خبرگزاری کار ایران

محمدرضا شجریان:

برای صیانت از خلیج فارس نباید به اسم بسنده کنیم

محمدرضا شجریان و اصغر فرهادی از دومین نمایشگاه سالانه تصویرگری – نقاشی با موضوع محیط زیست در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران بازدید کردند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا شجریان پس از دیدن ۴۰ تابلوی نقاشی در نمایشگاه محیط‌زیست نیاوران گفت: خلیج فارس برای همه مردم ایران همیشه خلیج فارس بوده، هست و خواهد بود. من فکر می‌کنم ما برای صیانت از خلیج فارس نباید به اسم بسنده کنیم. باید ببینیم در درون این خلیج چه موجوداتی زندگی می‌کنند و قطعا همه این مسائل جانبی در خصوص خلیج فارس مهم و ارزشمند است. با دیدن این نقش‌ها شاهد تصاویر موجوداتی هستیم که در خلیج فارس زندگی می‌کنند و این تصاویر هنری نشان دهنده جلوه زیبایی از محیط زیست سرزمین ماست که باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنیم. باید قدر این‌ها را بیشتر بدانیم و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم را دوست بداریم چرا که مادر اولیه ما همین جغرافیا و محیط است و بایستی آن را سالم نگاه داریم و برایش حرمت قائل شویم تا زندگی‌مان سرشار از سلامتی باشد.

وی ادامه داد: هر کسی می‌تواند پیام خود را با اثرش به گوش مخاطبان برساند و من فکر می‌کنم این هنرمندان نیز به خوبی پیام خود را منتقل کرده‌اند. کار این هنرمندان با عشق و ایده گره خورده و نتیجه نابی از این پیوند بوجود آمده است.

شجریان همچنین فرهنگسرای نیاوران را مکانی مناسب برای انجام فعالیت‌های هنری عنوان کرد و گفت: من با این فضا همواره از گذشته آشنایی کامل داشته‌ام. معماری این فرهنگسرا بسیار زیباست ولی می‌بایست این معماری را بکر نگاه داریم و به آن دست نزنیم و از انجام کارهایی که به شکل آن لطمه می‌زند خودداری کنیم. به نظر من معمار این بنا نابغه بوده و کارش را به درستی انجام داده است. ما نباید به اثر او لطمه وارد کنیم و مهم‌ترین موضوع حفظ این زیبایی‌ها است.

 اصغر فرهادی نیز گفت: اولین نکته‌ای که آثار این هنرمندان در ذهن من متبادر می‌کند این بود که مشخص می‌کند این افراد رفته‌اند و از نزدیک با ماهی و مرجان‌های خلیج فارس روبه رو شده‌اند و نهایتا احساس صادقانه خودشان را به روی بوم پیاده کرده‌اند. من از دیدن چند کار خصوصا اثر خانم «گیزلا سینایی» لذت بردم.

فرهادی در خصوص توجه به محیط زیست نیز اظهار داشت: در شرایطی که به محیط زیست ما بی‌توجهی می‌شود و فرهنگ نگهداری از محیط زیست و احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست را از دست داده‌ایم، حرکت‌های اینگونه بسیار موثر است. به نظر من حرکت‌های هنری و فرهنگی نسبت ابلاغیه و دستوالعمل‌ها کارکرد بهتری دارد.

کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» در پاسخ به این سوال که آیا موضوع محیط زیست دغدغه‌ای در کار‌هایش بوده و آن پرداخته است، گفت: من ایده‌هایی در ارتباط با محیط زیست داشته‌ام ولی هیچ وقت نخواستم این مسئله را به صورت مستقیم به مخاطب گوشزد کنم. همیشه دوست داشتم چیزی بگویم که مخاطب را به فکر بیاندازد و در ‌‌نهایت به موضوع پی ببرند. در واقع نیاز نیست حتما یک اثر هنری به شما پیامی را بدهد بلکه می‌بایست حال شما را بهتر کند و شما را به تفکر وادارد.

فرهادی در پایان این بازدید پیرامون معماری فرهنگسرای نیاوران گفت: معماری این مجموعه بی‌نظیر و خاص است و در واقع در چنین فضایی دیدن این آثار لذت بخش می‌شود. متاسفانه معماری‌هایی که امروزه در شهر می‌بینیم شلخته و بی‌هویت است اما هویت معماری فرهنگسرای نیاوران را می‌توان به وضوح دید. امیدوارم از این فضا به خوبی نگهداری شود و به اصالت معماری این بنا آسیبی وارد نگردد.

 دومین نمایشگاه سالانه تصویرگری – نقاشی به همت مینا محیطیان و هما رستمی با به نمایش گذاشتن آثاری از بزرگان نقاشی و تصویرگری همچون پرویز کلانتری، حسین محجوبی، گیزلا سینایی،، قباد شیوا، بهرام دبیری، حسین ماهر، مریم مظفری، مینا غازیانی، علی ندایی، علی ذاکری، مهنوش مشیری، فاطمه رادپور، فرشید شیوا، طاهره صمدی طاری و... برگزار شده و تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و روزهای تعطیل ۱۴ الی ۱۹ به گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

کد خبر : ۲۷۶۴۳۱