خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه کتاب با وعده‌ی شهردار تهران به پایان رسید؛

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهرآفتاب برگزار می‌شود

آیین اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عصر روز شنبه(۲۶ اردیبهشت) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی؛ معاون فرهنگی وزیر و شهردار تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدعباس صالحی(رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و معاون فرهنگی وزارت ارشاد) در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب تهران؛ با ابراز خرسندی از تقارن اختتامیه و عید مبعث گفت: امیدواریم این همزمانی فال نیکی باشد تا نمایشگاه بیست و هشتم نقطه عطفی در تحولات جدی‌تر در حوزه فرهنگ کتاب و اندیشه ایجاد کند.

وی سپس به صورت کوتاه نمایه‌ای از آنچه در نمایشگاه بیست و هشتم اتفاق افتاد را برای حاضران بیان کرد. موضوعات مورد ارشاره رییس نمایشگاه کتاب در ۴ محور تنفیذ اجرا و برگزاری نمایشگاه به تشکل‌های نشر؛ تقویت جنبه بین‌المللی نمایشگاه؛ بالا رفتن میزان فروش تا حد ۵۰ درصد و امضای تفاهم نامه‌های مختلف با شرکت‌هایی مانند شرکت پست راه آهن و... بود که وی آنها را ازجمله اقدامات مهم این دوره از نمایشگاه برشمرد.

وی در ادامه افزود: در حوزه‌های خدماتی رفاهی و اطلاع‌رسانی نیز شاهد افزایش میزان رضایت مراجعان بودیم.

محمدباقر قالیباف(شهردار تهران سخنران) نیز نمایشگاه کتاب را یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این رویداد فرهنگی؛ چالش‌هایی را درخصوص مساله نشر مطرح کرد.

قالیباف؛ عدم توازن در سیستم تقاضا و عرضه در حوزه نشر را یکی از مصادیق اصلی مشکلات در این حوزه معرفی و بیان کرد: گردش مالی در حوزه کتاب و نشر یک بیستم گردش مالی کالاهایی نظیر لوازم آرایش یا فست فود هم نیست و این ناشی از عدم توازن تعداد تولید و تعداد عرضه محل‌هایی برای کالایی به نام کتاب است.

وی افزود: شهرداری تهران نزدیک به ۱۲ سال متوالی است با برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان سالانه ۴۰ میلیارد مستقیم برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس و رشد فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان هزینه می‌کند. طی این مدت بیش از ۸ میلیون کتاب از طریق شهرداری به کتابخانه‌های مدارس رسیده که سرانه کتاب برای هر دانش‌آموز را حدود ۶. ۵ کتاب برای هر نفر رسانده است.

شهردار تهران؛ سپس قول تجهیز محل نمایشگاهی به شهر آفتاب و تخصیص هزینه‌های لازم برای تکمیل آن تا سال آینده را داد و اظهار داشت: مجموعه‌های واقع در تپه‌های عباس‌آباد متراژی حدود ۶۵ هزار متر مربع دارند که برای نمایشگاه کتاب می‌تواند تا سقف دو برابر هم افزایش پیدا کند. شهرداری برای حل این چالش‌های آماده است و امیدواریم با همکاری دیگر نهادهای مرتبط بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را در محلی مناسب برگزار کنیم.

در ادامه؛ علی جنتی از تمام آنها که با حضورشان در نمایشگاه به این رویداد فرهنگی رونق بخشیدند یا آنها که با فعالیت‌هایشان کمک کردند کتاب‌های مناسب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد؛ تشکر کرد.

وزیر ارشاد نیز واگذاری در اجرای نمایشگاه به تشکل‌های نشر را گامی مثبت ارزیابی کرد و ضمن اشاره به قول شهردار تهران اظهار داشت: ما بشارت دکتر قالیباف را جدی می‌گیریم و راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شهر آفتاب یکی از مطالبات ماست تا سال آینده در فضای بهتری نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم و انتظار داریم شهر آفتاب به عنوان یک نمایشگاه بین‌المللی دائمی با چنان استانداردهایی تهیه شود که مایه سربلندی بخش فرهنگی ایران باشد.

در قسمتی از برنامه نیز غرفه‌های بر‌تر نمایشگاه بیست و هشتم معرفی شدند. در این بخش با اعطای لوح تقدیر؛ تندیس نمایشگاه؛ دو سکه تمام بهار آزادی و ۲۰ میلیون گنجینه سپهر بانک صادرات از این غرفه‌ها تقدیر شد.

اسامی غرفه‌های بر‌تر بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این شرح است:

ناشران عمومی تهران: انتشارات فاتحان

ناشران عمومی شهرستان: شرکت تعاونی ناشران گیلان

ناشران دانشگاهی: انتشارات دیباگران تهران

ناشران آموزشی: انتشارات خوش‌خوان

ناشران کودک تهران: خانه و ادبیات

ناشران کودک شهرستان: انتشارات جمال

ناشران الکترونیک: فروشگاه کتاب الکترونیکی طاقچه

ناشران بین‌الملل بخش لاتین: انتشارات آوند دانش

ناشران بین‌الملل عرب: شرکت ویژه نشر.

در این مراسم همچنین از انتشارات پیام مشرق به عنوان غرفه حجاب بر‌تر تقدیر شد و میهان ویژه یعنی وزیر اطلاع‌رسانی عمان نیز مورد تقدیر و تشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

کد خبر : ۲۷۷۴۸۲