خبرگزاری کار ایران

با اجرای نمایش سینماهای من؛

سینما و تاریخ سیاسی اجتماعی ایران بررسی می‌شود

نمایش «سینماهای من» به کارگردانی محمد رحمانیان از سوم تا سیزدهم خرداد در یک سانس و در پردیس سینمایی چهارسو؛ روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد رحمانیان صبح امروز شنبه(۱۹ اردیبهشت) در نشست خبری نمایش سینماهای من با اعلام این مطلب گفت: داستان این نمایش به دغدغه‌ای قدیمی برمی‌گردد اما با برگزاری مراسم بزرگداشتی برای سید محمد بهشتی؛ کلید ساخت نمایش «سینماهای من»؛ خورده شد. من در آن مراسم یک نمایش کوتاه نوشتم این بزرگداشت مدخلی شد که به مسائل سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب بپردازم.

او ادامه داد: همچنین پیش از بزرگداشت سید محمد بهشتی؛ مقاله‌ای از آیدین آغداشلو با عنوان سینماهای من در مجله فیلم خوانده بودم که به مرور سینما‌ها از بچگی خودش تا به حال پرداخته بود و من نام این نمایش را با اجازه ازآیدین آغداشلو انتخاب کردم. در مقاله‌ای که آیدین آغداشلو نوشته بود در کنار اینکه سینماهای ایران در دوره‌های مختلف مرور می‌شد؛ شرایط سیاسی اجتماعی ایران نیز به شکل جذاب و تاثیرگذاری مورد بررسی قرار می‌گرفت. طبیعتا ساخت نمایش «سینماهای من» را بسیار مرهون مقالهٔ ایشان هستم.

رحمانیان درباره اپیزودهای مختلف نمایش «سینماهای من» توضیح داد: این نمایش شامل ۴ اپیزود می‌شود که در آن ۴ سینمای قدیمی ایران مرور خواهد شد. اولین سینما، سینما کاپری است که در میدان ۲۴ اسفند سابق و میدان انقلاب کنونی واقع شده بود؛ این سینما در دو نوبت ۱۳ و ۱۴ آبان ۵۷ دچار آتش‌سوزی شد و بعد از انقلاب آن را بازسازی کردند و تاکنون با عنوان سینما بهمن در میدان انقلاب به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سینمای دیگر؛ سینمای شهر فرنگ است که در خیابان شهید بهشتی فعلی واقع شده است و همچنین سینما رادیو سیتی که سال ۳۷ افتتاح شد و سال ۵۷ دچار آتش‌سوزی شد. این سینما را به بنیاد شهید دادند و من تا جایی که اطلاع دارم این سینما همچنان متروکه است. آخرین اپیزود نمایش درباره سینما متروپل است که در اطراف لاله‌زار ساخته شده است.

رحمانیان در تشریح ۴ اپیزود نمایشنامه خود؛ بیان کرد: در اپیزود سینما کاپری به بررسی سینمای موج نو ایران و ۱۲ سال طلایی آن از سال ۴۵ تا ۵۷ خواهیم پرداخت. اپیزود سینمای شهر فرنگ با نگاهی به سینمای دهه ۶۰ ایران نوشته شده است. سینما رادیو سیتی که یکی از پاتوق‌های سینمای روشنفکری در آن زمان بود؛ به فیلم‌های روشنفکری سینمای ایران نگاه می‌کند و اپیزود آخر به عنوان سینما متروپل نگاهی به تاریخ سینمای دهه ۸۰ ایران خواهد داشت که در این اپیزود فیلم‌های زنانه و فیلم‌هایی که ستارگان آن از میان دختر‌ها به میان آمده‌اند؛ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این نمایش بسیار ساده است و تنها اتفاق مهمی که در آن شاهد هستیم تلفیق فیلم‌های دوران مختلف سینما با اپیزودهای مختلف نمایش است که خوشبختانه در این مورد توانستیم آرشیو کاملی را به دست آوریم. در نمایش سینماهای من؛ ما می‌توانیم علاوه بر بررسی تاریخ سینماهای ایران؛ نگاهی دور‌تر به شرایط اجتماعی و سیاسی ایران در دوره‌های مختلف داشته باشیم.

کارگردان نمایش ترانه‌های قدیمی با اشاره به امکاناتی که سینما چارسو در اختیار گروه قرار داد اظهار داشت: علت انتخاب سالن نمایش در سینمای چارسو نیز محتوای نمایشنامه‌ سینماهای من بود. سینما به عنوان کانسپت اصلی نمایشنامه است و اجرای آن در سینما فضای بهتری را به تماشاگران منتقل خواهد کرد. این سالن به ما امکان داد تا صحنه را کمی عریض‌تر کنیم و همچنین بازیگران بتوانند از پشت صحنه وارد شوند. علاوه بر آن برای این نمایش نیاز به ساز پیانو داشتیم که خوشبختانه این سینما برای ما پیانو را نیز فراهم ساخت. با توجه به اینکه من برای نمایش هامون‌باز‌ها نیز درخواست سالن نمایش کرده بودم؛ ترجیح دادم تا نمایش را در سالن سینماجرا کنم.

او درباره زمان اجرا نیز توضیح داد: این نمایش از سوم تا دوازدهم خرداد هر روز ساعت۷ روی صحنه خواهد رفت که در هر سانس تعداد ۳۱۳ بلیت با قیمت ۳۰ و ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اصلیترین علتی که باعث شد این نمایش تنها ۱۰ روز روی صحنه باشد؛ مضمون و محتوای آن بود که من فکر می‌کنم مخاطب چندانی نخواهد داشت و تنها مخاطبانی که علاقه‌مند و دغدغه‌مند به مسائل سینما هستند از این نمایش لذت خواهند برد. به این ترتیب ما کمتر میزبان تماشاگران اتفاقی نمایش خواهیم بود.

رحمانیان با اشاره به علاقه‌اش به سینما؛ عنوان کرد: برنامه‌های دیگر من نیز بسیار وابسته به سینما خواهد بود و من در نظر دارم تا نمایش گوزن‌ها و نمایش طبیعت سهراب بی‌جان درباره سهراب شهید ثالث را نیز در سالن سینما اجرا کنم. علاوه بر این؛ نمایش هامون باز‌ها نیز بر اساس مستند مانی حقیقی؛ به زودی روی صحنه خواهد رفت.

او در پایان گفت: در این نمایش؛ علی عمرانی، افشین هاشمی، حبیب رضایی، بهنوش طباطبایی، علی تاجمیر، هانا کامکار، فرشته حسینی، مهتاب نصیرپور، احسان کرم، هومن برق‌نورد و اشکان خطیبی،معصومه رحمانی من را همراهی خواهند کرد و سامان احتشامی نیز که از نمایش ترانه‌های قدیمی همراه ماست؛ وظیفه اجرای موسیقی را به عهده خواهد داشت.

اشکان خطیبی درباره تلفیق موسیقی و نمایش در اثر نمایش سینماهای من توضیح داد: در این کار تلفیق بین موسیقی و نمایش بیش از گذشته صورت خواهد گرفت و ما بیشتر به مفهوم تئا‌تر موزیکال نزدیک خواهیم شد.

سامان احتشامی نیز باخوشحالی از همکاری دوباره‌اش با رحمانیان؛ عنوان کرد: همکاری با محمد رحمانیان باعث شد تا من مطالعه بیشتری داشته باشم و واقعا بسیاری از قطعاتی که در این نمایش اجرا خواهم کرد را تا به حال نشنیده بودم. در نمایش سینماهای من؛ علاوه بر چند قطعه مشهور سینمای جهان؛ قطعاتی از اهنگسازان موسیقی فیلم ایران مانند لاچینی، اسفندیار منفردزاده، بابک بیات نیز اجرا می‌شود.

کد خبر : ۲۷۵۸۴۵