خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد:

انسان بدون کتاب چیزی جز پوست و استخوان نیست

نشست خبری نمایشگاه کتاب دانشگاه آزاد اسلامی امروز عصر چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه با حضور طه هاشمی (معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی) در مصلای تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با بیان اینکه انسان بدون کتاب چیزی جز پوست و استخوان نیست گفت: متاسفانه سرانه مطالعه در کشورمان پایین است و دانشگاه آزاد این را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است. در این فصل جدید فعالیت‌های بخش نشر و چاپ دانشگاه آزاد رسالت جدیدی پیدا کرده است و ساختار آن در حال شکل گرفتن است.

او ادامه داد: ما خیلی از قوی‌ترین چاپخانه‌هار ا در اختیار داریم اما در حوزه نشر موفق نبوده‌ایم اما با ساماندهی‌هایی که انجام گرفته و تشکیل شورایی از بخش‌های مرتبط اتفاقات خوبی در بخش چاپ و نشر رخ خواهد داد. ما با این حجم کثیر مخاطبان و تولید کنندگان آثار فرهنگی می‌توانیم از جمله بزرگترین ناشران کشور باشیم. امسال برای اولین بار است که معاونت های مختلف حوزه نشر به صورت متمرکز با هم تعامل کردند لازم به ذکر است که ما به سمت ایجاد نمایشگاه های دائمی دانشگاه آزاد پیش می رویم وبزودی شاهد این اتفاق در تهران خواهیم بود.

هاشمی در رابطه با تسهیلاتی که به دانشجویان ارایه می شد گفت: تشویق مخاطب به سمت کتاب با ارایه تخفیف ها اتفاق خوبی است. 35 درصد تخفیف با وزارت ارشاد توافق کرده‌ایم اما ما سعی داریم این تخیف را به 50 درصد برسانیم. تسهیلاتی که برای دانشجویان فراهم می‌شود نباید محدود به نمایشگاه کتاب باشد بلکه باید در طول سال ادامه داشته باشد. ما سعی می‌کنیم کتابهایی که جنبه عام‌تری دارند با قیمت مناسب‌تری در طول سال عرضه کنیم.

او در اشاره به تولید کتابهای الکترونیک دانشگاه آزاد بیان کرد: با همه توسعه‌ای که کتابهای الکترونیک در دنیا پیدا کرده‌اند باز  هم مراجعه به کتابهای کاغذی وجود دارد و این فقط مختص کشور ما نیست بلکه در کشورهای پیشرفته هم شاهد آن هستیم اما ما حوزه نشر را مسوول کردیم که کتابهای صوتی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد. بی‌تردید بخش عمده‌ای از رومان‌ها و داستان‌ها به صورت کتاب صوتی تولید می‌شود اما تولید کتابهای تخصصی به صورت الکترونیک ممکن است با اقبال چندانی همراه نباشد .

او با اشاره به این که ما یک چهره دانشگاهی هستیم گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی، کتابخوانی و غیره را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو دارد و اگر 10 درصد از این دانشجویان استعداد هنری داشته باشند تعدادی زیادی را تشکیل می‌دهند .

هاشمی افزود: بحث هنر در گذشته مغفول مانده بود با توجه به اینکه ظرفیت استفاده از هنر در داخل کشور بسیار زیاد است اما عده‌ای خودسانسوری می‌کنند. قشر فرهنگی ما قشر فرهیخته‌ای است مخاطبین دانشگاهی حد و حدودها را می‌شناسند و با ملاحظه به مسایل نگاه می‌کنند و می‌دانند برای آلوده نکردن هنر نباید به یک سری مرزها نفوذ کرد. با توجه به این ها چرا مساله هنر مغفول مانده است.

او خاطرنشان کرد: با این ظرفیت بزرگ دانشجویی باید در عرصه هنر حداکثر استفاده را ببریم حتی ما بدنبال فروش آثار هنری دانشجویان نیز هستیم هر دانشجو هنرمندی که در دانشگاهها اثری تولید کند برای او منفعت مادی و معنوی خواهد داشت و در این زمینه یارانه و سوبسید هم قرار خواهیم داد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه باید نهضت‌های مطالعه به راه بیفتد گفت: بهتر است دولت جای یارانه‌ها سوبسیدهای فرهنگی به مردم بدهد. کودکان باید در خانه با کتاب آشنا شوند ما در دانشگاه‌ها با هسته‌های مطالعاتی دانشجویان را تشویق به کتابخوانی می‌کنیم؛ همچنین برگزاری جشنواره‌های مطالعاتی یک کار تشویقی است و کار دیگر در جهت تشویق دانشجو به کتابخوانی این است که بتوانیم کتاب رابا قیمت مناسب به دانشجو عرضه کنیم. ما ادعای یک فرهنگ چندین هزار ساله را داریم امروز هم باید کاری کنیم که مردم شخصیت فرهنگی پیدا کنند ممکن است انسان با سواد باشد اما شخصیت فرهنگی نداشته باشد.

او در اشاره به مشکلات حوزه نشر بیان کرد: باید در حوزه نشر یک نظم ایجاد شود تولید عناوین متعدد در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است در گذشته بعضی واحدها اصلا انتشار نداشتند اما مطمئنم سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه آزاد می‌خواهد وارد رقابت با سایر انتشاراتی‌ها شود گفت: به طور طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی به شکل گسترده با سایر انتشاراتی وارد رقابت  شده است اما یک رقابت سالم دانشگاه آزاد مخاطبین بسیار زیادی دارد ما اگر بتوانیم برای همین خانواده بزرگ برنامه‌ریزی کنیم یکی از بزرگترین ناشران کشور خواهیم بود. دنیای امروز دنیای رقابت است و دانشگاه آزاد حضور جدی در این رقابت دارد.

او در اشاره به افزودن رشته اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه در کشورهای جهان اسلام روی اخلاق حرفه‌ای کار نشده و غربی‌ها بهتر کار کردند یکی از بحث‌هایی که باید روی ان تجدید نظر شود معارف است اخلاق حرفه‌ای را یک موضوع اضافه نمی‌خواهیم وارد رشته‌ها کنیم بلکه باید دانست این یک کار اساسی است و دانشجویان باید در هر رشته‌ای اخلاق حرفه‌ای آن رشته را بشناسند. اخلاق حرفه‌ای را یک روحانی نباید تدریس کند بلکه اخلاق حرفه‌ای هر رشته‌ای را باید متخصص آن رشته انتخاب کند مثلا اخلاق حرفه‌ای معماری را یک معمار و اخلاق حرفه‌ای پزشکی را پزشک باید به دانشجو بیاموزد.

کد خبر : ۲۷۵۴۳۸