شبستان؛ هر انجمن تخصصی نشر شامل حوزه بین‌الملل، کودک، دانشگاهی و آموزشی؛ یک سرای اهل قلم مختص به خود دارد تا برنامه‌های تخصصی را برای مراجعان تدارک ببینند.

همچنین به دلیل تراکم بالای ناشران عمومی در شبستان؛ بخشی از فضای نیم طبقه این سالن که عموما مختص به میهمانان خارجی، سفارت‌خانه‌ها،‌انجمن‌های دوستی بین کشورهاست نیز  به ناشران عمومی اختصاص داده می‌شود.

ناشران آموزشی نیز با افزایش 10 درصدی متراژ در محلی نزدیک به 7 هزار متر مربع مستقر می‌شوند. از قرار معلوم کارهای مربوط به امنیت و برق‌رسانی این سوله‌های چادری تا حدود زیادی پیش رفته و مابقی نیز ظرف چند روز ‌آینده به اتمام می‌رسد.

درخصوص تهویه چادرهای مربوط به ناشران آموزشی کودک و دانشگاهی که هر ساله  مورد انتقاد غرفه‌داران و ‌مراجعان است نیز تمهیداتی درنظر گرفته شده و به‌رغم  بسته بودن دست مجریان برای استفاده از دستگاه تهویه با درنظر گرفتن طول ارتفاع مناسب و منافذ متعدد؛ سعی شده از بادهای موسمی حداکثر استفاده برای تهویه هوا صورت گیرد.

بخش گمرک نیز که اولین سال است در مصلی صاحب غرفه‌ شده؛ با ورود 220 تن کتاب در قالب 7 محموله کار خود را آغاز کرده است. بیشترین محموله‌های کتاب از ناشران عرب است و کشورهای پاکستان،‌ هلند، مصر، سوریه، اردن، امریکا و انگلیس؛ دیگر کشورهایی هستند که تاکنون محموله کتاب‌هایشان به تهران رسیده است. در مجموع امسال با افزایش 20 درصدی حجم ورود کتاب به نمایشگاه روبه رو هستیم.

5نمایشگاه کتاب

کد خبر : ۲۷۲۸۰۸