خبرگزاری کار ایران

همایش بین‌المللی حافظ با پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ 15 اردیبهشت برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۹۷۲

نشست مطبوعاتی همایش بین‌المللی خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی و حضور دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛ صبح امروز چهارشنبه(9 اردیبهشت) در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ در نشست خبری همایش بین‌المللی حافظ؛ به گفته رئیس روابط عمومی دانشگاه آزاد؛ هفته آینده در دانشگاه آزاد دو حرکت فرهنگی در تهران و شیراز انجام می‌شود: یکی پاسداشت یکی از مفاخر ایرانی حافظ شیرازی که در تاریخ 15 و 16 اردیبهشت در تهران و 17 و 18 در شیراز برگزار می‌شود و دیگر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب. همایش حافظ در تهران نیز در تالار شهید مطهری و در مجموعه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

مهدی ماحوزی(استاد دانشگاه و دبیر علمی همایش) پس از اعلام این خبر گفت: در قلمرو آموزش عالی کشور به ویژه در حوزه علوم انسانی اهتمام خاصی در تهذیب اخلاق جوانان و آشنا ساختن آنها با فرهنگ اسلامی- ایرانی صورت گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی نقش کلیدی را در این زمینه ایفا کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل استغراق خواجه شیراز در مکتب رندی و زبان رمزی، شناخت او نسبت به دیگر گوینده های ادب فارسی دشوارتر است و ما همیشه با این مشکل روبرو بوده‌ایم. لذا تصمیم گرفتیم پس از دو همایش مولانا و فردوسی که بسیار موفق بود و بازتابی گسترده در ایران و جهان داشت؛ به حافظ برسیم. کلید این همایش از زمان دکتر عبدالله جاسبی خورد و بعد  طولی نکشید که این کار متوقف ماند تا مدیریت جدید دانشگاه جناب دکتر میرزاده با این همایش موافقت کردند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی حافظ خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته بیش از 150 مقاله علمی به شورای علمی همایش حافظ که 31 نفر بودند ارائه شد. پس از بررسی‌های دقیق توسط داوران در مجموع 20 مقاله را پذیرفت که این امر به دلیل زبان رمزی حافظ است که کار روی اشعار او را سخت می‌کند. به دلیل کمی مقالات تعدادی مقاله به اعضای هیئت علمی دانشگاه سفارش داده شد که چکیده انگلیسی این مقالات در حال آماده شدن است و قرار است در همایش حافظ منتشر و بدست مهمانان برسد.

ماحوزی درباره تداوم این همایش گفت: نمی شود دانشگاهی با این گستردگی این برنامه‌ها را ادامه ندهد. از ما خواسته شده که همایش سعدی را هم برگزار کنیم که البته به نظر من خاقانی و نظامی و دیگر شعرا هم از اهمیت کمتری برخوردار نیستند. لذا تا من هستم، در برگزاری این مراسم تلاش خواهم کرد و اگر نبودم جوانان این راه را ادامه خواهند داد.

وی درباره نهادهای مشارکت‌کننده در این همایش نیز گفت: از میان نهادهای مشارکت‌کننده می‌توان به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سازمان یونسکو، میراث فرهنگی و وزارت نفت اشاره کرد. این کمک‌ها به اضافه هزینه‌هایی بود که خود دانشگاه آزاد برای این برنامه اختصاص داده بود.

وی همچنین با تشکر از دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اعلام کرد که این سازمان نیز در این همایش همکاری‌های زیادی با ما داشته است.

ماحوزی درباره همکاری‌های بین‌المللی در این همایش نیز گفت: حدود 15،16 مقاله از خارج از کشور به دست مارسیده که هر مقاله از نظر دو استاد تایید شده است. مجدالدین کیوانی که در آمریکا اقامت دارد و با دایره‌المعارف همکاری دارد؛ در این همایش حضور دارد. همچنین اساتیدی از دیگر کشورها در این برنامه‌ها سخنرانی خواهند کرد.

وی درباره برنامه‌های جنبی این همایش گفت: در این همایش، نمایشگاهی در روز دوم اردیبهشت خواهیم داشت که متعلق به فریبا مقصودی؛ نخستین زن خوشنویس ایرانی که اشعاری از حافظ، مولانا، فردوسی، خیام و... را خوشنویسی کرده است. همچنین با همکاری مرکز اسناد تعدادی نسخه خطی برای نمایش برای بازدید قرار خواهد گرفت.

این همایش با پیام آیت‌الله رفسنجانی آغاز می‌شود. ماحوزی گفت: ممکن است رئیس جمهور؛ دکتر حسن روحانی نیز در این گشایش حضور داشته باشد یا پیامی از جانب ایشان قرائت شود.

در ادامه این نشست؛ حسین منوری(مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی) درباره برنامه‌های این دانشگاه در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: تاکنون بیش از 40 واحد دانشگاهی از شهرهای مختلف ایران برای  شرکت در نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند. دو هزار عنوان جلد کتاب جدید که از سال 1390 منتشر شده؛ در این نمایشگاه با تخفیف ارائه می‌شود و این تخفیف حدود 35 درصد برای همه خریداران و میزان بیشتری برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این چادر دانشگاه آزاد که با معماری ایرانی – اسلامی توسط دانشجویان دانشگاه آزاد طراحی شده همه روزه جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار خواهد شد.

منوری درباره سالن داشگاه آزاد نیز گفت: در این سالن مکانی برای استراحت و پذیرایی خبرنگاران وجود خواهد داشت. انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشد بسیار بزرگی در سال های اخیر داشته است و بزودی تبدیل به بزرگترین انتشارات دانشگاهی خواهد شد.

همایش بین‌المللی حافظ توسط دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ 15 الی 18 اردیبهشت در تهران و شیراز برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز