خبرگزاری کار ایران

وحید تاج نامه سرگشاده نوشت؛

پخش موسیقی به سرقت رفته در رسانه‌ی ملی

وحید تاج با انتشار نامه‌ای سرگشاده؛ نسبت به سرقت هنری آثارش و پخش آنها از صداوسیمای مرکز خوزستان اعتراض کرد.

به گزارش ایلنا؛ وحید تاج در این نامه که با عنوان «پخش موسیقی به سرقت رفته در رسانه ملی» منتشر کرده؛ آورده است:

ترسم نرسی به کعبه  ای اعرابی            این راه که می روی به ترکستان است

اخیرا باخبر شدم که شخصی به ظاهر هنرمند؛ نوع جدیدی از سرقت آن هم از نوع فرهنگی و موسیقایی‌اش را مرتکب شده است و آن اینکه تصانیفی از بنده، آقای محمد معتمدی و آقای سالار عقیلی را به استودیوی ضبط موسیقی برده و با نرم‌افزارهای مربوطه به طریقی صدای خواننده‌ی اصلی اثر را حذف کرده و با صدای خودش روی نسخه اصلی اثر، خوانندگی کرده است. چنین سرقت آشکاری در روز روشن تعجب من و صاحبان این آثار را برانگیخت. اگر این فرد جوان تمام این کارها را با ارکستری مجزا و با اجازه صاحب اثر اجرا می‌کرد؛ ایرادی برایشان وارد نبود، اما اینکه بر روی همان نسخه اصلی فقط صدای خواننده را حذف کرده و صدای خود را جایگزین کرده یک دزدی آشکار فرهنگی است.

علاوه بر آن چند سایت رسمی به کذب این عنوان را تیتر زده‌اند که "فلان تصنیف به خوانندگی فلانی در بازار موسیقی منتشر شد" !!!

 بدتر از آن اینکه این جوان در شبکه تلویزیونی استان خوزستان این کارها را پلی‌بک (لب‌خوانی) کرده است که تمام اسناد آن به صورت صوتی و تصویری در دست است. اگر چنین چیزی  رواج یابد این کشتی شکسته موسیقی به زودی در اعماق اقیانوس بی‌فرهنگی غرق می‌شود.

  تعدادی ازاین تصانیف عبارتنداز:

-"خاک مهرآیین" که آن را در آلبوم "وکاپلا" به آهنگسازی علی اکبر قربانی و شعر اسماعیل فرزانه و به رهبری میلاد عمرانلو خوانده‌ام و انتشارات نی‌داوود آن را منتشر کرده و ثبت کتابخانه ملی ایران (به شماره 13783و) و مجوز ارشاد (به شماره6942) شده است.

- "افسانه عشق" که سالها پیش فردین لاهورپور آن را تنظیم کرده، محمد عبدالحسینی شعر آن را سروده و بارها از رادیو و تلویزیون با صدای بنده پخش شده است.

-"مستانه" که محسن حسینی آهنگساز آن است و بیژن ارژن ترانه آن را سروده و این اثر هم بارها با صدای بنده از رادیو و تلوزیون پخش شده است.

حتی چند وقت پیش قضیه را به‌صورت تلفنی با مسئول واحد موسیقی صدا و سیمای خوزستان مطرح کردم تا برای رفتار غیراخلاقی این جوان و همینطور رفتار ناشیانه‌ی خودشان توضیحی بدهند اما جوابی دریافت نکردم و اکنون منتظر پاسخگویی آنها هستم. بنده و صاحبان این آثار به نوبه‌ی خود پیگیری‌های لازم را در مورد شخص خاطی و صداوسیمای  مرکز خوزستان از طریق مراجع قانونی انجام خواهیم داد.

کد خبر : ۲۷۴۹۷۷