خبرگزاری کار ایران

فریبا داودی:

"زمستان" از آثار دشوار حمید متبسم است

فریبا داودی به همراه هادی فیض‌آبادی به سرپرستی حمید متبسم در تالار وحدت روی صحنه می‌رود تا روایت دیگری از شعر اخوان ثالث را در قطعه‌ی زمستان ارایه دهد.

فریبا داودی؛ مدرس آواز در تازه‌ترین کار خود؛ همکاری با حمید متبسم و گروه مضراب او را درپیش دارد. کاری که درباره‌اش چنین می‌گوید: زمستان یک قطعه‌ی بلند براساس یک قطعه شعر بلند از زنده یاد مهدی اخوان ثالث با همین نام است. این شعر از ماندگارترین آثار تاریخ ادبیات معاصر ما در عرصه‌ی شعر است. از این رو موسیقیدانان ایرانی تاکنون به دفعات دست به تجربه‌های مختلفی براساس آن زده‌اند و هرکدام از زاویه‌ای به آن پردخته‌اند.

چطور برای همکاری دعوت شدید؟

در سال 2013 با آقای متبسم برای اولین بار همکاری کردم و قطعاتی از موسیقی ایرانی را در کانادا، روی صحنه بردیم. آن همکاری و شناخت بیشتر من از ایشان موجب شد سال گذشته مجددا به ایشان پیشنهاد همکاری بدهم که ایشان قبول کردند. ایده‌ی ساخت زمستان هم ازسوی ایشان پیشنهاد شد و بعد از جلسات بحث و بررسی شناخت موسیقی شعر اخوان ثالث، کار کلید خورد. ابتدا با پیشنهاد ساخت موسیقی براساس فروغ فرخزاد مواجه شدم اما درنهایت قرار بر این شد که باتوجه به محدوده‌ی صوتی من و حضور آقای فیض‌آبادی در این کنسرت، کار ما براساس زمستان اخوان ثالث باشد. حمید متبسم یک آهنگساز حرفه‌ای‌ست و با شناختی که از  ویژگی‌ها و توانایی‌های سازهای ایرانی دارد، موسیقی می‌نویسد و در کنار این‌ها به محدوده‌ی صوتی خواننده هم توجه فراوانی دارد.

این قطعه که ما در 25و 26 اردیبهشت در تالار وحدت آن را روی صحنه می‌بریم؛ یکی از آثار دشوار آقای متبسم به لحاظ موسیقایی‌ست. جدا از اینکه از مُدهای مختلفی ازجمله ماهور اصفهان، دشتی و چهارگاه در آن استفاده شده؛ طرز جمله‌بندی و ظرافت ایشان در ملودی‌پردازی به قدری بالاست که خواننده‌ها و نوازنده‌ها باید مدت زیادی را صرف تمرین کنند تا از عهده‌ی اجرای آن برآیند.

هادی فیض‌آبادی چگونه به این مجموعه پیوست؟

از آنجاکه همخوانی از فاکتورهای اصلی قطعه‌ی بلند زمستان بود، آقای متبسم چند نفر از خوانندگان مطرح را برای همکاری پیشنهاد داد اما من به حمایت از جوانان و طرح اسامی جدید در موسیقی معتقدم. می‌دانید که سال‌هاست مدیریت مجموعه‌ی آوای مهر را برعهده دارم که اساتید نامداری چون زنده یادان احمد ابراهیمی و حسین عمومی، علیرضا قربانی، مظفر شفیعی و علی جهاندار در آن حضور داشتند. علاوه بر این؛ خودم هم در این مجموعه تدریس می‌کردم که شاگردان متعددی داشت و آوازخوان‌هایی با صداهای مستقل بودند. لذا از میان این شاگردان چند نفر را به آقای متبسم پیشنهاد دادم که درنهایت؛ هادی فیض‌آبادی از تست‌های آقای متبسم سربلند بیرون آمد. اصلی‌ترین ویژگی او صدای مستقل و بلاتشبیه اوست که می‌تواند چهره و صدای جدید را به جامعه عرضه کند.

فکر می کنید مردم چقدر از کنسرت شما استقبال کنند؟

درحال حاضر ساختار اداری جامعه به سمتی می‌رود که در ظاهر گشایش‌هایی به چشم می‌آید اما این گشایش‌ها و تغییر ذائقه‌ی مدیران باید با یک سیاستگذاری کلان همسو شود تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد. مساله اساسی اینجاست که سطح سلیقه‌ی مخاطبان امروزی به خاطر ارائه و تولید موسیقی‌های دسته چندم و بازاری تا حدودی آسیب دیده است. به نظرم بهتر است رسانه‌های تاثیرگذار به سمتی بروند که مردم را در شنیدن آثار درجه یک کمک کنند. ازسوی دیگر مدیران ارشاد هم باید در جلساتی با بزرگان موسیقی سیاست‌هایی را ایجاد کنند که مردم به  یک سطح کافی برای شنیدن موسیقی‌های خوب نزدیک شوند.

کد خبر : ۲۷۶۰۰۸