خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای مطرح شد:

تامین اعتبار 500 میلیونی برای احداث تئاتر شهر

مسئولان جشنواره تئاتر رضوی، صبح امروز شنبه (19 اردیبهشت) به تشریح برنامه‌های دهمین دوره این رویداد پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کوروش زارعی از کارگردانان شناخته شده تئاتر آیینی در این نشست اظهار کرد: نمی‌دانم چرا هر بار که یک رویداد می‌رود تا جریان ساز شود شرایطی به وجود می‌آید که از ادامه راه باز می‌ماند. مثل همین جشنواره رضوی که مدتی متوقف شد و خوشبختانه قرار است بار دیگر راه بیفتد.

این هنرمند ادامه داد: خاستگاه تئاتر آیین بوده و در کشور ما که مردم دین‌مدار و متدینی داریم به این گونه نمایش روی خوش نشان می‌دهند و من معتقدم تئاتر آیینی زمینه بسیار مناسبی برای مخاطب شناسی ومخاطب سازی در تئاتر دارد.

او تصریح کرد: گاهی شنیده می‌شود القابی مانند تئاتر اتوبوسی به بعضی از این نمایش‌ها اطلاق می‌کنند که به نظر من حتی اگر مخاطب را با اتوبوس هم به سالن بیاورند ایراد ندارد چون ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مردم با تئاتر آشنا شوند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: من همواره در گفت و گوهای خود با مدیران دولت و نمایندگان مجلس این گله را مطرح کردم که چرا هر وقت به بودجه‌بندی‌ها می‌رسیم بخش فرهنگ نادیده گرفته می‌شود در حالی که معتقدم مشکل اصلی ما مسائل اقتصادی نیست بلکه فرهنگی است.

زارعی پیشنهادی به مسئولان جشنواره تئاتر رضوی داد و گفت: امیدوارم این رویداد ابتدا به صورت استانی سپس منطقه‌ای و در نهایت به صورت ملی برگزار شود و پیشنهاد می‌کنم کریمه اهل بیت را هم به این رویداد اضافه کنیم تا خلق آثار نمایشی بر پایه سیره حضرت معصومه (س) خواهر امام هشتم را هم در این رویداد داشته باشیم.

این کارگردان با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر رضوی می‌تواند مخاطب‌ساز و جریان‌ساز باشد اظهار کرد: نمایش‌های آیینی بستر بسیار خوبی فراهم می‌کند تا مردم بلیت خریداری کنند و معتقدم اگر درست عمل کنیم قطعا این اتفاق می‌افتد و به این صورت نمایش‌های آیینی به خودکفایی اقتصادی می‌رسند که به این ترتیب دیگر خبری از آن مسائل تئاتر اتوبوسی و القاب دیگر نخواهد بود.

بعد از اتمام صحبت‌های کوروش زارعی، وحید ثابت قدم دبیر دهمین جشنواره تئاتر رضوی همراه با حسین عابدی به دعوت پیمان شیخی - مجری برنامه - در جایگاه حاضر شدند تا اطلاعاتی درباره این رویداد و اهداف برگزاری ارائه کنند.

ثابت قدم به یکی از آسیب‌های دوره‌های گذشته برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته به دلیل ضعف نمایش‌نامه‌ تا حدودی شاهد خروج جشنواره از مسیر و اهداف اصلی بودیم که منجر به توقف این رویداد شد تا مسائل را بررسی و بازنگری کنیم. در نهایت هم به دلیل مطالبه‌ هنرمندان و مسئولان، برگزاری مجدد این رویداد را ضروری دیدیم که در هیات مدیره بنیاد امام رضا (ع) مطرح شد و به تصویب رسید و وارد برنامه‌ریزی برای ستاد اجرایی شدیم.

او به برگزاری نشست سیاست گذاری جشنواره در سطح عالی اشاره کرد و گفت: برگزرای این نشست نشان دهنده اهمیت جشنواره تئاتر رضوی برای مسئولان استان است که در آن معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در مرکز استان، دو تن از نمایندگان مجلس، مدیر عامل بنیاد امام رضا(ع) به همراه دو تن از هنرمندان نامی کشور عضو ستاد هستند. در همین نشست مصوب شد دبیر خانه جشنواره به صورت دائمی در طول سال به فعالیت ادامه دهد.

دبیر دهمین جشنواره تئاتر رضوی برگزاری جشنواره را هدیه دولت تدبیر وامید به جامعه تئاتری کشور و مردم استان خراسان توصیف کرد و افزود: این تصمیم با استقبال مردم مواجه شده و ارتقای طراز مدیریت فرهنگی در استان را به همراه دارد چرا که ما در موارد مشابه شاهد هستیم که اعتماد کمتری به مسئولان استان‌ها صورت می‌گیرد اما در این مورد بخصوص به مدیران بومی استان اعتماد شده است.

او ادامه داد: براساس همین اعتماد احداث تئاتر شهر استان به میمنت برگزاری این جشنواره با اعتبار 500 میلیون تومان تامین اعتبار شده است چرا که ما معتقدیم این استان می‌تواند به پایگاه تئاتر دینی در کشور تبدیل شود و خلاء‌های موجود در این زمینه را پر کند.

ثابت قدم به دیگر برنامه‌های مورد نظر اشاره کرد وگفت: در تاریخ 20 و 21 خرداد ماه همایش "تئاتر دینی" کشور با حضور کارشناسان با همراهی 31 نویسنده برگزیده در ادوار پیشین و 31 استان کشور برگزار می‌شود تا تقویت متون دینی را شاهد باشیم و به تعریف درستی از این عنوان برسیم.

حسین عابدی، دبیر تخصصی دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: به پیشنهاد آقای شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی در این دوره توجه به متون برگزیده ادوار گذشته را در نظر گرفتیم و به همین دلیل بازتولید این نمایشنامه‌ها در بخش ویژه صورت می‌گیرد که شرکت در آن برای تمام هنرمندان آزاد است.

او ضمن تشریح برنامه‌های جشنواره افزود: همچنین آقای علی عابدی از کارگردانان خوب تئاتر نمایش مشترکی با هنرمندان استان و هنرمندان کشور تاجیکستان خلق می‌کند که در روزهای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی روی صحنه خواهد رفت. رونمایی از سازه نمادین جشنواره رضوی در یکی از میادین شهر بجنورد همزمان با روز افتتاحیه این رویداد یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در نظر داریم.

عابدی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی به دنبال جریان سازی است خاطرنشان کرد: امیدوارم به زودی جشنواره استانی رضوی را در استان‌ها شاهد باشیم که در گلستان و  خراسان آغاز می‌شود. همچنین جا دارد به این نکته نیز اشاره کنم که در این دوره از نمایش‌های برگزیده به طور ویژه برای اجرای عموم حمایت خواهیم کرد و قصد داریم در مراسم اختتامیه فعالیت دبیر خانه دائمی را اعلام کنیم.

علی عابدی که قرار است نمایشی مشترک به همراه هنرمندان تئاتر تاجیکستان تولید کند در این نشست از پایان تحقیقات و نگارش نمایش‌نامه خبر داد.

کد خبر : ۲۷۵۸۵۲