خبرگزاری کار ایران

محجوب در پنجمین جشنواره فرهنگی و هنری کارگر ایرانی:

مدح گفتن کارگر افتخار است

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۲۲۳

پنجمین جشنواره فرهنگی و هنری کارگر ایرانی (آیین تجلیل از کارگرهنرمند) عصر امروز (یکشنبه؛ 6 اردیبهشت) در تالار اجتماعات شهرداری منطقه 9 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این مراسم علیرضا محجوب(نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنم که دوباره این جلسه در همین مکان برگزار شده؛ گفت: از دوستان و برادران خوب کارگرم که برای تکریم آنها این مراسم را برپا کرده‌ایم٬ تشکر می‌کنیم.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: در سالهای گذشته از دوست شاعری خواستم که در وصف کارگران شعری بگوید و او گفت که مداحی نمی‌کند. باید بگویم که مداحی کارگر کردن افتخار است. در باب کارگر سخن گفتن و شعر نوشتن نیز خود افتخار بزرگی است. کارگر از حیث آن گم شده‌ای که به دنبالش هستیم٬ مقصود ماست.‌

فخاری(معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 9) نیز در این مراسم طی سخنانی در رابطه با اهمیت کار و کارگر اظهارداشت: اهمیت کار و کارگر بر کسی پوشیده نیست. در اهمیت رزق حلال و کارکردن برای بدست آوردن روزی حلال همین بس که کسی در راه بدست آوردن روزی حلال در این راه بمیرد،‌ اجر شهید دارد. براساس این گفتار می‌توان به اهمیت نفع کار وکارگر پی برد .

وی ادامه داد: همه کارگران هنرمند هستند  اگر شهر زیبایی داریم٬ حاصل تلاش کارگران زحمت کشی است که در حوزه‌های مختلف انجام وظیفه می‌کنند.

محمدمهدی صمیمی(مدیرعامل آفرینش های سازمان فرهنگی شهرداری) در ادامه این نشست در رابطه با ادبیات کارگری سخن گفت و با اشاره به اینکه عدالت همیشه در مورد قشر کارگر رعایت شده است٬  اظهار کرد: کارگر قشری است که ثابت کرده اهل عمل است. هنر٬ ابزار رساندن پیام‌های بشری است و اگر حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از این ابزارها بهره بجوییم.

وی با بیان این سوال که چه کسی باید درباره کارگر بنویسد؛ خود کارگر یا نویسندگان حرفه‌ای؟ ادامه داد: بعضی کارهای نویسنده بزرگی چون جلال‌آل احمد که درباره کارگر است بسیار مورد توجه است. همچنین اشخاصی چون ویلیام فاکمر و جان اشتاین بک که هر دو کارگر معدن بودند درباره کارگر نوشته‌اند. اگر کارگر خودش به‌طور حرفه‌ای برای خودش ننویسد کسی نمی‌تواند وصف حال او را بگوید.

مدیرعامل آفرینش‌های سازمان فرهنگی شهرداری افزود: نویسندگان حرفه‌ای از دغدغه قشر کارگر بی‌خبر هستند. در قشرکارگر هم کسی کاری انجام دهد وارد دغدغه‌های شغل خود نمی‌شود بلکه موضوعات دیگری را دنبال می‌کند.

صمیمی افزود: اگر کارگر از دغدغه‌های خود به‌طور حرفه‌ای صحبت کنند مورد اهمیت  واقع می‌شود اینکه گاهی تنها صدای اعتراض کارگر شنیده می‌شود  برای این است که حرف‌هایشان بیان نشده و درواقع ابزاری برای انتقال پیام آنها وجود نداشته است.

اودر ادامه با اشاره به اینکه دوره‌های نویسندگی برای کارگران توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رایگان خواهد بود گفت: این دوره‌ها به پیشنهاد دوستان برگزار خواهد شد.

در ادامه این مراسم صابر قبادی معروف به سایبرهاکا شاعر کتاب (می‌ترسم بعداز مرگم کارگر باشم) شعر زیبای از این کتاب را برای حاضرین خواند. سپس کامران شرفشاهی در سخنانی درخصوص ادبیات کارگری گفت: این ادبیات شاخه‌ای از اجتماع ماست که پس از انقلاب اسلامی گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته است اما به این دلیل پراکنده بودن توجه شایانی به آنها نشده است.

او ادامه داد: به عنوان کسی که نزدیک به سه دهه در حوزه ادبیات کارگری کار کرده‌ام و سه جلد کتاب در زمینه ادبیات کارگری منتشر کرده‌ام؛ باید بگویم اهمیت به این حوزه کم است. شخصا در دوره‌ای که روزنامه کاروکارگر بودم در صفحه فرهنگی پیگیر ادبیات کارگری بودم آن هم به دلیل کم‌توجه‌ای‌ها معدوم واقع شد.

بعد از شرفشاهی، محسن سرخو(رییس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران) با اشاره به اینکه باعث افتخار است که در جمع کارگران هنرمند باشم؛ گفت: زبان هنر مستقیما با روح و جان انسان سرکار دارد درباره فرهنگ کار زیاد صحبت شده و اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است؛ فرهنگ موضوعی نیست که به‌صورت بخشنامه و یک روزه بتواند عرصه‌های مختلف خودش را نشان دهد.

وی بابیان اینکه فرهنگ کار مجموعه ای به هم پیوسته از کارفرما ، کارگر و باقی اعضا هست ادامه داد: اگر موضوعاتی مانند حق الناس و بیت المال و موضوعاتی که با معنویات سر کار دارند بتونند وارد فرهنگ کار شوند وبه آن گره بخورند موجب عمق بخشیدن و پایداری این فرهنگ خواهد شد.

سرخو افزود: زمانی می‌توانیم به یک فرهنگ کار غنی دست پیدا کنیم که میان مدیران و کارفرمایان حسی مشترک برای ارتقای کار به وجود بیاید . تنها در این صورت است که فرهنگ کار ارتقا پیدا می‌کند. نیروی کار اگر نسبت به کار خویش علاقه داشته باشد شاهد افزایش ارتقای سطح کار هستیم آنجایی که به یک بند مشترک فیمابین محیط کار، مدیران  و کارگران برسیم درواقع به یک فرهنگ مناسب رسیده‌ایم که می‌توانند ما را به سمت پیشرفت سوق دهد.

وی در پایان گفت: در این راستا از هنرمندان تقاضای جدی دارم که نه فقط اعتراضات و خواسته‌های خویش را بلکه بحثی انتخاب  کنند که به زبانی مشترک برای ارتقای کار بررسیم؛ امیدواریم با جهتگیری دولت یازدهم از اواخر امسال شاهد رشد اقتصادی مناسب  باشیم.

در این جشنواره از هنرمندانی چون حسین عابدی شاعر، فرزام رحمتی شاعر، احمد رحمانی‌مفرد شاعر، کامران شرفشاهی نویسنده و شاعر، ساری شهنواز مقاله‌نویس، ابوالفضل اسدی خوشنویس، مریم باقری خوشنویس، مرضیه علی‌قلی خوشنویس، معصومه مشایخی پیربازاری نقاش، جلیل ندایی نقاش، مهسا فراهانی نقاش، الهام خاکسار نقاش تقدیر شد.

در پایان این مراسم از الهام کاظم‌زاده‌فرد (هنرمند در رشته منبت)، وحید بهاری (هنرمند در رشته پیکرتراشی)، حسین آقازاده (هنرمند در رشته تراشه تابلو سنگ)، سریه اسدی (هنرمند در رشته فیروزه کوه)، سیدرضا آرامون (هنرمند در رشته معرق)، محمد بخشی‌زاده (هنرمند در رشته نقاشی و خط )، چوپان عزیزی (هنرمند در رشته تابلو فرش) به عنوان هنرمندان حوزه کارگری نمایشگاه که با حمایت و مشارکت فرهنگسرای کار ، معاون اجتماعی شهرداری منطقه 9 خانه کارگر، شورای شهر، اتحادیه امکان، موسسه آموزش عالی کار، فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران  و روزنامه کسب و کار برگزار شده بود نیز تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز