خبرگزاری کار ایران

عقب‌نشینی بنیاد رودکی از مواضع پیشین خود؛

مشکلات قرارداد نوازندگان ارکستر سمفونیک برطرف می‌شود

بنیاد رودکی با عقب‌نشینی منطقی خود؛ بسیاری از اشکالات قراردادها را پذیرفته و سعی در تغییر آن دارد. این امر موجب افزایش امیدواری به آینده ارکستر سمفونیک شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پس از انتشار متنِ قراردادهای ارکستر در هفته گذشته؛ نوازندگان بسیاری به شرایط ایجاد شده؛ اعتراض کردند و از ارکستر رفتند. خروج این نوازندگان اغلب به دلیل قرارداد ناعادلانه و برخوردهایی بود که آن را توهین‌آمیز تلقی می‌کردند؛ اما طی روزهای گذشته نوازندگان ارکستر با انتخاب چند نماینده از میان خود؛ دفاع از حقوق‌شان را به منتخبان خود سپردند و آنها را مامور کردند برای تغییر قراردادها با بنیاد رودکی جلسه‌ای داشته باشند. میلاد عمرانلو، آرمین قطلاسی و بردیا کیارس؛ نمایندگان نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران بودند.

هرچند بهرام جمالی(مدیرعامل بنیاد رودکی) در گفت‌وگویی با ایلنا؛ سعی در توجیه ابعاد مختلف قرارداد نوازندگان این ارکستر داشت؛ اما سرانجام بنیاد رودکی با عقب‌نشینی منطقی خود؛ بسیاری از اشکالات قرارداد را پذیرفت و نشان داد سعی در تغییر آن دارد گرچه هنوز مسایلی وجود دارد که موجب شده؛ خروج نوازندگان از ارکستر ادامه داشته باشد.

میلاد عمرانلو؛ یکی از نمایندگان نوازندگان است که به آینده‌ی ارکستر امیدوار است و بر سر بهبود یافتن شرایط قرارداد و نوازندگان تلاش می‌کند. او در مصاحبه با ایلنا؛ نتایج جلسه با بنیاد رودکی را تشریح کرد.

عمرانلو در این گفت‌وگو؛ درباره جلسه‌ای که نوازندگان ارکستر با بنیاد رودکی داشتند؛ گفت: در جلسه‌ای که با بنیاد رودکی داشتیم؛ مسائل متعددی که اکثرا مربوط به متن قراردادها بود؛ ازسوی نمایندگان نوازندگان مطرح شد. خوشبختانه بر سر بسیاری از موارد به توافق رسیدیم اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید پس از بازگشت آقای رهبری به آن‌ها رسیدگی شود.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که برخی نوازندگان نسبت به آن اعتراض داشتند؛ درجه‌بندی نوازندگان براساس توانایی‌هایشان بود. برخی نوازندگان نسبت به رتبه‌‌ای که برای آن‌ها درنظر گرفته شده؛ اعتراض داشتند و سطح خود را بالاتر از درجه‌ی اعلام شده؛ می‌دانستند. ما این مسئله را با بنیاد مطرح کردیم اما چون درجه‌بندی نوازندگان برعهده‌ی مدیر هنری ارکستر است؛ درباره این موضوع آقای رهبری پس از بازگشت به ایران؛ اظهارنظر می‌کنند.

عمرانلو درباره شرایط دستمزد نوازندگان و اعتراض‌های صورت گرفته در این‌باره گفت: بنیاد رودکی در جلسه‌ای که با ما داشت؛ از کمبود بودجه صحبت کرد و به‌نظر می‌رسد حداقل تا پایان شهریور ماه امکان افزایش دستمزدها در قرارداد وجود ندارد به همین دلیل بنا شد اگر تعداد برنامه‌های ارکستر از میزانی که در قرارداد ذکر شده بیشتر شود؛ دستمزد نوازندگان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه؛ بنیاد رودکی شش ماه ابتدایی سال را آزمایش فعالیت و برنامه‌ریزی برای ارکستر می‌داند؛ ادامه داد : مسئولان طبق قولی که به ما دادند؛ مهرماه با عقد قراردادی یکساله؛ حقوق نوازندگان را افزایش خواهند داد اما تا آن زمان؛ برای هر برنامه‌ای که اضافه بر کنسرت‌های فیکس شده‌ی ارکستر اجرا کنیم؛ 40 درصد از دستمزد ماهانه‌ی خود را دریافت می‌کنیم که به شرایط نوازندگان کمک خواهد کرد.

نوازنده‌ سازهای کوبه‌ای ارکستر سمفونیک ملی ایران؛ درباره اجراهای موسیقی ملی نیز توضیح داد:‌ فعلا برنامه‌های اجرای موسیقی ملی مشخص نیست اما قرار است هر ماه دو شب اجرای موسیقی سمفونیک و دو شب اجرای موسیقی ملی داشته باشیم. درنتیجه فعلا هر ماه 4 شب اجرای موسیقی سمفونیک خواهیم داشت که بابت دو شب آن؛ نوازندگان طبق قاعده‌ای که گفتم برای هر شب 40 درصد از حقوق‌شان را دریافت می‌کنند.

عمرانلو با اشاره به بخشی از قرارداد که فعالیت‌های نوازندگان ارکستر با سایر گروه‌های هنری را مشروط به اجازه‌ی بنیاد رودکی کرده بود؛ بیان کرد: محدودیت فعالیت نوازندگان یکی از مسائلی بود که با بنیاد مطرح کردیم و خوشبختانه این مشکل رفع خواهد شد. متاسفانه قرارداد؛ ادبیاتی دارد که ایجاد شبهه می‌کند اما بنیاد با توضیحاتی که برای ما داد؛ این مسئله را شفاف کرد و مشخص شد نوازندگان محدودیتی برای فعالیت با سایر گروه‌های هنری نخواهند داشت و قرار است؛ بند ذکر شده از قرارداد حذف شود.

این نوازنده به یکی دیگر از مواردی که بنیاد رودکی در متن قرارداد آن را تصحیح خواهد کرد؛ اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در قرارداد به اشتباه ذکر شده بود؛ مسئله ضبط آثار صوتی و تصویری بود که نوازندگان هیچ حقی در آن نداشتند. این مسئله پیش‌تر به‌صورت شفاهی به ما اعلام شده بود که برای هر اثری که ازسوی ارکستر منتشر می‌شود، نوازندگان 10 درصد حقوق ماهیانه خود را دریافت می‌کنند. خوشبختانه این مسئله را با بنیاد درمیان گذاشتیم و آن‌ها به ما قول دادند تا تصحیح شود.

نماینده نوازندگان ارکستر سمفونیک ملی ایران درباره سایر موارد مطرح شده در جلسه با بنیاد رودکی؛ اظهارداشت: ما حدود 12 مطلب را با بنیاد درمیان گذاشتیم که از میان آنها می‌توان به مسئله مرخصی‌ها در ارکستر، بیمه حوادث نوازندگان، امنیت شغلی نوازندگان، حقوق نوازندگان از برنامه‌های ضبط شده‌ی صوتی و تصویری و همچنین بازگشت نوازندگانی که از ارکستر خداحافظی کردند؛ اشاره کنم. ما لیستی از نوازندگانی که تاکنون از ارکستر سمفونیک ملی ایران خداحافظی کردند را در اختیار بنیاد قرار دادیم و درخواست کردیم با ایجاد شرایط مناسب و تغییر محتوا و ادبیات قرارداد؛ شرایط بازگشت آن‌ها را فراهم سازند. این نوازندگان سرمایه‌های کشور هستند قطعا نبودشان به ضرر ارکستر است.

او ادامه داد: مواردی که ذکر کردم قرار است به‌عنوان متمم؛ به قرارداد اضافه شوند اما مهرماه قرارداد جدیدی تنظیم می‌شود که این مسائل با ادبیات شفاف و محترمانه در آن ذکر خواهد شد. متاسفانه تا این زمان؛ ادبیاتِ قرارداد اصلا در شان نوازندگان ارکستر نبوده که باعث تعجب بسیاری از نوازندگان شد. اما امیدواریم بنیاد رودکی شرایط ارکسترها را بهبود بخشد.

عمرانلو درپایان ضمن ابراز امیدواری از آینده ارکستر بیان کرد: باوجود تمام مشکلات؛ ما باید احیای ارکستر را پس از مدت‌ها تعطیلی به فال نیک بگیریم و قطعا همین که ارکستر با نوازندگانی که همه ایرانی هستند؛ فعالیت می‌کند؛ اتفاق بزرگی‌ست. البته مسائل پایه‌ای همچنان باید حل شود و من فکر می‌کنم حضور نوازندگان بزرگ دنیا در ایران و برگزاری مسترکلاس‌ها توسط این نوازندگان به سطح نوازندگی اعضای ارکستر نیز کمک خواهد کرد.

نگاهی به حواشی و مسائل ارکستر سمفونیک ملی ایران؛ چه کسی مسئول ارائه‌ قراردادهای ناعادلانه است؟/ آیا ارکسترهای خصوصی کشور تعطیل می‌شود؟

کد خبر : ۲۷۵۴۷۶