خبرگزاری کار ایران

مهدی امامی در گفت‌وگو با ایلنا:

متد آموزشی مشخصی برای رشته آواز وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۲۶۶

مهدی امامی معتقد است: عدم تدریس آکادمیک رشته آواز و نبود متد آموزشی مشخص؛ به شرایط موسیقی آوازی ایران ضربه می‌زند.

مهدی امامی (خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره برنامه‌های فعلی خود گفت: آخرین اجرایی که داشتم کنسرتی بود به یاد استاد لطفی که با همراهی گروه‌نوازی دیار به سرپرستی دیهیم خورگامی و با استقبال خوب مخاطبان برگزار شد. در حال حاضر هم همراه با گروه نقش به سرپرستی و آهنگسازی امیر شریفی مشغول تمرین برای کنسرتی هستیم که در تاریخ 30 و 31 اردیبهشت ماه، در تالار رودکی برگزار می‌شود.

 او درباره گروه نقش و کنسرت پیش رو چنین گفت: در گروه نقش تمرکز اصلی روی موسیقی دستگاهی و استفاده از امکانات بالقوه آن است. از این رو در کنسرت‌ها و آلبوم‌هایی که تاکنون عرضه کرده‌ایم، این خط فکری را دنبال و اجرا کرده‌ایم. از این گروه به خوانندگی بنده و سرپرستی و آهنگسازی امیر شریفی دو آلبوم برافشان و چهارسو در سال 92 توسط انتشارات ماهور عرضه شده است.

وی افزود: در کنسرت اردیبهشت، دو بخش خواهیم داشت. بخش اول این کنسرت در مایه شوشتری به آهنگسازی امیر شریفی است که در آن قطعاتی مانند پیشرو ،چهارمضراب و... که براساس شیوه آهنگسازی برگرفته از رسالات قدیم موسیقی ایران ساخته شده‌اند؛ اجرا خواهد شد. بخش دوم کنسرت نیز به آهنگسازی امیر شریفی و در مایه دشتی است که با محوریت ساز و آواز بوده و قطعاتی چون پیش درآمد، تصنیف عشاق، چهار مضراب و تصنیف قدیمی اجرا می‌شود.

این خواننده از انتشار دو آلبوم نیز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اولین آلبومی که در دست انتشار داریم به نام"بزم دور" با همکاری علی کاظمی، سعید کردمافی، سعید نایب محمدی، سامر حبیبی و فرید فرومند است. این آلبوم در مایه بیات ترک و به آهنگسازی علی کاظمی و سعید کرد مافی است.

او ادامه داد: آلبوم دیگری که به زودی منتشر خواهد شد، نوروز صبا نام دارد. این آلبوم را باهمکاری گروه خاموش در دستگاه همایون منتشر خواهیم کرد. در این اثر نوازندگانی چون آرمین جوان‌بخت، آرش سعیدیان، هامان منصوری، محمد مظهری و بامداد فتوحی حضور دارند.

مهدی امامی درباره شرایط موسیقی آوازی در ایران نیز اظهار داشت: در حال حاضر به واسطه نسل جدیدی که وارد موسیقی آوازی شده است، شرایط بهتر شده و امید به آینده موسیقی آوازی ایران بیشتر دیده می‌شود؛ اما به نظرم موضوعی که شاید کمک بیشتری به پیشرفت آواز کند، استفاده از متدهای آموزشی مشخص و مدون و ایجاد  شرایط آکادمیک در رشته آواز است. در ایران؛ رشته آواز به جز در چند دانشگاه علمی کاربردی که در سطح متوسطی تدریس می‌شود، پایگاه آکادمیک دیگری ندارد و همین مسئله موجب می‌شود هیچ متد آموزشی مشخصی برای تدریس وجود نداشته باشد و این مسئله به شرایط موسیقی آوازی ضربه می‌زند.

این خواننده افزود: البته نمی‌شود منکر روش سنتی آموزش شد چراکه اساتید و خوانندگان مطرحی داریم که از دل این شیوه بیرون آمده‌اند اما باتوجه به تغییر شرایط در دوره حاضر، باید به شیوه‌های آموزش نوین‌تری فکر کرد و شرایط آموزش آکادمیک را برای آواز فراهم کرد. همانطور که برای آموزش سازها متدها و کتاب‌های گوناگون وجود دارد، در رشته آواز هم باید این امکانات فراهم شود.

او ادامه داد: خوشبختانه امروزه بعضی مباحث فنی مثل صداسازی وارد تدریس آواز شده است. از سویی تکیه بر ردیف و البته بارورکردن خلاقیت هنرجویان هم باید مدنظر گرفته شود. فکر می‌کنم نیم نگاهی به گذشته موسیقی آوازی و بررسی موسیقی قدیم ایران هم کمک زیادی به پیشرفت موسیقی آوازی امروزمان خواهد کرد.

این خوانند در پایان با بیان اینکه باید از علاقه مردم به موسیقی آوازی حسن استفاده را کرد؛ اظهار داشت: موسیقی آوازی به واسطه شعر می‌تواند رابطه خوبی با مخاطب برقرار کند، بنابراین می‌شود با انتخاب اشعار مناسب، موسیقی اصیل و در عین حال جذاب و با احساس  سطح سلیقه هنری مخاطبان عام را افزایش داد.

وی تاکید کرد: اخیرا، اجراها یا آلبوم‌هایی عرضه شده‌اند که شاید به جهت ادوات، اشعار یا حتی مطلب موسیقایی شبه‌اصیل‌اند و در واقع در ‍سبک موسیقی پاپ قرار می‌گیرند. هنرمند با این کار، در واقع از سادگی و علاقه مخاطب سوء‌استفاده می‌کنند. در جایی که می‌شود درکنار محبوبیت یک خواننده یا جذابیت شعر، موسیقی اصیل و هنری را به مخاطب عرضه کرد، چرا حسن استفاده نکنیم؟ به هر حال امیدوارم روزهای بهتری پیش روی موسیقی ایران باشد و  موسیقیدانان فرهیخته و به تبع آن، مخاطبان فرهیخته‌تری داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز