خبرگزاری کار ایران

شهرام کرمی خبر داد:

دبیرخانه دائمی جشنواره کودک و نوجوان در همدان فعال می‌شود

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان از بازنگری جدی در شیوه برگزاری این رویداد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام کرمی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری غیررقابتی جشنواره وجود دارد یا خیر اظهار کرد: برگزاری غیررقابتی جشنواره به این معناست که بتوانیم به شیوه‌های دیگر برای گروه‌ها ایجاد انگیزه کنیم. مثلا با پرداخت کمک‌ هزینه‌های مناسب آنها را ترغیب کنیم تا به فعالیت‌های کیفی روی بیاورند. همین رویکرد وقتی در جشنواره تئاتر فجر مطرح شد؛ جواب منفی داشت و باتوجه به آن تجربه؛ ما فعلا و در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم جشنواره را به صورت غیررقابتی برگزار کنیم.

او با بیان اینکه این رویه در جشنواره‌های معتبر جهان به چشم می‌خورد؛ اظهار کرد: جشنواره‌هایی مانند آوینیون و تابستانه فرانسه یا جشنواره فصلی برادوی غیررقابتی برگزار می‌شوند و آنچه ما اجرا می‌کنیم برای آنها مفهومی ندارد اما در پایان منتقدان و کارشناسان آثار منتخب خود را اعلام می‌کنند.

کرمی تصریح کرد: ما به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم؛ فعلا نتوانستیم این جذابیت‌ها را ایجاد و جشنواره را به صورت یک گردهمایی بزرگ برای هنرمندان برگزار کنیم. حضور مدیران کمپانی‌های معروف در این رویداد بستر هرچه حرفه‌ای‌تر شدن آن را فراهم می‌کند که مکاتبه‌ها به این منظور نیز آغاز شده است.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان همچنین از آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته و برگزاری متفاوت دوره جدید این رویداد خبر داد و گفت: در بررسی‌های انجام شده نقاط قوت و ضعف را شناختیم و سعی کردیم کاستی‌ها را برطرف کرده و نکات مثبت را تقویت ‌کنیم. مثل برگزاری کارگاه‌های آموزشی که معمولا رفع تکلیف است اما باید هویت مستقل پیدا کند و از آن به عنوان فرصتی برای آموزش هنرمندان تئاتر استفاده کنیم.

کرمی؛ استفاده از ظرفیت‌های استان را یکی دیگر از نکات موردنظر دانست و ادامه داد: در مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که برگزاری جشنواره تئاتر دانش‌آموزی به صورت پراکنده و نامنظم در استان‌های مختلف سودی ندارد و بهتر است این بخش تنها در استان و به صورت حرفه‌ای و صحیح فعال باشد که بتوانند به رشد تئاتر در استان همدان کمک کند.

او خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در دوره‌های گذشته جشنواره اعتراض هنرمندان را به همراه داشت، قضاوت نمایش‌های عروسکی به‌صورت هم‌زمان با آثار صحنه‌ای بود که  بنابر بررسی‌های انجام شده معیار قضاوت در دوره جدید تغییر خواهد کرد و داوری‌ها تفکیک می‌شود.

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بیان کرد: حضور میهمانان خارجی یکی دیگر از دغدغه‌های جدی دبیرخانه جشنواره است و در این رابطه تلاش می‌کنیم نمایندگان سه یا چهار کمپانی بزرگ تئاتر کودک و نوجوان را برای حضور در روزهای برگزاری جشنواره دعوت کنیم. به این منظور با افرادی از کشورهای لهستان، ایتالیا و دانمارک در حال رایزنی هستیم اما نکته اینکه تمامی موارد توسط استان پی‌گیری می‌شود نه تهران.

کرمی در انتها از تصمیم برای فعال‌سازی دبیرخانه دائمی جشنواره کودک و نوجوان در استان همدان خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار تمام امور در همدان پی‌گیری می‌شود و تصمیم داریم سایت جشنواره کودک و نوجوان همدان را از زیر مجموعه سایت ایران تئاتر خارج کرده و صفحه‌ای به دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت مستقل راه‌اندازی کنیم که امکان برقراری ارتباط موثر با هنرمندان وجود داشته باشد.

کد خبر : ۲۷۳۶۰۱