خبرگزاری کار ایران

کیارستمی در افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر:

نمی‌دانم شاکی باشم یا سپاسگذار

کیارستمی با ابراز تعجب از دعوتش در جشنواره داخلی و نمایش فیلم‌هایش گفت: ایوبی عادت دیرین ما را بر هم زد. نمی‌دانم یاید شاکی باشم یا سپاسگذار.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اولین حضور عباس کیارستمی در یک جشنواره داخلی پس از سال‌ها؛ اندکی متفاوت با سایر میهمانان مرسوم این جشنواره‌ها و مراسم‌ها بود. این کارگردان بیش از آنکه درباره برنامه‌های جشنواره فیلم فجر یا آثار خود صحبت کند؛ به بیان شگفتی‌اش بابت دعوتش به جشنواره پرداخت.

عباس کیارستمی در این مراسم که عنوان افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را یدک می‌کشید و در پردیس ملت برگزار می‌شد؛ با ابراز ناراحتی از سال‌ها کم‌مهری و کم‌لطفی که سال‌ها در ایران به او شده؛ گفت: برای حضور در این مراسم نمی‌دانم از آقای ایوبی باید سپاسگذار باشم یا شاکی که شرایط را برای حضور در چنین مراسمی که من به آن عادت ندارم؛ مهیا کرد. 

او ادامه داد: قرار ما بر این بود که کلاس‌هایی با دانشجویان ایرانی و خارجی داشته باشم و واقعا نمی‌دانم در این مراسم آمادگی ندارم و نمی‌دانم باید چه بگویم. 

کیارستمی؛ برگزاری ورکشاپ برای جوان‌ها را برگشت به دوران جوانی خود دانست و ادامه داد: من از اینکه با جوان‌ها کار می‌کنم؛ بسیار خرسندم وگرنه هیچ انگیزه‌ای برای این‌که بخواهم چیزی یاد بدهم ندارم. تنها لذت تجربه کردن و برگشت به دوران جوانی است. 

کیارستمی درباره نمایش فیلم کپی برابر اصل در این جشنواره گفت: تصور نمی‌کردم جشنواره چنین لطف بزرگی را نه تنها به من بلکه به سینمای مهجور مانده ایران بکند که فیلم را آزاد نمایش دهد. من تصور می‌کردم فیلم را در کارگاه‌های خصوصی به همراه شاگردانم ببینم. ایوبی عادت‌های دیرینه ما را بر هم زد. 

او؛ زمان شروع برگزاری ورکشاپ‌هایش را به موقع دانست و گفت: خوشحالم که به موقع شروع کردم و خوشحالم به موقع تمام کردم. 

 در این جلسه؛ فیلم روزی روزگاری به کارگردانی صفی‌الله صمدیان و دو فیلم از فیلم ۲۴ فریم کیارستمی در سالن نمایش داده شد. همچنین شاگردان کیارستمی از کشورهای اسپانیا و ایتالیا که در سالن حاضر بودند؛ مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

کد خبر : ۲۷۲۹۲۴